Kapad gmail / Google-konto?

Diskussion i 'Allmänt' startad av BGA, 7 jun 2015.

  1. BGA

    BGA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fick i torsdags ett varningsmeddelande från Google. Löd ungefär " befinner du dig på Norrmalm?" det gjorde jag inte, var i Tyskland/Skåne. Ombord på båten fanns ett icke skyddat wifi som jag använde för att skicka ett mejl!. Sedan dess har det plingat emellanåt i telefonen utan några synliga meddelanden.
    Har försökt få hjälp av Googlekonto, men det har varit svårt. Dom skulle skicka verifieringskod per sms eller samtal men det tog lång tid innan det lyckades. Har bytt lösenord och lyckats göra en tvåstegsverifiering.
    Gmejlen fungerar,och mina kontakter verkar inte ha fått några konstiga mejl från min adress.
    Längst ner på gmejls inkorg finns "information" trycker jag på den och sen " visa detaljer" ser jag att följande har hänt:
    Åtkomsttyp [?]
    (Webbläsare, mobil, POP3 etc.) Plats (IP-adress) [?] Datum/tid
    (Visas i din tidszon)
    Webbläsare (Chrome)Dölj information
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/43.0.2357.81 Safari/537.36,gzip(gfe),gzip(gfe)
    * Sverige (83.182.93.142) 11:40 (8 minuter sedan)

    Vid varje sån tidpunkt plingar det i telefonen. Vad betyder: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/43.0.2357.81 Safari/537.36,gzip(gfe),gzip(gfe) ?

    Ringde Tele2 support med den aktuella telefonen men supporten kunde absolut inte höra mig. Ringde sen med frugan flintatelefon och då gick det bra. Supporten såg att mitt konto inte var belastat med några kostnader och ville att jag skulle polisanmäla intrånget på mitt konto.

    har idag installerat AVG virusprogram, men det hittar inget onormalt.
    Hur kontaktar man Googlekonto för att rätta till problemet?
    Någon tycker tydligen att det är roligt att jävlas med mig.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kommunikationen är krypterad mellan din Gmail-klient i telefonen och Googles servrar. Att någon sniffat trafiken och knäckt krypteringen och läst ut ditt lösenord och användarnamn ombord på båten låter inte riktigt sannolikt. Det borde ha skett vid något annat tillfälle i sådana fall - om ditt konto nu blivit kapat.

    Vad gäller IP:n verkar den komma från "Tele 2 mobile services". Kan det vara så att nätverket du kopplar upp dig genom på båten har en svensk IP-adress? Du kan kolla detta lite kvickt om du exempelvis går till https://www.whatismyip.com/ - matchar IP-adressen den du skrivit ovan?

    Det skulle eventuellt också kunna förklara varför Google trott att du befunnit dig på Norrmalm. Inne på båten fungerar kanske inte GPS:en och då försöker telefonen fastställa en position genom att gå på IP-adressen (om datatrafik endast är tillgängligt via WiFi). Det kan jag tänka mig kan slå rätt fel om man befinner sig ombord på exempelvis en båt.

    Att telefonen plingar till beror sannolikt på något helt annat. En app som körs i bakgrunden eller dylikt. Har du testat starta om telefonen?
     
    Last edited: 7 jun 2015
    BGA gillar detta.
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är högst troligt precis som @bernard@bernard skriver. Uppkopplingen som används har en position i Stockholm. Just med fordon som rör sig är det svårt att få rätt position.

    Det här är identifieraren för din webbläsare:
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/43.0.2357.81 Safari/537.36,gzip(gfe),gzip(gfe)
     
    BGA och bernard gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Adressen som Google får genom IP-adressen stämmer sällan överens med var man verkligen befinner sig. Jag kör ComHem och ibland så visas det som att jag är i någon helt annan stad, än vad jag egentligen är. Detta är ännu vanligare när man pratar om mobila tjänster, att man inte får rätt geografisk plats eftersom IP-adresserna hoppar runt ganska mycket mellan olika kunder. :)
     
    BGA, e7andy och bernard gillar detta.
  5. BGA

    BGA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen. Jag fick ingen notis om att ni svarat, därför min sena respons. Kontot verkar inte vara kapat som oroade mig först. IP adresserna som visas i Gmail/information stämmer med min IP adress när jag kollar med https://www.whatismyip.com/.
    Har haft telefonen avstängd o batteriet borttaget under en vecka nu. Stod inte ut med ringandet!
    Körde med en S2 under tiden och slapp plingandet. Använde samma SIM och SD kort. Nu kör jag med S3 igen o plingandet är tillbaks. Har plockat bort de senaste och onödiga appar, men det hjälpte inte.
    Nästa steg? Reseta ? Hur gör man?
    Någon annan som fått ringsignal när ett vanligt telefonsamtal avslutas?
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @BGA@BGA

    Standardplatsen för återställning är: Inställningar > Säkerhetskopiering och återställning.

    Sen vet jag inte om samsung har döpt om det och kanske flyttat runt lite på alternativen men det finns där någonstans :)
     
    BGA och bernard gillar detta.