Kan inte kopiera .MTS fil från Android -> Ubuntu, men går bra om jag ändrar namn till .mp4 .

Diskussion i 'Allmänt' startad av haftigsticka, 16 aug 2015.

  1. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Hade spelat in en video med kamera (ej med mobilen), videofilen var i format .MTS och av olika skäl var det enklaste sättet att flytta den från en dator till annan genom att använda mobilen som USB-minne.

    Mobilen är en Nexus 5 och datorn kör Ubuntu 12.04.

    Jag har filen liggande på mobilen i downloads och när jag kopplar in den ser jag att jag endast kommer åt kamerafiler, inte några andra mappar. Vet inte varför, men det är ett separat problem och jag har haft det förut, och märkt att det bara fungerar i kamera-läge.

    Så jag kopplar ur telefonen, använder Astro file manager för att flytta MTS-videofilen från mobilens downloads-mapp till DCIM/camera för att datorn ska se den.

    Kopplar in mobilen igen, mkt riktigt kan jag nu se MTS-filen i Ubuntus filhanterare. Väljer kopiera och sedan klistra in på mitt desktop. Felmeddelande "not supported". Antingen stod det rakt ut eller så anade jag att det hade med filformatet att göra.

    Försöker ändra namn på filen via Ubuntus filhanterare, inte heller detta är tillåtet. Däremot går det bra att ändra namn på en .jpg fil i mobilen till t.ex .png.

    Så, kopplar ur mobilen igen från datorn. Öppnar Astro file manager. Ändrar namn på .MTS videofilen till .mp4 (som mobilens egna videos har). Kopplar in den igen och letar upp den i Ubuntu.

    Nu, hör och häpna, går det jättebra att kopiera filen till datorn och den går bra att spela upp i VLC oavsett om jag kallar den MTS eller mp4.

    Min fråga är: varför finns denna typ av spärr? Det verkar så otroligt onödigt, någon har alltså lagt in det för hand för att vissa "filformat" (filändelser, faktiskt) inte ska gå att flytta eller göra ngt med.

    Om det hade varit en Apple-produkt hade jag inte varit det minsta förvånad, men nu är det en Android-telefon och en ganska modern sådan.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du byter från USB MTP till PTP - fungerar det bättre då kanske?

    Tror alternativet finns under Storage/Lagring.
     
  3. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Det hade säkert funkat om PTP hade fungerat. Som jag skrev i början av posten (men jag kunde varit tydligare), så fungerar bara kameraläget och inte vanlig filöverföring. Varför, det undrar jag också, men det hör inte till denna frågan.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om du är van att jobba i terminalen kan du flytta filer med adb. Jag använder bara adb för att flytta filer mellan mobilen och Ubuntu 15.04 och har aldrig varit med om att något filformat inte har gått att flytta.

    Om du inte har Android SDK eller inte orkar installera det och fixa inställningar kan du köra
    Kod:
    sudo apt-get install android-tools-adb
    i terminalen för att endast installera adb. Tyvärr verkar de inte ha uppdaterat repot med den senaste versionen av adb, men det funkar bra ändå.

    Eftersom du har Ubuntu 12.04 är det inte säkert att du har det repo som krävs. Se i så fall rubrik 2.1 här: http://bernaerts.dyndns.org/linux/74-ubuntu/245-ubuntu-precise-android-adb-fastboot-qtadb
     
    haftigsticka gillar detta.
  5. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Tack, suveränt förslag! Ska testa.