Kendo M7 tablet, på expert.se

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av evil_ed, 24 nov 2010.

1. Jocce_84

Jocce_84 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var kan man ställa in så att programmen installeras på minneskortet?

2. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Den allra första firmwaren hade en begränsning på viss appstorlek, tror det var 14 mb. Hursomhelst bör du uppgradera!

3. iptilldroid

iptilldroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tror inte det går på android 2.1 du måste ha 2.2...

Och det finns ej till denna tror jag!
    (Kanske finns någon rootad)!?!

4. iptilldroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Aha coolt!
    Har uppgraderat nu!
    Men Tetris funkar inte får ett fel larm något med sidor (16 ska vara 0 eller något) ska kolla och skriva upp det här...

5. ravon

ravon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Plockade upp min M7:a igår och första intrycket är sådär, även om det känns som den kommer klara av det jag tänkt mig alldeles ypperligt. Stör mig på att man måste trycka så hårt på skärmen men det är nog en vanesak.

Något som vore trevligt är att få ROM:en lite mer anpassad mot hårdvaran. Det jag spontant tänker på är bl.a. att få bort allt vad telefonidelen heter. Bort med signalstyrkeikonen och, om möjligt, bort med alla inställningar för telefondelen samt Dialer. Sen 2.2, givetvis :)

6. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Låter som om du kör på originalmjukvaran. Ta en kaffe (eller 2) och läs igenom trådarna för Kendo och LL 7CK100 ( nästan samma platta, olika knappar) och uppdatera sen till TWK006 eller TWK007beta.

Ang trycka på skärmen är det en vanesak. Är man van vid kapacitiv skärm så får man lite problem i början. Jag tycker att den är helt ok men senaste mjukvaran och att man använder fingernageln istället för fingertoppen för att scrolla. Som sagt, en vanesak.

7. ravon

ravon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nja, läste faktiskt igenom och uppdaterade rätt omgående :) Frågan är dock om jag tog rätt fil när jag plockade "twk.m7-series.006d-II.img" från http://netlogic.se. Den har telefondelen kvar och man har alltid en "no service"-ikon i statusbaren.

Japp, det känner jag också. Ska smutta på den i några dagar så får vi se.

En till önskan är uppdaterade appar även om systemet i sig inte är nyare än 2.1. Nya YouTube-appen är t.ex. backportad till 2.1 så den delen är lite behagligare för mig nu. Tänkte fortsätta leta uppdateringar i helgen.

Last edited: 10 jun 2011
  8. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ok då förstår jag vad du menar men det är snarare så att den firmwaren har "telefondelen" tillagd pga att många här på forumet ville få support för USB 3G dongle. Du kan välja en tidigare version om du vill så slipper du det. Vill du ta bort "telefonluren" från hemskärmen så långtryck tills det kommer upp en soptunna och släng den där eller byt till annan launcher (Zeam launcher heter den som ligger med i TWK's release). I övrigt så är 2.1 portad från telefon, det stämmer. Det är inte förrän i 3.0 som Android egetligen är avsett för tablets. Därav står det tex "om telefonen" längst ner i inställningar. Innan vi gjorde översättningen så stod det även "din telefon stängs av" istället för "din tablet stängs av".

9. iptilldroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har nu uppgraderat till TWK 007beta4
    Market funkar
    Den känns snabbare
    Men Tapatalk funkar inte som den ska fortfarande
    Om jag går in till Latest så står det Processing...
    om jag klickar på Övriga Tablets så får jag kontakta forum admin
    Klickar jag på ZTE så går den in där

Kan detta vara Ö'et i Övriga som spÖkar? (långsökt)

10. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Tror snarare det har att göra med storleken på trådarna alltså antalet inlägg som skall läsas in. ZTE-tråden är väldigt liten i jämförelse med "övriga tablets"

11. iptilldroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Går det att ändra någon stans så att det inte blir så tungt att ladda?

Sent from my 7CK100 using Tapatalk

12. iptilldroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det funkar skapligt nu men jag får inte programet att kommaihåg mitt lösen ord
    Vilka web läsare använder Ni?
    Jag har nu skyfire men tycker den inte visar sidorna bra ibland så kan man inte se hela sidan (går ej att skrolla )

Sent from my 7CK100 using Tapatalk

13. solpete

solpete Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag köpte igår en kendo m7, och jag tyckte det verkade trevlig förutom surfdelen. Priset 799:- var den dock värd.

Detta ända tills att jag insåg att den hänger sig då man rycker ut strömkabeln, och att man ibland måste använda gem för att få igång den igen. Surfade runt och hittade att detta är det hårdvarufel hos de flesta kendo m7.

Jag fick dock pengarna tillbaka hos expert, dom verkade känna till problemet men låtsades som om dom inget visste.

Då jag köpt den till min mormor för att kunna skicka och ta emot emails så är detta hårdvarufel oacceptabelt då hon inte är så duktig på elektronik.

Lite kuriosa är att när vi skulle få den demad på expert (gränby i uppsala) så lyckades inte säljaren få igång den trots att den nyss var igång i visningsskåpet, nu i efterhand förstår jag att han ryckt ut laddkabeln när han skulle dema den för oss och att den då hängt sig :)

Vet ej om det är samma fel hos limited label-varianten som Siba säljer för 1500:- ...

14. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag har lyckats återskapa det problemet 1 gång men inte mer. Har ingen bra förklaring men det verkade försvinna efter hand att batteriet motionerades och med nyare programvara. Inte så många som skriver om det på forumet längre.

15. magnusly

magnusly Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en Kendo M7 på Expert igår för 799.-. Det lät ju för bra för att vara sant, och det kan jag väl konstatera att det var...

Det händer ofta att den kraschar. Det verkar som att det alltid händer i samband med att jag trycker på skärmen. Det flimrar till med en massa svarta ränder på skärmen och sedan bootar den om. Jag har inte fått någon krasch när jag tittar på film eller om jag använder knapparna.

Vid något tillfälle har den tappat ljudet mitt i Angry Birds, och jag fick tillbaka det först när jag resetade den.

För övrigt har jag behövt reseta den hårt flera gånger för att den hängt sig.

Jag uppdaterade till twk.m7-series.006d-II.img i enlighet med Netlogics anvisningar för att testa om den blev stabilare då, men det gjorde ingen skillnad. Däremot fick jag tillgång till android market, och det var ju trevligt. Märkligt nog ersattes Kendo med LL på upstartsskärmen... Efter det försökte jag uppgradera till twk-m7-006.ll-7ck100.kendo-m7.img, men det går alltid fel. Jag får alltid felmeddelandet "After reset, reconnection is timeout".

Bortsett från allt strul kan jag konstatera att Angry Birds går nästan olidligt långsamt, och det är kasst att inte ha någon volymkontroll för ljudet. Ljudknappar på skärmen är inte alltid tillgängliga (exv i Angry Birds). Man kan ju trycka på hemknappen, ändra ljudet, och sedan välja spelet igen, men det känns lite klumpigt. Foten på baksidan verkar mycket klen och kommer knappast att överleva barnens lek.

Flash funkar ju inte i browsern, och det gör den mycket mindre användbar som leksak för barnen. Att browsa på pratiga sidor såsom dagstidningar går uselt långsamt. Den klarar inte alla filmer jag slängt på den, och när jag använt Youtube-appen har läppsynk varit uselt. Den inbyggda högtalaren är oanvändbar för musik.

Med tanke på att den kostar ungefär som en digital fotoram, så är jag ändå ganska imponerad över vad man får för pengarna. Den duger nog som fotoram (jag har faktiskt inte kollat hur bra bilder blir) och dessutom kan man läsa mail, spela enklare spel och browsa nätet i nödfall.

Hade den inte kraschat stup i kvarten hade jag tyckt att den var väl värd 800 kronor, men nu blir det givetvis åter till Expert. Den är för trasig...

16. magnusly

magnusly Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu kraschade den en gång utan att jag rörde den...

17. iptilldroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag kör twk beta och den funkar bra. Angry birds går segt.
    Men för 800 ......
    Har inga av dem problemen ni pratar om
    Webläsaren som är med funkar bra
    Men skulle vilja att någon av dom lite snyggare inte va så tung drivena. kanske du skulle få din platta utbytt
    Kanske är något fel på just din.
    Mvh

Sent from my Desire HD using Tapatalk

18. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Har du installerat nån task killer? Ser du vilken process som kraschar? Ta ut Sd-kortet och flasha om den igen är mitt tips.

19. puttepj

puttepj Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag köpte mig en Kendo 7 för någon vecka sedan. Betalade för mycket, inser jag när jag läser här, 1265 inkl frakt via nätet, men det kan jag leva med.
    Tanken var att köpa en billig surfplatta, endast för surfning d.v.s. spel, youtube etc. var inte prioriterat och eftersom vi har en dator med trådlöst tangentbord och en flatscreen som skärm, var vi lite oroliga för att det skulle bli ytterligare en teknisk leksak som ingen använder...

Innan jag uppgraderade firmware var den rätt kass. Market saknades, den var lite skakig i operativet och framför allt så tappade den vårt WLan efter att den varit inaktiv någon timme (fick stänga av och återansluta WLan).
    Men efter firmware så fungerar den över förväntan, just att ligga på vardagsrumsbordet och man kan greppa den för att kolla en snabbis i Kjell & Co, vädret eller en TV-tablå.

Det enda jag reagerar på och det kan bero på att jag inte vet vad jag väntade mig, är att stanbytiden för strömmen är irriterande kort. Eftersom den inte har telefon, räknade jag med att den skulle kunna ligga på bordet i ett par, tre dagar om man inte rör den, men så är inte fallet. Laddar man den inte varje dag, är den tom på ström och har dött dag 2.
    Nu är det kanske precis så som en surfplatta fungerar, vad vet jag och det är kanske inte värre än att man gör en rutin att sätta plattan på laddning när man går och lägger sig på kvällen.

Jag tror inte Kendon blir för evigt hos oss, men håller den laddningen någorlunda så kan den gott få göra sitt jobb i ett år eller tills surfplattorna blir bättre och billigare. Då har man koll på behovet och vet vad man vill lägga pengarna på och hur mycket.

/putte

20. drnashlenin

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Vilken firmware kör du på nu? Jag kör TWK006d och får bättre standby än så. Jag tror ditt batteri behöver motioneras lite så efter ett tag borde det bli bättre. I android kan man sätta wifipolicy så att den inte bryter. Det finns även appar som talar om vad det är som dragit batteri.