Kan inte ringa in eller ut, hjälp :\

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Drygore, 14 maj 2010.

1. elf98

elf98 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Visst är det trist att du blivit "lurad". Men köper man en ny telefon för nästan halva listpriset borde man inse att det är något som är fel. Låter det för bra för att vara sant är det oftast det.

Köp i god tro finns inte längre, och det är nog svårt att hävda god tro med tanke på priset.

Om folk skulle sluta att köpa saker som uppenbart är stöldgods skulle stölderna minska.

2. Drygore

Drygore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jo, men riktigt så är det ju faktiskt inte.. Det säljs X10:or ärligt för billigare än så varje dag ska du veta. Dessutom brukar man ju lita på en säljare med 164 av 164 positiva omdömen. Varför ska en säljare med 100% och hundratals omdömen lura mig? Men men.. skenet bedrar som sagt.. Jag har själv sålt och köpt mycket på Tradera, man kan verkligen göra kap, om man är smart.

Men att mena att man inte kan köpa i god tro längre är lite naivt, att liksom mena att man är dum som budar på tradera. 3700:- med frakt gav jag för den. Vilket knappast är halva priset gentemot nätpriser (som man faktiskt får gå efter, inte listpris..).

I vilket fall, jag har kontaktat Tre igen, som gjorde en djupdykning med IMEI. Killen sa så här när jag frågade om den verkligen verkligen var stulen: " Ja du.. det kan man lugnt säga.." . Tydligen så har någon köpt telefonen med abonnemang i någon oskyldig stackares namn, och sedan sålt den vidare. Fyfan.. Nu blir man utan pengar och telefon, det är iaf säkert.

Tack ska ni ha allihopa iaf, för hjälp och stöd.

Nu måste jag kontakta polisen..

3. dust79

dust79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lider med dig. Själv blev jag utsatt för att någon tecknade abonnemang och hämtade ut telefoner i mitt namn hos 3. Upptäckte det när jag fick skumma fakturor från konstiga telesex-företag (endel fakturerar hem till abonnemangets ägare istället för att det hamnar på telefonfakturan). Härom dagen fick jag dessutom en faktura från 3 på över 3500:- för första månaden. Detta trotts att jag ringt och pratat med 3 hela tre gånger + faxat och snigelpostat in polisanmälan för flera veckor sedan.

Mycket jobb att bestrida alla fakturor, och 3 har ens inte vett att höra av sig trotts att det måste varit deras dåliga rutiner som är orsaken till problemet. Ringer man dit får man ALDRIG komma till någon på bedrägeri enheten, bara prata med kundtjänst eller växel.

Så tråkigt att det finns så många oärliga personer som skapar så mycket problem för oss vanliga människor.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 226

MINA ENHETER

Det var ett inslag på Plus för ett tag sedan om att det verkar finnas folk som satt det i system att köpa i annans namn eller skicka in någon lätt förståndshandikappad att köpa telefoner åt dem.

5. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag kommer aldrig köpa telefon begagnad just därför... oavsett om det är obruten förpackning eller med kvitto... riktigt jobbig situation när man råkar ut för dessa idioter...

6. Gleenquagmire

Gleenquagmire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tradera och blocket är fulla av bedragare. På tradera har dom ofta fina omdömen eftersom dom reggar proxies och fixar spökkonton. Mycket vanlig metod. Det går inte att lita på någon där. Blocket är ännu värre nästan. Har haft diskussioner med blocket om uppenbara bedragare men dom säger uttryckligen försvara alla människors rätt att annonsera där, bedragare likaså. Dom tar inte bort annonser om det inte kommer order ifrån polisen, dom utreder inte heller något själva utan bedragare får härja fritt.

Har tröttnat på att tycka synd om folk som blir blåsta på blocket och tradera, det händer varje minut nu för tiden.

7. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad han menade är att konceptet "god tro" som var en juridisk term, numera är borttaget för tillgreppsbrott. D.v.s. om en telefon är stulen, och du köper den för fullt pris, så får du ändå lämna tillbaka den till ägaren. För ett par år sedan hade du kunnat hävda att köpet skett i god tro, och således fått behålla ditt gods.

Bör inte aktualiseras i detta fallet dock, telefonen är inte stulen utan de har kommit över den genom bedrägeri - ett brott där god tro fortfarande fungerar föredömligt. Vet inte hur detta fungerar i praktiken, men i teorin bör detta innebära att om du kan visa på god tro (inte orimligt pris, endast positiva omdömen, auktionsköp gör att detta ter sig rimligt) att du eventuellt kan tvinga Tre att låsa upp mobilen åt dig - eftersom den lagligen blir din genom godtrosköp. Jag råder dig att säga detta till dem åtminstone.

8. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Det du sa om Tre var en bra ide' faktiskt. För det är ju som du säger. Enda haken är ju att nu på måndag när jag går till polisen (redan pratat med dom, men stationen har stängt i helgen) så kommer dom såklart att vilja ha telefonen som bevismaterial. Så den lär man ju bli utan också..

Jag har gett säljaren säkert 30 chanser att betala tillbaka pengarna, men han står på sig. Han är t.o.m så "rolig" att han säger såhär (mer än en gång också..) : "Skicka telefonen till mig först, så sätter jag in hälften av pengarna på ditt konto sen.. Bara för att jag tycker lite synd om dig". Har ni sett på maken? Det är ju inte lite förbannad man blir heller.

Kunde knappt sova natten som var, haft ont i magen en del. Ja, man mår skit helt enkelt. Det känns riktigt förjävligt.

Tack för alla tips och omtanke dock. Betyder mycket.

Mvh// Micke

9. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Och jag lider med dig. Exakt det som hänt dig har ju garanterat hänt den vars namn "min" telefon är köpt i.. Det finns som sagt flera offer när dessa idioter till brottslingar gör så här.

Fyfan säger bara jag.. Fyfan...

Hoppas det ordnar sig för dig, vilket det till slut lär göra. Men jag förstår ju att tjaffset på vägen dit är extremt jobbigt. Lycka till.

//Micke

10. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Håller med, extremt jävla jobbigt... håller tummarna att de lyckas klämma åt pundaren ordentligt... han tror väl att han är "untouchable" så nochalant som han är... Men tyvärr är det ibland den hårda vägen man lär sig att man inte ska handla vissa saker på blocket/tradera... o mobiler är nog vanligast... misstänker att pundaren hela tiden säljer telefoner som är helt nya dvs. när det finns en "hype" / stort intresse o sen byter han när det lugnat ner sig igen och naturligtvis beroende på vad han kommer över för "nya" telefoner som är stulna.

11. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Du har rätt.. Jag har nu lärt mig den hårda vägen.. Visst, jag har handlat en massa på Tradera innan, men då snackar vi t.ex. tv-spel och dylikt. Finns inte på kartan att jag handlar telefoner och sådant på blocket eller tradera någonsin mer.

När jag väl fått ihop pengar igen så blir det någon nätbutik istället.

Tack för mig

//Micke

12. Evil_E

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om din anmälan kommer resultera i att du får en fungerande X10, dvs. att 3 är snälla och låser upp den för dig när allt är klart eller om du får pengarna tillbaka MEN jag håller tummarna för din skull.

13. odbro

odbro Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

@ Drygore

Vad har han för nick på tradera?
    Så man kan hålla ett vakande öga vad han håller på med & tipsa andra som inte läser här!!

ps kanske missat detta i tråden redan :)

14. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

"tony_ai" heter han.

15. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Tack för omtanken! Killen på Tre som kontaktade mig här på Swedroid säger att i och med att den inte är stulen (Utan köpt i en annan persons namn, alltså bedrägeri), så blir det nog så att Tre låser upp den till slut. MEN. Imorgon när jag går till polisen, så kommer dom såklart att vilja ha telefonen. Det känns inte så roligt att lämna in den för ett evigt pillande... Man är ju rädd om grejerna. Visst, dom kanske är jätteförsiktiga, men känns ändå inte så kul direkt.

Dessutom vet man ju inte hur länge dom håller kvar den, kan ju ta skitlång tid.. Detta lär ju vara ganska lågprioriterat.
    Dessutom var det nyss ett trippelmord i grannkommunen. Dom har även nyss fått ruskigt fullt upp med Quick fallet (Sundsvalls polis), sedan den där åklagaren begärde ut alla papper dom hade om Quick, vilket är hundratusentals A4. Visst, vi snackar olika sektioner av polisen, men vet av en kollega där (jobbar på rättspsyk själv) att huset har fullt upp med detta.

Jaja, det är bara att hålla tummarna och nu i första hand rikta in sig på anmälan imorgon. Jag ska ta med så mycket bevis jag kan skriva ut. Mail, konto nummer, Tradera uppgifter (Det svinet skrev så sent som igårkväll till mig och berättade att han minsann inte är så dum att han använder sina riktiga uppgifter på sitt traderakonto....)

För dom som vill kan jag uppdatera här när jag vet mer (om nu någon mot förmodan skulle vilja veta mer..). Jag har inget behov av uppmärksamhet, utan jag gör det av två skäl. Det kanske hjälper någon annan som läser det, och två, här är jag ändå hyfsat anonym.. Det är inte direkt så att jag springer och surrar om det här på jobbet till höger och vänster (eller någon annanstans heller för den delen, man skäms ju faktiskt också...).

//Micke

16. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Kan även nämna att han har just nu, i denna sekund, 4 telefoner till med nästan samma annonstext (olika telefoner dock) ute på tradera. Alla 4 auktioner går ut om 3 timmar. Jag VET ju att dessa såklart också är oärliga telefoner. Jag har även mailat Tradera om detta, mer än en gång. Jag har fått ett svar, men dom stänger ju inte ner några auktioner på spekulationer, så att säga. Polis måste bli inblandad först.

Dessutom kan man inte kontakta folk höger och vänster på Tradera, av privata skäl har dom gjort så. Du kan bara kontakta den högste budgivaren på en auktion du själv har ute. Du kan även kontakta en användare som har något till salu (via den annonsen). Ingen av de budgivare på dessa telefoner har något ute till salu, alltså kan jag inte kontakta dom och varna..

Så här sitter jag nu, och ser buden spruta in, tusenlapparna bli högre och högre, vetandes att 4 personer kommer att bli blåsta i slutändan, och inget kan jag göra..

Det är som att se in i framtiden och se en katastrof, men att inget kunna göra. (Ok, lite väl dramatiskt där.. Men ni fattar..).

Känns förjävligt, det är iaf säkert..

//Micke

17. seas

seas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lider med dig Drygore. Har nämligen råkat ut för exakt samma sak, sprillans ny iphone låst till tre i detta fallet. Han hade också 100% positiva omdömmen, många dessutom. Känns förjävligt också att han ostört får ha kvar sina annonser och fortsätta blåsa folk trots att jag meddelat tradera. Han har sålt tre likadana telefoner efter det att jag köpt min så svinet har inkasserat ca 15 tusen spänn sedan dess.

Du nämner att 3 är villiga att låsa upp telefonen eftersom man råkat ut för ett bedrägeri. Hur har det gått med den biten? Vore intressant att höra hur det löser sig med det eftersom jag sitter i samma sits själv. Hoppas att det löser sig för dig.

18. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag har idag varit på polisstationen och polisanmält. Men dom tog inte telefonen! :) Dom sa att det var ingen ide', dessutom sa dom "Det är ju ändå din nu". Kontaktade Tre direkt nu när jag kom hem. Jag ska skicka in polisanmälan till dom och något sorts bevis på att jag köpt den... Det har jag ju inte direkt.. Har ju tradera mailet med bild och allt, men det kan ju vara vilken X10:a som helst. I vilket fall, polisanmälan bör ju räcka.

Tre-killen sa att när dom väl fått in uppgifterna tar det minst en vecka innan jag får upplåsningskoden hemskickad till mig (beslut ska tas först förstås). Dessutom är tydligen killen som håller i sådana ärenden på semester, med en vikarie på plats (bäst han är snabb och duktig ;) )

Lite synd, hade hoppats på en snabbare lösning..

Men man börjar komma nån vart iaf! :)

Så jag råder dig att göra detsamma!

//Micke

19. dust79

dust79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kul att det löser sig för dig!

Räkna med att det tar 3 veckor från dess att de tagit emot kopia på din polisanmälan tills dess att de hör av sig. Pratade med 3 idag och de sa att det tar 2-3 veckor för bedrägeri-enheten att behandla ett ärende. Förhoppningsvis är jag snart skuldfri hos 3 :)

20. Drygore

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Gaah! 3 veckor.. :( . Riktigt surt det här alltså. Jag vann auktionen den 2:a maj. Sedan tog det karljäveln 8 dar att skicka telefonen pga. diverse strul med DHL osv (DHL fick någon sort kollaps den veckan, skickade själv ett paket med dom den veckan). I slutändan kommer man ju ha väntat säkert 1½ månad från att man betalade till man har en fungerande telefon..

Riktigt bittert är vad det är. Komiskt att killen sa "Det tar iaf 1 vecka" åt mig.. Visserligen, som sagt, ordinarie-killen som skötte ärenden var på semester...

Jaja. Hoppas det verkligen ordnar sig för dig med! Lycka till!

Mvh// Micke