Fråga: Kan inte använda 5Ghz wifi?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Iamfree, 4 jan 2012.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Är det någon som fått Galaxy Nexusen att köra på 5 Ghz frekvensen över wifi?

    Går man in på: Inställningar/Wifi/Avancerat/Wifi-frekvensband så finns ju 5Ghz där men min telefon hittar inte 5ghz som min router kör ut. Vid ett tillfälle syntes faktiskt min 5ghz men telefonen klarade inte av att koppla upp sig.

    Jag har stora problem med 2,4ghz hemma hos mig då det droppar i tid och otid (måste vara någon granne som stör ut) men 5ghz är stabilt så skulle vara nice om det funkade.

    Jag använder radio: i9250XXKK6
     
  2. jackez

    jackez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör 5ghz på min. Har faktiskt ingen aning om varför det inte syns på din. Men dethär med 5ghz verkar lite lustigt, för jag ser inte det på verken min laptop eller netbook.
     
  3. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag ser inte heller min 5Ghz router... en Apple airport extreme... inte heller grannens 5Ghz netlink syns... :(
     
  4. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    jag kan köra min på 5ghz men räckvidden blir så jäkla dålig så jag använder ändå 2,4ghz.
    Får ändå ingen högre hastighet än ca 10/12mbit på båda banden. På min laptop som blir skillnaden i hastighet ganska stor men det är väll för att den kan maxa hela linan 100mbit vid 5ghz.

    Har en asus rt-n56u.

    edit: har läst nånstans att det kan ha att göra med vilka kanaler man sänder på.

    edit 2: hittade på xda http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1410054
     
    Last edited: 4 jan 2012
    tubstr, huttala och Iamfree gillar detta.
  5. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Tack för den! Ska testa. :)
     
  6. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Router var redan inställd på kanalerna 44 och 48. Men provade att gå inom två meters räckhåll från routern och då funkade det. Rör jag mig bort ca fyra meter så har jag 1-2 streck men trots detta funkar inte uppkopplingen. Inte fan trodde jag att räckvidden var ett problem i en 42kvm lägenhet! Vilket skämt! På min laptop har jag så klart full styrka.
     
  7. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Jag kör på 5GHz-bandet utan problem.
     
  8. jackez

    jackez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att jag får ut 30mbit ner/upp på denna mobilen, rätt imponerande
     
  9. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Vad kan det bero på att vi får så olika resultat? Olika routrar? Måndagsexemplar av mobilerna? För att vissa rootat och bytt ROM/radio?
     
  10. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Funkar bra för mig &så, fast normalt får man ju sämre räckvidd ju högre upp i frekvens man går, så jag kör 2,4GHz med luren.
    (Netgear router)
     
  11. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det kan bero på var du fått din telefon ifrån. Om den är köpt från USA så kommer den inte klara av alla frekvensband. USA har hårdare krav på vilka som får eller inte får användas. Jag hade samme problem hemma. Jag har en Mikrotik och där körde jag ett högt frekvensband på 5 GHz och det gick inte med en telefon som är köpt från USA. Gick jag till mellanband gick det bra.
     
  12. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    vad kör du med för rom? jag har fortfarande 4.0.1 ITL41F.
    Kan det ha nånting med det att göra? får somsagt max ut 10-12 mbit upp ner på både 2.4 och 5ghz. Min mobil är köpt ifrån england.
     
  13. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag märker också av märkbart sämre täckning/räckvidd med 5GHz än motsvarande laptop. Min erfarenhet är att 5GHz kan indikera lägre signalstyrka än 2.4 GHz men ändå ha högre throughput och mindre paketloss, så man ska inte helt luras av signalmätaren.

    5GHz går också igenom betong bättre, även om det i öppen sikt har kortare räckvidd.

    Men i jämförelse med tex en laptop så är mottagningen på min GN med 4.0.1 ett skämt. Det fungerar, men absolut inte perfekt. Jag tror att radiouppdateringen som vissa har förbättrar wifin ganska drastiskt, det är väl dags att unlocka och flasha om radion.

    BTW, jag lyckas också få ut runt 30Mbit över 5GHz när förutsättningarna är de rätta. motsvarande plats med 2.4GHz blir bara runt 10 Mbit, men jag har ganska många grannar som kontaminerar frekvensbandet så det påverkar en hel del.

    Går jag in i rummet där jag har min laptop (vilket är igenom 1 betongvägg och på andra sidan av lägenheten), så får jag trots enbart 2 pluppar mottagning nästan 25 Mbit över 5 GHz, och med 2.4 GHz visar den 3-4 plupplar men får då bara mellan 10-17 Mbit. Notera att jag verkar få bättre mottagning över 2.4 GHz i rummet intill än i samma rum som routern, vilket jag tror beror på att det är fler störiga grannar i vardagsrummet.

    Som referens får jag närmare 50-70 Mbit via datorn, men den kör ju dubbla antenner vilket jag betvivlar att telefonen kör (150 vs 300 mbit standard).

    Jag har XXKK1-radion, kan återkomma när jag uppdaterat till XXKK6.
     
    Last edited: 6 jan 2012
  14. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har nu testat med XXKK6 också, och kan säga att jag inte märker någon som helst skillnad. 2.4GHz kanske fungerar "snäppet" bättre, men det är inom felmarginalen och eftersom testerna utförts med visst mellanrum så kan yttre faktorer vara tillräckliga för att borträkna att det egentligen gör någon skillnad med nyare radio.

    Jag har min router satt till "Auto" för 5GHz bandet, och den har valt kanal 36 (den första som finns tillgänglig), det fungerar för mig. Enligt lagar i vissa länder är det inte tillåtet att ställain fasta kanaler över kanal 48, utan dessa får bara assignas om du har auto-inställning på accesspunkten. Vet inte om detta gäller Sverige, men det är nog ingen som egentligen bryr sig om ett litet land som Sverige.

    Jag har dock en netgear AP på jobbet där man fritt får välja mellan kanal 36-150 nånting.

    Här kan du se en lista över vad som gäller för olika regioner. Det kanske ger en hint om varför du inte ser nätverket på din telefon:

    List of WLAN channels - Wikipedia, the free encyclopedia
     
  15. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag kan ansluta med 5Ghz, men det gör ingen skillnad i hastighet. Får ut max 12Mbit på båda banden. Från bärbara datorn får jag ut ca 200Mbit på 5Ghz bandet så det är inte routern som stryper.

    Hur snabbt ska man kunna komma upp i? Tycker 12Mbit känns grymt lite.
     
  16. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Jag kör både 2.4 och 5Ghz utan problem, aldrig kört nåt speed test dock.
     
  17. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    som sagt, över 30 är ju uppenbarligen möjligt. Har läst folk som når 45 Mbit på en del amerikanska forum.
     
  18. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Sedan bör man också tänka på den kanske mindre uppenbara fördelen att man inte blir nertvingad till den lägre hastigheten ifall man råkar ha 802.11b-enheter i sitt 2.4 GHz-nätverk genom att köra den separat på 5 GHz-bandet.
     
  19. jackez

    jackez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har orginalrom 4.0.1 , har 100/100 lina dock och en netgear 3700wnr
     
  20. vespaman

    vespaman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Intressant, nästan samma som jag... Vad kör du för testprogram?

    Jag kan konstatera att jag inte kan köra uppspelning av filmer över samba, om dom inte är superlåg bitrate. Nått känns fel..