Kan jag få nytt liv i min X10 mini genom formatering/root/överklockning etc?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Timilim, 31 maj 2012.

  1. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Jag har haft min X10 mini sedan oktober 2010, aldrig formaterat eller återställt den. kör Android 2.1 (dvs "senaste" för telefonen...)

    Fungerar telefonen som en dator, att den blir segare och segare ju längre OS:et varit installerat?

    Vad kan jag göra för att den ska bli så bra som möjligt? Antar att roota är att föredra? Vilken Android-version bör jag köra? Kan (bör) jag klocka processorn, blir skillnaden märkbar?
    Läste guiden om att roota, men jag kan inte säga att jag blev speciellt mycket klokare av det... o_O
    Fanns väl en massa olika Androidversioner... Jag vill ha någon som flyter på bra, och som inte har en massa onödiga program :)
    Hur göra? :)
     
  2. ZaInT

    ZaInT Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB
    ROM:
    Stock januari 2020 & Magisk root
    Info:
    Nova så klart
    X10 Mini är en tråkig telefon tyvärr, jag fick aldrig riktigt rätt på min.
    Roota den och installera CM7 är väl den bästa lösningen jag kan komma på. Den har fått officiellt stöd nu också så det borde bara vara att gå in på sidan och läsa dig fram :)
    http://www.cyanogenmod.com/
     
  3. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Där visas ju dock Sony Ericsson Xperia Mini, men funkar det (och "allt") lika bra på E10i? :)
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Nej :)

    Jag har inte hittat en "officiell" CM7 till Mini. Det är nog nAa:s MiniCM7 som gäller, vilken länkas till från guiden. Finns ju även en MiniCM9 men den uppges vara rätt laggig (har inte provat själv). MiniCM7 flyter på jättefint.
     
  5. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Sidan funkar inte, får bara "404" när jag försöker ladda ner någon stable till X10 ( http://download.cyanogenmod.com/?type=stable&device=smultron )


    Bör min telefon flyta på bra mycket bättre av att skaffa MiniCM7, jämfört med att bara formatera/fabriksinställa den?

    Blir itne riktigt klok på i vilken ordning man ska göra allt i guiden, och de där externa guiderna på engelska säger att man måste läsa en massa andra guider först....
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Om du har lite appar installerade, så tycker jag MiniCM7 flyter på klart bättre än orginal mjukvaran. Har man få appar tycker jag orginalmjukvaran flyter på väldigt bra.

    Tycker guiden är skriven så tydligt det går, det står ju i kronologisk ordning hur du ska göra. Det som inte täcks av guiden är upplåsning av bootloadern, vilket är lite knepigt... men när det väl är gjort är resten rätt enkelt :P