Fråga: Kapslingklassningen av Z1

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av _Samuel_, 8 sept 2013.

  1. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

    Xperia Z: ip57 (dammskyddad, vattentät nedsänkt i vatten).
    Xperia Z1: ip58 (dammskyddad, tryckvattentät nedsänkt i vatten).

    Men jag har också hört att "Z1" har klassificeringen ip55, som är sämre och bara betyder att den är dammskyddad och "spolsäker". Varför har Z1 två olika klassificeringar?
     
  2. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Mer info på engelska Wikipedia. :)
    Den har både IP55 och IP58 eftersom den tål vattenstrålar likt de som kommer från kranen (IPX5), men inte från typ, en högtryckstvätt (IPX6). Men de vill ju upplysa om att den håller under vatten också, därav IPX8.
     
    _Samuel_ gillar detta.
  3. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej. Låter logiskt.
    Men klarade inte "Xperia Z" att spolas på med en kran då?
     
  4. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jo det klarar den
     
    _Samuel_ gillar detta.
  5. Leechu

    Leechu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Förstår inte heller vad skillnaden mellan dom skulle vara....
    Vad klarar Z1 av som inte Z gör, eller tvärtom?
    Blir helt snurrig :)
     
    _Samuel_ gillar detta.
  6. johe71

    johe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    ip 57 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada (1 meter i 30 minuter)
    ip 58 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten (längd och tryck bestäms av tillverkaren... har inte sett vad Sony har bestämt för detta test)


    sedan angående 55 och/eller högre så är Xperia Z certifierad till IP-klasserna 55 och 57
    för att klara testet för IPx7 ska den som sagt vara 1 meter under vatten i 30 minuter utan att ta skada (definition: Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare till en (1) meters vattendjup och förblir där under 30 minuter)
    för att klara testet för IPx5 ska den klara att spolas från alla håll med en vattenstråle med ett visst tryck (eller som definitionen säger: Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke(Ø 6,3 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från provföremålet. Vattenflödet är 12,5 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.)

    testet för IPx6 [som Z eller Z1 är certifierad för] är en vattenstråle från alla håll med ett mycket högre tryck (Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke (Ø 12,5 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från provföremålet. Vattenflödet är 100 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.) än vid testet för IPx5... och uppenbarligen (eftersom den inte är certifierad för det) stå trängde det in vatten i telefonen vid det testet

    så för att till slut svara på din fråga :) den kan vara längre (och sannolikt djupare) under vatten
     
    Last edited: 10 sept 2013
    _Samuel_ och Leechu gillar detta.
  7. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Quite right Johe :)

    För oss lite mer siffer- och tekniknördiga finns denna förträffliga Wikipedia artikel.

    Kort och gott, om IP5x där x är någon av nedan:
    7 Immersion up to 1 m
    Ingress of water in harmful quantity shall not be possible when the enclosure is immersed in water under defined conditions of pressure and time (up to 1 m of submersion). Test duration: 30 minutes
    Immersion at depth of at least 1 m measured at bottom of device, and at least 15 cm measured at top of device

    8 Immersion beyond 1 m
    The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer. Normally, this will mean that the equipment is hermetically sealed. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that it produces no harmful effects. Test duration: continuous immersion in water
    Depth specified by manufacturer
     
    _Samuel_ och Leechu gillar detta.
  8. Leechu

    Leechu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2012
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tack grabbar, bra att några håller koll på detta så vi andra fattar vad det innebär!
    Z1 är alltså bättre än Z på vattentätheten, vilket verkar najs som faen!
    Var och förbeställde en idag, tyvärr blir den 3-brandad, men har överlevt värre saker!
     
  9. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej, undrar om man någonsin kommer våga att doppa telefonen i vatten. :P
    För tänk om det läcker in vatten och mobilen förstörs, hur går det då med garantin. För hur ska man kunna bevisa att man bara gjort det som det står att mobilen tål.
     
  10. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Att doppa den i vatten "bara för att" eller som partytrick känns rätt dumt. Risken att man missat en port finns alltid. Däremot så tänker jag använda den i regn och snö.
    Under mina tio år med mobiltelefon har två slutat fungera pga vatten. En råkade ligga kvar i badbyxorna när jag gick och doppade mig i havet, den andra av att en vän välte ut en karaff över bordet. Att ha en IP-klassad lur gör att man känner sig lugnare. :)
     
    _Samuel_ gillar detta.
  11. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    De största fördelarna jag kan tänka mig med en vattentålig mobil är just i regn och snö. Tror inte min nuvarande HTC Desire HD (som inte är vattentät...) inte mår så jättebra då jag använt den lite nu och då i regn och snöväder.

    Sedan, en annan fördel med en vattentålig mobil kan vara att man kanske vågar ha den i badrummet när man duschar. Så hinner man ifatt mobilen om det ringer. :D
     
  12. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tänkte först göra en ny tråd för detta inlägg men tänkte att den lika gärna passade här. Nu är inte sakerna i en mobil lika kraftfull som i exempelvis en dator och det är därför mobiler klarar sig utan varken lufthål eller fläkt. Men jag har ändå gissat i flera år att dagens mobiler inte mår jättebra, med tanke att de inte har någon fläkt och lufthål, som får luften att röra sig. Eller mår sakerna i en mobil prima?

    Hur är det då med vattentäta mobiler. Då tycker jag att det borde vara ännu mindre chans att den får någon luft. Eller hur är det egentligen, skulle mobilerna må bra av att få lufthål och en liten fläkt som driver (ut och in?) luften.
     
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag är tacksam att telefonen klara av att snacka i den medan det regnar/snöar eller det ör hög fuktighet i luften utan att den skadas. O så klart att ingen jävla damm kommer innanför telefonen är bonus ! Så det handlar absolut inte om att telefonen ska gå att ta med under vattnet o filma eller ta bilder med för min del alltså.

    det är många som får fuktskador på sina telefoner utan att veta varför. Det är väldigt få som tänker på att INTE använda telefonen under varken lätt eller häftig regn, inte heller spilla nån vätska på den och inte heller slipa trä medan telefonen ligger där oskyddad ..
     
  14. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Processorvärmen leds ut direkt genom bakstycket. Höljet fungerar alltså som "heatsink". Därför kan den kännas obekvämt varm efter en längre stunds spelande.
     
  15. Onkel Kostja

    Onkel Kostja Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    haha, det där om trä tog jag som en pik ;-) Eftersom jag lämnat in min mobil för trädamm under kameralinsen otaliga gånger. Jag är dock tvungen att ha mobilen där och har till och med haft den i vattensäker påse, men går inte ringa med den på så... då och då drar man upp den.

    Tycker det vore en självklarhet att alla mobiler vore dammsäkrade
     
  16. Amaxi

    Amaxi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag funderar lite på det här med vattentätheten..

    Gäller det andra vätskor också?

    Funkar det tex att spilla en öl eller ett glas cola över den också?

    Jag har förstått att saltvatten inte är bra, innebär det då att saltvattnet tränger sig in lättare i telen då eller? eller är det bara att tex Aux uttaget kan rosta och fungera sämre
    eller liknande?

    Klarhet i detta vore uppskattat.