Kan kinesiska tillverkare, förutom Huawei och Lenovo, lyckas utanför Asien?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av bernard, 15 okt 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Qualcomm är på väg att dra Meizu inför rätta i USA, Tyskland och Frankrike på grund av patentintrång: http://www.androidheadlines.com/2016/10/qualcomm-files-lawsuit-meizu-us-germany-france.html

    Tror ni att någon kinesisk tillverkare utöver Huawei, Lenovo och möjligtvis ZTE, som samtliga sitter på en rejäl patentportfölj och som sysslar med mycket annat än telefoner, kan lyckas med att bli riktigt stora utanför Kina och Asien?

    Det måste vara ett minfält i Europa eller Nordamerika med tanke på risken för patentintrång. Företag som Ericsson, Apple, Sony, Microsoft, Samsung, Qualcomm och Intel m.fl. kan väl i princip sänka vilken mobiltillverkare som helst som saknar en större patentportfölj att luta sig mot?

    Har det gått för bra för Meizu, vilket gjort att tonen hårdnat? Att Qualcomm ger sig på just Meizu är kanske inte så konstigt då de i större utsträckning använder SoC:s från kinesiska Mediatek framför Qualcomm.

    Är det bara en tidsfråga innan OnePlus råkar ut för samma öde? De använder förvisso alltid Qualcomm-chipp, vilket kanske innebär att Qualcomms samarbetspartners också håller sig borta. Det vill säga så länge OnePlus inte ses som något större hot/säljer för stora volymer.
     
    Last edited: 15 okt 2016
    ambassaden och R3b0rn gillar detta.
  2. Hemska Sven

    Hemska Sven Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Dtac
    Telefon:
    XIAOMI Redmi note 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Dtac
    Telefon:
    XIAOMI Redmi note 7
    ROM:
    Miui 10
    Info:
    Poco
    Telefon 2:
    Xiaomi A 1
    ROM:
    Android one
    Info:
    Poco
    Övrigt:
    TV box Android 8.1 4/32
    En liten marknad som Europa med hårda garantikrav och många språk att hantera gör nog att de flesta mindre tillverkare avstår att etablera sig. Kina, Indien och sydostasien ger en marknad som är större än de flesta orkar med. Många kinesiska tillverkare har så låg prissättning att de knappast kan finnas pengar över till marknadsföring i utlandet.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    LeEco ska ju lansera några mobiler i USA inom kort:

    http://www.leeco.com/us/

    Så nog går det. Sen kanske inte OnePlus är så litet egentligen, deras moderbolag är väl Oppo som är väldigt stora. Även om OnePlus kan framstå som en liten uppstickare.
     
  4. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Värt att veta om LeEco är ju att företaget är ju inte nytt i USA, dom gör även TV och cyklar tydligen... TV apparaterna säljs tydligen redan i USA, tydligen med lyckad försäljning med. LeEco är ett av de bolag jag tror på som har en framtid utanför Kina. Stödjer alla band, kraftfull, snygg design... jo...
    Xiaomi har ju gått utanför och har försäljning i Spanien och Ryssland. I Moskva öppnades det nyligen en Mi-butik. Dom är stora i Indien. Så, det finns ju några som börjar krypa över till Väst...

    edit. I indien vad jag vet så är Mediatek förbjudet, var ju bland annat därför Redmi Note 3 och Redmi 3S fick SD prolle vid lanseringen av "special edition". Mediatek har ju fasat ut från Xiaomi's lurar, vilket tyder på anpassning för global marknad. Däremot är jag personligen lite kinkig att Mi5s inte fick band 20 :(
     
    Last edited: 17 okt 2016
    bernard gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Last edited: 17 okt 2016
  6. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Utan att vara helt insatt i ämnet så har jag hört att det är patentrelaterad tvist som gör att icke-etablerade kinesiska tillverkare inte stödjer band 20 i Europa. Teoretiskt stödjer ju både Qualcomm och Mediatek de flesta frekvenserna hårdvarumässigt. Det går ju till exempel att "låsa upp" många frekvenser på Xiaomis telefoner (även om ingen lyckats med band 20 än)

    Jag utgår från att de som vill använda band 20 i Europa måste betala för nåt slags patent, varför t.ex Huawei finns här, men är dyrare än övriga kineser.
     
    bernard gillar detta.
  7. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
  8. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Har svårt att tro det då min redmi note 3 har band 20 och kostar 1500kr. Doogee och homtom har 1000kr mobiler med band 20. Däremot saknas band 8 väldigt ofta på ej etablerade märken. Men nu var det tvärtom på mi5s :D finns band 8 men inte band 20 :D däremot tror jag att det har mycket att göra med vart tanken är att etablera mobilen, då mi5s har en rätt ovanlig frekvens, 850mhz :)
     
  9. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Om jag får fortsätta spekulera så hörde jag detta i samband med Lenovo och Europa. Jag tror det är skillnad på att "satsa" på Europa och sälja små volymer vid sidan av sin huvudmarknad. Jag betraktar fortfarande Xiaomis Redmi note 3 som nån slags gråimport. Däremot är ju OPO en etablerad säljare i Europa, men den kostar ju inte heller 1500 kr.
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast de säljer väl inte telefoner så frågan är om det spelar någon roll?

    Alla nya Redmi-modeller har baserats på MediaTek så det stämmer inte.

    De flesta mobilerna lanseras för Indien och Kina, så de har ingen nytta av något band 20 eller amerikanskt band 12, 17 osv. Det är mest kostnadsdrivande utan att det får något för det.
    Det går att låsa upp de band som hårdvaran stödjer, vilket på de flesta Xiaomi inte är band 20.

    INGEN av Huaweis modeller för Kina stödjer band 20 och har aldrig någonsin gjort (utom P9 Plus som man gjorde en global version för och som specifikt skulle stödja många LTE-band). Så ni kan inte jämföra modeller som lanserats officiellt i Europa med modeller som bara är för Kina, Asien eller Indien.

    Det kostar en massa pengar att få mobilen CE-godkänd (annars är den olaglig att sälja i Europa), man måste testa för alla band som stöds osv. Det finns helt enkelt ingen anledning att lägga ut dessa pengar för något som inte ska säljas i Europa.
     
  11. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Det vi får tänka på är skillnaden att köpa den här och importera. Importera du den så är det ju utan svensk skatt och förhoppningsvis tullfritt. Det är ju dom som har rykit på till och fått faktura på ca 200 kr då pga exportören skrivit ner värdet.
    Säljs den här, lägg på importavgift, skatt, vinstmarginal osv. Då är vi uppe i mycket högre värde än 1500kr :)
     
  12. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Fanns en liten fin CE etikett på min mobil när den kom. Men, redmi 3s och note 3 se vart ju menade för global anpassning. Därför så många band.

    Du har rätt i att det är dumt att jämföra etablerade med Kinas egna.

    Ingen aning vad mi store innebär, men antog att det var som applestore :) var så jag tolkade det när jag läste om det på nån xiaomi sida... Men kan ha fel :)

    Som jag skrev, banden är ju anpassade för vart den är tänkt att lanseras. Har den sjukt många, då är den tänkt för att funka globalt. Eller multipla marknader.

    Ok, kan ju haft fel om qualcomm, the more you know. Jag måste lära mig att skriva att jag har för mig och inte att jag vet :D

    Men jag håller fast vid att jag tror mest på leeco:)
     
  13. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Kostar massa pengar att få den CE godkänd? Telefoner faller inte in under något EU direktiv som kräver godkännande. Tillverkaren måste bara garantera att han följt de aktuella EU standarderna för svagströmsutrustning och klenspänning. Telefoner klassas knappast som farliga maskiner. Även om Samsung nog har svårt att övertyga om att de har byggt Note 7 enligt EU direktiven?
     
    exionen gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det du pratar om är ju speciella versioner som är till för att säljas i Europa och Amerika, så de har både CE-deklaration och FCC-godkännande.

    De vanliga Redmi Note 3 och Redmi 3S är inte CE-märkta och laddaren som medföljer är även den olaglig att sälja i EU.

    Ska den säljas i Sverige måste den vara CE-märkt och ha laddare med EU-kontakt. Mobiler för den kinesiska marknaden är inte CE-märkta och laddarna får inte säljas i Sverige.

    Angående LeEco så lär inte EUI hitta många fans i väst...

    Tror du verkligen att man får sända på vilken frekvens som helst och med vilken effekt som helst bara för att det inte är starkspänning?

    http://ec.europa.eu/growth/sectors/electrical-engineering/rtte-directive_sv
     
  15. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Jag har inte påstått annat heller. Jag skrev även redmi note 3 se, då se står för just special edition.

    Jag kan inte yttra mig om eui, men gillar deras koncept på själva mobilen och designen.
     
  16. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Vilken frekvens som en telefon sänder på är begränsat av simkortet och sändningseffekten är en internationell standard. Samma laddare som säljs i hela världen, olika anslutningsstift bara. CE märket är inget att lita på i dessa sammanhang. Det saknas myndighetskontroll på sådana här elektronikprylar. Det är endast upp till tillverkarens eget ansvar att garantera att de säljer apparater som följer resp. lands standarder.
    Detta blir ju ett spel för galleriet med internethandel, öppna gränser och närmast obefintlig tullkontroll.
     
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast nu jämför du äpplen, päron och mandariner. Du sa att det inte fanns några regler som måste uppfyllas för mobiltelefoner men så var det förstås inte.

    Sen spelar det ingen roll "att det bara är olika stift" för det måste vara EU plug eller så är det olagligt (och det finns andra krav också som en laddare för den kinesiska marknaden inte nödvändigtvis uppfyller). Samma att kraven för CE-märkningen måste vara uppfyllda även om det är en självdeklaration.

    Det är inte tillverkarens ansvar heller utan det är den svenska eller europeiska importörens ansvar att alla europeiska krav är uppfyllda. Är de inte det kan de få försäljningsförbud och kan behöva återkalla alla sålda produkter.

    Här är de krav som Xiaomi säger sig uppfylla för den internationella versionen av Redmi Note 3 som diskuterats tidigare i tråden:
    Sen har inte SIM-kortet något med frekvenserna att göra (förutom indirekt hos repressiva tillverkare som t.ex. begränsar möjligheten till LTE bara för att den inte har med en operatör på sin lista (hej Samsung!)).
     
    Last edited: 19 okt 2016
    hemskasven gillar detta.
  18. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Värt att nämna är att xiaomi har en EU plugg dom skickar med som har mi-logga och CE märkning. Istället för noname laddare från separat firma.
     
    hemskasven gillar detta.
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det gör ju alla andra tillverkare som säljer lagligt i Europa också, så det är inte så konstigt.

    Samma som att man i Kina skickar med en laddare som är CCC-märkt och som uppfyller alla krav de har där.
     
  20. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Har fått känslan att många andra skickar med laddare icke från tillverkaren. Det jag menar.