Kass batteritid ?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av TernFis, 28 mar 2011.

1. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    man blir bra fundersam... kollade jag på telefonen som jag plockade ur laddaren igår och döm av min förvåning så har jag 49% kvar och jag använde den väldigt mycket igår. Wifi Alltid på, mail sync och fb, nu står det 1dag och 9 timmar?
    Har inte gjort något på telefonen (ändringar) vill säga.. Så det kommer tydligen vara lite som ett lotto varje gång man laddar den..... skumt, men om det var så här så skulle jag vara väldigt glad!

2. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Testade batteritricket för några dagar sedan och har sedan dess inte klarat mig 12h på en laddning. Lite lagom irriterande är det då jag hade rätt bra batteritid innan..

Är nu mindre än 5 timmar sedan senaste bortkoppling och jag har 64% batteri kvar. Fullkomligt värdelöst skulle jag vilja säga.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

Last edited: 23 apr 2011
  3. quattromaniac

quattromaniac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har du kollat med appen CPU spy?

Måste vara din cpu som hängt sig i högsta frekvens?

4. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja kollade igår så kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men vet att CPU-läget inte alls stämde överens med hur länge telefonen faktiskt varit aktiv. Tror den hade fastnat på max frekvens några minuter bara men däremot väldigt länge på snäppet över Deep Sleep verkar det som

5. onewheel

onewheel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Min hade idag "hängt sig på 245MHz fast den egentligen borde legat i "deep sleep". Surt.
    Finns det inget annat sätt att komma dit än att starta om arcen?

6. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Rent logiskt borde det räcka att man tvingar en stängning av den appen/processen man tror är problemet.

Har varit som dag och natt igår och idag med batteritiden. Idag har det räckt utan problem och hade nog klarat mig hela dagen imorgon med om det inte var för att jag spelade rätt länge ute i solen med hög ljusstyrka tidigare idag. Avinstallerade ett par appar igår som, som var nya, och som jag misstänkte kunde vara de som höll processorn i för hög frekvens. Verkar som att det hjälpt idag iaf..

7. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Det har snackats på esato om att det är kameran som är boven i dramat. Jag är beredd att hålla med efter lite egna tester. Det verkar som kameran håller igång processorn efter att man har använt den. Har mkt högre idle-strömförbrukning efter att ha använt den. En omstart brukar lösa det dock, skumt!

8. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja det låter ju onekligen konstigt. Kanske är ännu ett mjukvaruproblem med kameran som man får hoppas SE kan lösa med en uppdatering.

9. Matthew

Matthew Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har haft ett fåtal incidenter där telefonen dragit onormalt mycket ström i stand-by och dött under natten. Har även jag installerat CPU spy för att analysera detta närmare.

Som redan nämnts i tråden ett par ggr så fastnar processorn av någon outgrundlig anledning i 245 MHz och går aldrig ner i Deep Sleep. Den gemensamma nämnaren, mellan att den fungerat normalt och tidpunkten då detta inträffat, är att jag använt kamera och WiFi. Misstankarna väger kanske lite mer åt att att det är något i kamera-funktionen som får någon process att hänga sig. Det enda jag hittat som avhjälpt detta, dvs möjliggjort deep sleep igen, är en omstart av telefonen.

10. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Har kommit fram till samma sak som du. Wifi kan få den att aldrig gå lägre än 245 MHz mm. Även ser jag att den visar aktiv i CPU spy i flera timmar. Vad det är för orsak vet jag inte men det kan vara dålig mottagning så den försöker synka. händer oftast på jobbet där jag stundtals i fabriken har usel mobilsignal.

11. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Har haft väldigt bra batteritid igår och idag. Verkar inte vara några processer som hindrar processorn från att gå ner i deep sleep nu

12. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tjenixen på er

Ser att nu även fler än jag har kontrollerat med CPY Spy huruvida era lurar går ner i deep sleep eller inte. Och det verkar som jag inte är ensam om detta problem.

Jag använder aldrig Wifi så det kan inte vara boven i mitt fall. Däremot använder jag kameran. Dock har detta hänt mig även när jag inte använt kameran utan efter att jag har spelat.

Jag börjar misstänka att det i värsta fall kan vara en bugg i Android som förhindrar telefonen att gå ner i Deep Sleep efter tung användning. Jag har för avsikt att rapportera detta till SE idag iaf. Oavsett om det är en bugg orsakat av SE eller Google så är ju jag kund till SE. Dom får väl i sådana fall vidarebefordra en sådan bugg till Google. Rekommenderar att även ni andra som har problemet buggrapporterar till SE. Ju fler vi är, desto större chans att dom tar oss på allvar.

Nu hoppas jag det är ett Mjukvarufel och inte ett Hårdvarufel. Sådan är ju svåra att fixa via en patch.. :)

13. fiddejoh

fiddejoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Använde kameran igår och efter detta har den dragit mer batteri än tidigare.. Kollade i CPU Spy och den har legat mest på 245 MHz. Så jag håller med om att det verkar rimligt att kameran har något att göra med detta..

Startade om nu så får jag se om den går ner i Deep Sleep som den borde.

14. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    verkar helt som det är kameran, fotade innan jag la mig igår kväll.. Nu på morgonen när jag klev upp så hade jag bara 75% batt kvar, och den hade legat på 245mhz hela natten, och inte kommit ner i Deep sleep.. startade om den och nu hamnade den i DS....

15. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tjötade md SE support idag. Här är transcripten ifrån den chatten. Kontakta dom gärna ni också om att ni har problem. Ju fler vi är, desto bättre.

----

Support: Hej håkan.
    Support: Jag håller på att läsa igenom din fråga. Är det något du vill tillägga?
    Zodde: Inte nu, läs du först så går vi vidare därifrån.
    Support: Något som skulle kunna orsaka det beteendet du beskriver är om Wi-Fi är aktiverat i telefonen.
    Zodde: Jag har inte Wi-Fi aktiverat i telefonen mig veteligen.
    Support: Detta i och emd att wi-fi-policyn på telefonen är inställd på att alltid vara aktiv.
    Support: Men då lär det inte vara det det beror på i så fall.
    Zodde: :) Kollade nyss, Wifi är avstängt.
    Zodde: Här har du en tråd som på sidan 19 där fler än jag skriver om samma problem.
    Zodde: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37812&page=19
    Zodde: vi misstänker det kan vara kameran i telefonen som på någotvis förhindrar telefonen att gå ner i deep sleep.. en omstart är ända sättat att fixa detta.
    Support: Tackar för länken.
    Support: Back office här hos oss kände inte till problemet, men det är naturligtvis något vi kommer att föra vidare.
    Zodde: Du kan troligen enkelt testa med CPUspy på en lur du har där, o ch använda kameran/video inspelning och se om den fastnar i 245 för dig med.
    Support: Ser ju onekligen ut som om det är fler som upplever samma sak, när man läser på forumet.
    Zodde: Det är ända problemet jag har med luren, och det är lite irriterande för fastnar den i det läger fixar den inte en dag på batteriet.. dock om den fungerar som den skall klarar den 2 dagar utan problem (så som jag använder min lur då)
    Support: Ja, vanligtvis brukar två dagar vara ganska normal batteritid.
    Zodde: generellt sett så är det mycket snack om batteritiden på arc, och vissa har 2-3 dagar utan problem medans andra har 14 timmar (Jag har själv haft alltifrån 14 timmar till 2.5 dagar). Min ända förklaring är detta att cpu:n inte går ner i deep sleep..
    Support: Låter som en ganska logisk förklaring, ja.
    Support: Vi har dessvärre ingen lösning på den här saken just nu, men detta är förstås något vi för vidare uppåt i organisationen.
    Zodde: Okej, tackar för det, kan jag få någon form av återkoppling om hur det går?
    Support: Tyvärr har vi inget system för den typen av återkoppling heller.
    Zodde: Ok. antar jag då bara får vänta och hoppas på framtida patchar då :)
    Support: Men detta borde sannolikt bli löst i en rätt snar programvaruuppdatering skulle jag tro.
    Support: Precis.
    Support: :)
    Zodde: Okej, tackar för din tid, fixar ni detta är arc bästa luren jag haft någonsin :)
    Support: Då får vi helt enkelt se till att fixa det. :)
    Zodde: :) Låter bra, du får ha det så bra.
    Support: Tack för att du kontaktade oss, Håkan.
    Support: Ha en fortsatt bra dag.
    Zodde: Detsamma

Isengrim gillar detta.
  16. vapea

vapea Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5ii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5ii
    Info:
    Nova Lancher
    Nä, inget batteritrick som hjälper för mitt batteri, det håller runt 12 timmar. Så min lösning att skicka efter en externa laddare på ebay får bli svaret. :P

17. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Såg nu att de snackar om detta på xda också. Då är det klargjort att det är kameran som buggar

18. Zodde

Zodde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Intresant. Har du en länk?

19. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

20. djjokke

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Var ju förvånansvärt bra respons från supporten där tycker jag. Får hoppas det kommer en uppdatering snart då om de själva upplever samma sak