Kanske identifierat batteriproblemet i 2.3?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av oddbot, 18 jul 2011.

  1. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det är väl kanske inte frågan vad man gör, utan vad som är fel med vissa telefoner?
     
  2. jwn

    jwn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft samma problem, låste min till GSM då fungera det mycket bättre..
    Hade en HTC med Windows i innan, det drog lika mycket ström i standby oavset om den var låst till GSM eller 3G, kanske är det Android som inte är helt buggfritt.. Eller är det samsung ?

    Men efter 2.3.3 så är det något som blivit riktigt galet, telefonen laddar ur sig under natten, typ 70% på mindre än 8h, detta kan delvis undvikas genom att jag startar om telefonen innan jag går och lägger mig, speciellt om jag använt GPS under dagen innan. Kollar man vad som dragit ström så är det alltid Radion, även fast ingen data skickats..
     
  3. seppok

    seppok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Köp "USB Powerbank" så blir ni lyckliga!
     
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag brukar manuellt stänga av maps och lite annat, för att undvika sådant där.

    Igår var jag på en tillställning på kvällen. Hade drygt 80 % när jag kom. Visade 10 bilder för två olika personer, samt whatsappade i 5 minuter och öppnade facebook en gång för att kolla en mycket snabb sak. Mest låg telefonen alltså i väskan. Efter 4 timmar hade jag 30 % kvar. För mig är det ingen tvekan om att något är galet (och just igår verkade något ha hängt sig, jag kan glömma att stänga av allt jag öppnar ibland...) eftersom det är uppenbart att jag inte har använt telefonen som en galning. Speciellt om jag har en app öppnad och bara låter skärmen släcka sig, så dras mycket batteri.

    Jag undrar om det kommer att komma en till uppdatering eller om man ska sätta sig in i flashning nu? Har du/ni hört något? Det här oberäkneliga där man inte kan lita på batteriförbrukningen och att saker verkar hänga sig, kom med 2.3. Var mycket värre med första 2.3 och GPS-problemen, men är ju inte helt borta med 2.3.
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nedgradera till JPY(2.2.1) om du är missnöjd. Ärligt talat tillför 2.3 absolut ingenting.
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja det är en idé. Jag väntar väl och kollar nästa uppdatering först dock. Såg efter jag skrev här, att det verkar vara på gång.

    2.3 tillförde väl inget mer än lite roligare utseende.

    Har för mig att det var 2.2 som hade fruktansvärt bra mottagning på wifi, men drog en massa batteri, är det rätt? Har för mig att det var ett kort tag och sedan kom 2.2.1 med sämre täckning och bättre batteritid. Med 2.3 började eländet med opålitligt batteridränage och GPS + maps fungerar sämre än någonsin.
     
  7. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tänkte bara hoppa in och tillägga att min sambo har stora problem med batteritiden på sin SGS. Fick det här på GTalk nu på morgonen:
    Min erfarenhet av hennes mobil är att efter en omstart så fungerar den hyffsat, vet dock inte hur länge, men sen återkommer batteriproblemet igen. Lutar åt att göra en reset men kanske ska vänta till 2.3.4 dyker upp.
     
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Har hon 2.3.3? Om hon har OS-versionen före, så hade den stora problem med GPS-relaterade program. Min drogs ut skitfort om jag inte alltid såg till att allt som hade med GPS att göra var avstängt.

    Min gör också så och blir bättre efter omstart de gånger det händer. Jag har löst det genom att stänga av vissa appar som är misstänkta, som maps, facebook och lite annat. Jag stänger också ned DRM och SNS i hantera program/körs. Om jag startar upp telefonen utan att stänga ned det där, så tar batteriet slut mycket fortare, och tjänsterna har ingen funktion som jag har saknat.

    Just nu har jag dock Snowstorm bland batteriförbrukarna, på över 10 %. Så ser det aldrig ut annars, och jag undrar hur olika program plötsligt kan börja dra mer än vanligt (tills man startar om luren). Detta suger inte ut luren fort som bara den, men är ändå retsamt att ett vanligtvis lugnt program drar tio procent.

    Sedan jag började stänga ned vissa saker på rutin vid uppstart, så har det bara hänt enstaka gånger att det blir så där att system eller Android OS drar ur telefonen riktigt fort.

    Jag hoppas också att 2.3.4 löser skumma problem. Kanske är det sista uppdateringen vi får också, så om det inte blir bra så är det väl dags annars att ta reda på hur jag ska göra för att roota och flasha in något bättre.
     
  9. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Japp. Men det verkar bara vara "Android OS" som drar batteri på senaste tid. Tidigare har Maps varit uppe på topplistan men tror inte att det är så längre.

    En lustig sak är att det går att trigga igång batteriförbrukningen tex genom att sätta ett Live Wallpaper. Spelar ingen roll om man tar bort det direkt och har en statisk bild, det enda som stoppar den drastiska batteriförlusten då är en omstart. Hennes far har också en SGS (med 2.3.3 har jag för mig) och den har inte alls samma problem eller knepiga egenskaper...
     
  10. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, sådant dränage som det du beskriver med live wallpaper har jag ibland. Har dock inte använt just live wallpaper. Med första 2.3-versionen fick man (jag och många andra, inte alla) sådana upphängningar av att starta vad som helst som hade GPS-funktion.

    Har ni gjort en fabriksåterställning efter uppgradering?
    '
    EDIT: det är inte alltid man ser vilket program som dragit. Av någon underlig anledning kunde jag ha maps som en bov, men ena gången stod det maps som förbrukare, andra gången kunde det stå system eller OS (minns ej vilket) trots att jag visste att det berodde på maps och kunde få stopp på det på samma sätt som när maps var angivet, d.v.s. genom att stänga maps.
     
  11. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Testa Watchdog Lite. Där får man larm direkt om någon app drar orimligt mycket CPU.
     
  12. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    har folk fortfarande problem med detta? på min var det google maps som sög ur batteriet rejält men det verkar vara åtgärdat nu. det jag fick göra var att dra ut batteriet ett par gånger från full laddning och nu är det väldigt bra batteri tid.
    efter 3 dagar har jag ca 45% kvar.
    visst så leker jag inte överdrivet med telefonen som i början men endå väldigt bra anser jag.

    glöm inte att stänga av wifi och gps som drar lite om det inte används.

    ett litium batteri håller i ca 5 år om man inte våldar(djup urladdningar, överladdningar osv) för mkt med det
     
  13. frisedel

    frisedel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    jag har nu 31% kvar efter 12h35min. det som dragit mest igen är Android-system. efter ca 10h så slog någonting fel och den gick från 90% till 40%. det är inte någonting som drog batteri så kraftigt för på kurvan man kan få se så förflöt ingen tid mellan dessa två mätningar..

    det är ju skillnad på android-system och android-os, så vad är systemet?