Kan man tjäna pengar genom att köpa mobil via abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kristofer, 4 jul 2011.

  1. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min mobil gick sönder här om dagen och jag känner egentligen inte att jag har pengar att köpa en ny för tillfället. Därför funderade jag på att köpa en ny via abonnemang istället. Men efter att ha kollat runt på alla leverantörers hemsidor börjar jag betvivla att man verkligen tjänar några pengar på det.

    För tillfället har jag ett abonnemang med Tele2 där bindningstiden har gått ut. Betalar ca 300-350 kr i månaden för surf, samtal och sms där. Tele2 verkar dock inte ha några särskilt bra dealar om man köper telefon där. 3 verkar aningen mer förmånligt, förutsatt att man är beredd att binda sig i 24 månader, vilket dock känns som ganska lång tid.

    Har försökt räkna lite fram och tillbaka på om jag ska försöka köpa via abonnemangsteckning eller om det är billigare i längden att hosta upp pengar och köpa sig en mobil kontant.

    Vad har ni för erfarenheter av att köpa via abonnemang? Kan man spara pengar på det eller blir slutsumman ungefär detsamma men med den skillnaden att man är bunden?
     
  2. adsa

    adsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag köpte min desire för 24x200=4800kr, lite mer än vad den kostade när jag köpte den för ett år sen. Den enda mobilen jag sett att man faktiskt sparar på är iphone, som man kan köpa på 24mån x 200kr=4800kr, men enligt prisjakt kostar den som billigast 5400kontant, så där sparar man 600kr. annars har jag aldrig sett att det är märkbart billigare, kanske max 200kr skillnad
     
  3. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Nu har inte jag överdrivet bra koll, och har faktiskt aldrig haft ett abb utan håller mig till kontantkort. Men jag har fått för mig att det där var sant förr om åren, att man kunde spara pengar att köpa på abb (troligtvis för att taxorna var så mycket högre då att de tjänade så bra på det iaf?) men nuförtiden blir det alltid dyrare slutpris när man kör på abb.

    Frågan är om man ringer/smsar/surfar så mycket att man sparar pengar på att köra via abb då det generellt sett är bättre priser än kontantkort, samt ibland pott inkluderad? Jag tror man kan säga så, att för tung användning kan abb bli billigare i längden medan de med lite mindre användning kanske skulle få ett förmånligare slutpris med kontantkort? Är jag helt ute och cyklar?
     
  4. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter rimligt som ni skriver, det är ungefär så jag tycker att det verkar vara också. Man blir väl bara lurad av att så många säger att de fått sina telefoner så billigt via abonnemang (och de kanske vill lura sig själva att det faktiskt är så, vem vet).

    Kanske bara ska bita i det sura äpplet och köpa mig en telefon utan abonnemang. Får bli lite mer havregrynsgröt till lunch och lite mindre brukande av uteserveringar i sommar då, hehe...

    Tack för svaren!
     
  5. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tele2 ger generellt dålig subvention på sina abb, då de generellt inte kör på "pott"-konceptet. Det var i och med Tre och Telenor och deras "potter" d.v.s. skriv upp dig på x kr per månad i 24 månader, så ger vi subvention på telefon. Detta naturligtvis för att desto mer användaren binder sig att spendera, desto mer pengar tjänar operatören och kan tänka sig att "kicka" tillbaka i form av subvention. Med det sagt bör ett 24-månaders Tele2 kunna ge uppåt 4-500 kr i subvention på telefon (d.v.s. de "vanliga" abonnemangsformerna Kompis Snackis eller Smart)

    Undantaget från detta är Kompis Pott, om man redan är användare av abonnemangsformen Kompis. Kompis Surf kostar 89 kr per månad fast kostnad för gratis samtal inom Tele2/Comviq + 1GB surf.

    Kompis Pott 249/349 innehåller samma "premie" d.v.s. surf och prisplanen kompis, med den skillnad att här ringer man för hela beloppet. Således slipper man den "döda" kostnaden på 89 kr per månad för prisplanen. Ovanpå detta ger dessa abonnemangsformerna ca 1000-1500 i subvention på telefon.

    Så om man har Kompis-abb eller kontantkort idag, och vet att man _minst_ ringer för 250-350 kr varje månad, så finns det egentligen inga nackdelar med just dessa pott-abonnemang.
     
  6. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    På Telia ger vi alltid subvention när du binder dig på 24 månader. Hur mkt beror på vilken modell och vilket ab. Säg vilken lur du vill ha så kan jag kika påt.
     
  7. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det kan bli mycket förmånligare med abonnemang men man måste välja det med omsorg.
    Nyligen hade Tre erbjudande med iphone 3gs för 99kr/mån i 24månader utan förhöjd månadsavgift. I dessa 99kr ingick gratis surf.
    Blir alltså 2400kr för en iphone 3gs inkl gratis surf..

    Till barnen köpte vi varsin billig SE telefon för 49kr/mån där man får ringa upp allt och ingen förhöjd avgift. Alltså kommer telefonerna kosta 1176kr totalt och man får ringa upp allt till bra samtalspriser.

    Jag skulle aldrig igen köpa en high-end telefon med abonnemang. Köpte en SE Satio när den kom ut och den kostade 399kr pott plus 49kr. Visserligen får jag ringa upp allt så telefonen kostar bara 1176kr. Men upptäckte att när man dragit bort surf (89kr) och familjetillägg (99kr) så ringde/smsade jag aldrig upp hela potten.
    Hade kunnat köpt spel/ringsignaler mm för potten men orkade sällan det.
    Det blir för stor pott att spendera för mig
     
  8. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Cnord:

    Ja, det var något sådant jag kom fram till också. Skulle som bäst tjäna ca 400 kr på att köpa telefonen via abonnemang hos Tele2, förutsatt att jag band mig i två år. Jag känner inte riktigt att det är värt det då det kan hända mycket på den tiden. Telefonen kan gå sönder, man kan flytta utomlands, man kan få jobb-mobil, etc. 400 kr billigare innebär en "vinst" på ca 16 kr i månaden. Det är inte så mycket att hurra för tycker jag inte.

    SWE995:

    Jag var väl egentligen inne på en SGS2 och där verkar det vara svårt att tjäna pengar. Men tack för att du tar dig tid.

    dweebling:

    Ligger nog en del i det du säger. Synd för min del att det var en high end-telefon jag var ute efter då, hehe :)
     
  9. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att båda dessa verkar vara bra affärer men man ska ju komma ihåg att det bygger på att du faktiskt använder upp (i dessa fall) 99kr för surf respektive 49kr för samtal. Det operatören gör är ju att ta betalt för kapacitet som du _kan_ använda. Om du använder upp den så är det klart bra för dig men för varje krona du inte utnyttjar tjänar dom bra.

    Dessutom är ju dessa erbjudanden ett sätt för operatörerna att få oss att ringa/surfa/smsa mer än vi egentligen behöver. "Jag har ändå fri surf" hör man ofta folk säga samtidigt som dom betalar för all den där surfen i början/slutet på månaden.

    Kontenta: Operatörerna ger oss en telefon eller lite lägre avgift mot att vi binder oss att köpa en viss mängd kapacitet. Men frågan är: behöver du verkligen den?
     
  10. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sen handlar det ju lite om hastighet också. Telenor ger fri surf Dock med en hastighet på 1mbit/s vilket jag aldrig hade nöjt mig med.
    Och tre har sitt minsta paket med en hastighet på upp till 0,384kbit/s och det är ju åt h-vete när man har em smartphone.

    Men vill du inte binda på 24 så köp luren kontant. Även fast jag alltid säljer på 24 månader så skulle jag själv aldrig binda så länge OM du inte gör så att du binder dig fast ändå köper ut mobilen Cash till det subventionerade priset.
    Ta prata på med mobilsura tex, kostar 98kr/månad. Måste binda på 24pga att sms/minut avgiften är så låg. Hade du istället tagit till vänner obundet och lagt till surf som en tjänst då hade du fått betala 49kr för till vänner och 69 för surfet. Så det är inte bara luren du kan tjäna pengar på.
    Ska kolla upp sgs2 idag.
     
  11. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Adam2: Naturligtvis har operatörerna kampanjer på lurar som inte säljer. När jag skrev mitt svar utgick jag ifrån att han ville ha en ny telefon.
     
  12. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    kort mobil med abb=låst mobil köpt kontant=går att använda utomlands förutsatt att man har sim kort gör op pengar på abb ja
     
  13. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  14. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Många kedjor (The Phone House, Elgiganten och även Tele2 Butikerna) säljer olåsta telefoner med sina abonnemang. Tre och Telenor har en annan benägenhet att låsa sina lurar dock, särskilt från webshop/brandstores.
     
  15. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Du får en SGS2 "gratis" med tres 3pott399 på phonehouse.se, det är väl rätt förmånligt skulle jag säga. Ringer du inte så mycket kan du ju utnyttja det och ta deras största surfpaket, som ju dras från potten, och få lite högre hastighet än annars.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    För det första tjänar du inte på att köpa en telefon alls. Du förlorar pengar eftersom du genomför ett köp.

    Däremot kan du spara pengar på kostnaden av en telefon genom att köpa den med abonnemang då de mer eller mindre alltid ger rabatt vid uppbindning så om man ändå betalar lika mycket i månaden är det smart att skaffa abonnemang, under förutsättning att man kan betala sina räkningar.
     
  17. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Den varianten kör jag på min Desire. Jag har medium surf, tre vänner + (gratis samtal/sms till 3 och fasta nätet) och vänner+ tele2, så jag får gratis sms och samtal till Tele2 också. Kvar på potten blir då ca 180 kr i kopplingsavgifter då jag sällan ringer utanför dessa 2 nät. Rätt bra deal om du frågar mig.
     
  18. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Fan vad skönt att se att det finns någon som fattar skillnaden mellan att spara och tjäna pengar. Trodde visserligen oxå att man tjänade pengar när man köpte något innan, skillnaden var att jag var 5 år då det begav sig. :P

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  19. Kristofer

    Kristofer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Eh... Menar ni allvar med de kommentarerna? Tror knappast att det finns någon på detta forum som inte fattar skillnaden på dessa begrepp enligt SAOL-definitionen. Likväl tror jag att alla - inklusive Zooklubba - fattar precis vad jag faktiskt menade. Dum-förklaringar är väl ändå bra onödigt i ett läge som detta då?

    Men men, för att återvända till ämnet så var det väl just pott-erbjudanden och så jag funderade kring. Blir självklart svårt att uttala sig om för någon annan än mig. Men i ekvationen måste man ju ändå väga in att man låter sig bindas i 24 månader. Pott-erbjudanden är väl det som kan löna sig om man lyckas nyttja det hela - t.ex. via köp av tilläggstjänster som man värderar tillräckligt liksom har nämnts ovan. Om man skippar de och köper vanligt abonnemang t.ex. på tele2 (snackis eller kompis t.ex) tjänar man som mest 500 kr på att köpa en SGS2 tydligen. Det är enligt min mening inte längre värt det. Att tjäna (yes, jag fortsätter använda ordet ;) ) ca 21 kr i månaden jämfört med att köpa en teleofon kontant är inte värt att binda sig i två år. Än mindre då telefonens utgångspris är högre än hos andra säljare.
     
  20. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag räknade lite snabbt på kostnaden för mitt gamla abb, jämförde med mitt nya.
    Kollade på ett 24 månaders perspektiv.
    Det blev billigare för mig med mitt förlängda abb.