Kass batteritid ?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av TernFis, 28 mar 2011.

1. fiddejoh

fiddejoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja det tycker jag med! Men jag ska hålla koll på det och se om den drar mkt CPU igen.

Ska testa att ta bort Snowstorm och se om det blir nån förbättring också, tack för tipset :)

2. psykedelisk

psykedelisk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

har precis samma problem! knappsatsen har aldrig varit med på listan tidigare, men igår dog telefonen efter 13h.. hade använt den i 1h10min.. :S såg att maps hade dragit 10% knappsatsen låg på 10% också.. efter omstart så ser jag att knappsatsen har segat sig upp på listan till 2%.. sjukt irriterande faktiskt..

3. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har kört nu på en laddning och har 51% kvar efter 1 dag och 11 timmar. Jag gjorde som andra har rekomenderat att riva ut batteriet vid 40-50% och vänta några minuter. Därefter laddade jag upp batteriet fullt. Skall tilläggas att den laddade då ett tag även vid 100%.

Detta hoppas jag i kombination med att jag slutat använda originalladdaren som verkar vara kass för mig skall lösa mina problem. Jag kan absolut ladda varje natt framöver, dock vill jag att mobilen skall ha god marginal på kvällen.

Vi får se vad som händer, det verkar vara lite berg och dalbana detta... :)

4. fiddejoh

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ni som kör "batteritricket", laddar ni mobilen medan den är avstängd eller har ni den påslagen?

5. chet

chet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter jag tagit ut batteriet hade jag den avstängd, vet inte om det är nödvändigt fortsättningsvis? har nu 88% kvar efter 23h

6. fiddejoh

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok, nu gjorde jag ett nytt "batteritrick".. Dvs när jag hade ~45% kvar så tog jag ur batteriet ett par minuter, stoppade i det igen och la luren på laddning (avstängd).

Laddade till 100%, startade telefonen och tog bort Snowstorm-widgeten.
    Nu har den legat i 1h 20 minuter och batterinivån ligger kvar på 100%!
    Kör på 3G just nu, har WiFi aktiverat men inte ansluten till något nät. Skärmem är inställd på ~80% ljusstyrka och Bravia Engine är aktiv.

Betydligt bättre än tidigare, ska låta den ligga under eftermiddagen utan att göra något speciellt. Detta var nog 4:e eller 5:e gången jag laddat mobilen sedan jag fick den i Torsdags så det kan ju ha att göra med att batteriet nu blivit kalibrerat också.

Håller tummarna för att den nu ska hålla laddning i mer än en dag iaf!

7. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Kan tillägga att jag har Snowstorm widgeten, Pure grid calendar och Ext Date installerade. Nu har jag 44% på en dag och 15 timmars körning.

Har inte Wifi igång dock, anser att 3G pumpar på tillräckligt bra där jag befinner mig. Har 3gig data i mitt abonnemang så det bör räcka ett tag.

8. Peterrrrr

Peterrrrr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Lördag kväll:Första gången laddade jag in mobil direkt ur förpackningen i datorns usb tills det var 100%(tog väl över timmen), jag lekte väl inte så mycket med telefonen. Men den höll väl i 20 timmar.

Söndag kvällAndra gången laddade jag( den från 0% till 100% på under två timmar i elutaget.

Måndag eftermiddag Efter att bara har lekt med den lite så låg batteriet på 43% kl 1600. Tog ut batteriet i 15 minuter och satt igång den igen och stoppade i laddaren i nästan 4 timmar.

Idag kl 13.20 ligger den på 71% och jag har princip inte gjort något(kollat mailen), den låg ju hela natten. Gör man ingen verkar den dra runt 2-5% i timmen.

Då har jag även ställt in skärmens ljusstyrka på runt 20%.

Vad har ni som har lång batteritid ställt ljusstyrkan på er telefon?

Tycker min telefon drar ovanligt mycket, eller?

Iidag 13.28 Kollade bara lite i telefonen och den gick från 71% till 69% :(

Last edited: 12 apr 2011
  9. agent00soul

agent00soul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har du kollat vilken uppdateringsfrekvens du har inställd i Snowstorm? Ändra till 120 eller 180 minuter och se om förbrukningen minskar.

10. fiddejoh

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har kollat batteristatus en gång i halvtimmen nu och under tiden lyssnat lite på musik (genom BT-headset, MW-600), kollat Facebook, mail osv ett par gånger.

Än så länge verkar den hålla laddningen rätt okej, på 3h och 25 minuter har den gått från 100% till 92%.

Får se hur det ser ut när jag kommer hem från jobbet efter att ha surfat och lyssnat på musik på vägen hem :)

En grej värt att notera är att Wi-Fi ligger på ca 15% av användningen, jag har inte kopplat upp mig till nåt nät men den ligger aktiv så jag antar att det är en bra idé att stänga av WiFi när man inte använder det :P

Såhär ser statusen över vilka applikationer som dragit mest batteri ut:

Skärm - 46%
    Wi-Fi - 14%
    BeyondPod - 11%
    Mobilens viloläge - 9%
    Telefonen är inaktiv - 8%

Edit:
    Undrar om det gör nån skillnad att stänga av "Bravia Engine"? Känns inte som att jag har nån större nytta av den sålänge jag inte kollar mycket på bilder, film osv..

Edit2:
    Efter 5h 46min på batteri så ligger jag nu på 79%. Då surfade jag lite på vägen hem från jobbet och har nu slått på Wi-Fi som jag är uppkopplad genom här hemma.

Last edited: 12 apr 2011
  11. vaette

vaette Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den kanske mer relevanta, men inte helt uppenbara, funktionen för att kolla vart ens batteir tar vägen är att tappa på grafen högst upp i Battery Use-menyn. Där bör tidslinjen för "Awake" sammanfalla ganska bra med "Screen On", med undantaget ifall man lyssnar på musik med något annat än den inbyggda spelaren. Om det är någon applikation som är boven så bör det synas på att telefonen spenderar tid vaken trots att skärmen inte är på.

Till detta kan jag dock tillägga att min telefon har det ganska tungt att ta sig genom dagen, men jag tror egentligen inte att det är något fel utan beror ganska rakt av på att jag använder den lite mycket :o

12. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    hej. ny här.. trots att jag läst en hel i detta forum de senaste månaderna. vill bara tacka för batteritipset som funkade alldeles utmärkt för mig. en bizarrt stor skillnad mot tidigare...

13. ludde1

ludde1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar fungera för mig också. Innan räckte batteriet i ca 8-14h (lite musik, surfande, alltid på 3g och edge. Några samtal och sms). Gjorde även "batteritricket" en gång utan resultat.
    Sen eftersom det verkar lösa sig för så många här testade jag igen och laddade upp den med två olika laddare (tog också bort snowstorm widgeten). Då verkade det fungera. Har haft igång den i ca 36h. 34% kvar: (Skärm: 1h 4 min, Samtal: 32 minuter, några sms + lite mer gtalk, lite surfande, 3g+edge påslaget hela tiden).

Självklart tickar procenten iväg fortare nu på slutet men batteriet har räckt ca 3 gånger längre.

14. Zelda

Zelda Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)
    Nu har jag haft min igång i 48,5 h och har 22% kvar. Normal användning enligt min mening....så jag är nöjd. Har kört batteritricket och det märktes en klar skillnad. Det är ju skärmen som drar mest, men det är väl inte så konstigt när man har en så stor och härlig skärm. :P Kan tillägga att jag har Bravia Engine igång. :)

15. Peterrrrr

Peterrrrr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Vart hittar/tar man bort den?

16. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Det är ingen std widget utan en som du måste laddat hem från Market.
    Så vet du inte vad det är så har du förmodligen inte tankat hem den.

17. Soeterlund

Soeterlund Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är på min klart bästa laddning just nu!
    gått drygt 10 timmar nu med 80% kvar.
    Cirka en timme lyssnad musik och skärmen igång 50 minuter.
    ingen jätteanvändning men aldrig varit nära 80% på den användningen förut.

Skumt var endå att natten till idag hade jag laddat upp den till 100%. satte på flygplansläge, sen när jag vakna hade den 70%?!. Avinstallerade Invisible lock som jag installerade igår och ladda sen upp till 100% och nu 10 timmar senare 80% mycket nöjd!

18. chet

chet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu 67% av batteriet kvar efter 44h!! hoppas det håller i sig!:D

19. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

68 procent och 17 timmar
    Still going strong med mycket surf

20. fiddejoh

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

54% efter ~20 timmar, dock så laddades den några procent under ~15 minuter då jag hade den inkopplad till datorn igår kväll.

Men då har jag surfat en del, lyssnat på musik, pratat i telefon med BT-headset i 30 minuter.