Problem: Kan inte ansluta till Wifi med Xperia Z5 Compact

Diskussion i 'Allmänt' startad av vfr, 21 apr 2021.

  1. vfr

    vfr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Xperia Z5 Compact var inlämnad för byte av display. Efter det så går det inte att ansluta till något Wifi-nätverk längre. Enkelt, tänker man då. Något måste ha hänt med Wifi-komponenterna som gör att det inte funkar längre.
    Fast problemet är att det är inte helt dött. Alla nät i närheten kommer upp när man söker efter nät. Både nätverks som är jättenära, typ 30 cm bort till accesspunkten, och lite längre bort (några tiotal meter bort). Det går bara inte att ansluta.
    Man knappar in sina loginuppgifter och sedan säger den bara "Saved". Men den blir aldrig inloggad. Om det nu blivit ett hårdvarufel vid reparationen, hur kan man då se alla nät (även sådan lite längre bort).
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan ju vara så att de glömt koppla på antennen och att mottagningen därför inte blir bra nog för att upprätta en anslutning, men å andra sidan är det ju då lite märkligt att du får fram nät längre bort. Klurigt.

    Har du testat ansluta till något annat WiFi-nätverk än ditt hemnätverk?
     
    Kristy gillar detta.
  3. vfr

    vfr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jadå. Det är testat hemma, på jobbet och hos reparatören. Samma resultat på alla ställena. Ja, det är märkligt att det inte går att ansluta men ändå syns Wifi-nät som är mycket längre bort. Hos reparatören så var den typ bara 0,5-1 m från AP:n. Här hemma ca 3-4 m beroende på var jag sitter. Liknande på jobbet. Och ändå "ser" mobilen nät från husen omkring som kanske ligger 30 m bort.
     
  4. vfr

    vfr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det här problemet är fortfarande inte löst. Precis samma sak fortfarande. Det går inte att ansluta till något Wifi-nätverk. Det är samma oavsett nät, så det är inte lösenord eller själva nätverket det beror på. Samma nätverk jag försöker ansluta till funkar jättebra med andra enheter. T.om. med en annan Z5. Alla nätverk syns i telefonen, men det går inte att ansluta till dom. Den säger bara "Connecting" och sedan "Saved".

    Jag antar att den säger "Saved" när den av någon anledning inte lyckas ansluta. Men varför säger den inte vad som är fel? Finns det inget annat sätt att få fram en felorsak eller felkod?
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har du gjort en fabriksåterställning på telefonen?

    Om inte börja med det och kvarstår felet så får du gå tillbaka till reperatören och meddela att de haft sönder något när de bytte skärmen.
     
    Kristy gillar detta.
  6. vfr

    vfr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det något bra backup-program för Androidtelefoner som tar allt? Jag prövade Sonys egen variant till både PC och SD-kort, men den tar inte med allting. Då har man ändå en massa jobb med att installera appar o andra grejor när man gjort en fabrisåterställning. Backupen måste ta alla appar samt data och inställningar för apparna. Egentligen allting utom IMEI-numret.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte som tar verkligen allt, men Googles backup funktion tar det mesta för mig. Dock så måste man öppna en del appar och ställa in dom, men inställningar mm kan man välja att få återställda samt att vissa appar också återställer allt
     
    Kristy gillar detta.
  8. vfr

    vfr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!
    Menar du backup till Google-kontot? Den tar inte heller allting för mig. För data (kalender, kontakter, anteckningar mm) så kör jag Android-Sync till Outlook på PC:n, men den fixar t.ex. inte appar.

    Konstigt att det ska vara så svårt att hitta en bra backup. Det borde ju vara en verkligt primär funktion, kan man tycka...
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om det är inför en systemåterställning är det ju ganska meningslöst med en backup av precis allt, för då får man ju tillbaka felet också om det beror på mjukvara/inställningar.
     
    Kristy gillar detta.
  10. vfr

    vfr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2014
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Iallafall tar med alla appar. Har man många appar för olika saker så är det ett stort jobb att installera om allting och sedan göra alla inställningar/konton som behövs.