kernel-2.6.29 släppt, kernel-2.6.32 om 2 veckor

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av canibull, 13 okt 2010.

  1. canibull

    canibull Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ledsen att behöva vara pessimist men mitt förtroende för Huawei är noll, nada och inget...

    Lite fakta...

    - Källkoderna till T-Mobile pulse (U8220) och T-Mobile pulse mini (U8110) släpptes av T-Mobile UK i september resp. juni i år: http://support.t-mobile.co.uk/help-...me&cat=SOFTWAREDOWNLOADS&pcateg=HELPANDADVICE

    - Huawei har dock en hel del andra Android modeller så det fanns en hel del frågor i deras tekniska forum om just källkoden för de andra modellerna.

    - I slutet på september så släppte Huawei U8220&U8230 källkoden och lovade att källkoden för fler modeller skulle följa: http://www.huaweidevice.com/community/thread.jspa?threadID=288513&tstart=0&orderStr=9

    - Samtidigt raderade man (censurerade) man alla tidigare frågor i forumet som behandlade ämnet källkoder och GPL.

    - Koden de släppte är till minsta bit exakt identiskt med den som T-Mobile UK redan hade släppt.

    - Jag efterfrågade då en tidsplan i deras forum för när resten av modellernas källkoder skulle släppas.

    - För ngn vecka sedan släppte de återigen en källkod. Återigen var detta exakt på sista bitten samma källkod som T-mobile släppte i juni till pulse mini (U8110).

    - Artig som jag är påpekade jag så klart i deras forum att de hittils inte åstakommit något alls och att U8110 källkoden inte kan användas till U8100 och U8120 utan att man göra vissa modifieringar.

    - Sen händer något lustigt. Den U8110 källkod som släpptes för nån vecka sedan försvinner och någon dag senare så dyker U8100/U8110/U8120 källkoden upp (den som refereras till i den här tråden). Det lustiga är att detta återigen är exakt samma kod som T-mobile släppte i juni. Man har bara bytt namn på zip filen och lagt upp den igen. Visst, det fungerar till U8100 och U8120 men bara om man justerar kompass drivern och plockar ur config:en ur resp. telefon för den som följer med källkoden fungerar bara med T-mobile:s U8110.

    - Samtidigt "försvinner" alla trådar i deras forum återigen som efterfrågar källkod och hänvisar till GPL. Lustigt nog slutar också mitt konto i deras forum att fungera.

    - Om någon fortfarande kan logga in i deras forum, testa gärna att skriva ett inlägg med ordet "censor"...
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    U8150 kernel har släppts, eller iaf en fil som ser ut att vara den. Håller på att ladda ner så får vi se.

    Huaweis sida är otroligt seg att ladda ner från så jag ska försöka slänga upp filen någon annanstans bara jag får ner den ngn gång.
     
    Last edited: 14 okt 2010
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Kompilerar en kärna just nu för att se att den fungerar utan modifieringar, sen skall jag ge mig på touchscreen drivern. Tror eventuellt att jag redan vet vad som behöver justeras i den. Förhoppningsvis har vi en skapligt fungerande (dock ingen Wifi) Froyo redan imorgon (har nog inte tid att få klart allt idag).
     
  5. Beagle

    Beagle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tror jag sett det i någon trån innan men hittar inte det nu. Varför funkar inte wifi? För mig är det nog den viktigaste orsaken till att jag vill ha 2.2
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vet inte än, har inte grottat i det så mycket. Kan vara så att U8150 har ett annat wifi chip och då behöver vi få tag i källkoden till vårt chip och kompilera den mot kärnan, men som sagt, ska lösa några andra saker först sen skall jag ge mig på wifi problemet.
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vad jag kan se beror Wifi problemet på att U8150 har ett helt annat wifi chip.
     
  9. canibull

    canibull Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det ser ut att vara ett Atheros AR6000 (ar6102) i 8100, den drivrutinen heter AR6k. Sen hur den initieras och var är ju en annan femma.

    Verkar sitta något multifunktions broadcom chip i 8150.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ungefär så långt har jag också kommit. Det följer med en atheros driver i U8150 ROM:en men försöker man göra insmod på ar6000.ko så verkar det som den inte alls är kompilerad mot den kärnan. Förmodligen bara lite gammalt skräp som följt med då de antagligen utgått från en U8100 eller U8120 miljö.

    Jag tror jag har hittat källkoden till Atheros drivern så först måste den kompileras mot den nya kärnan sen blir det lite pyssel att få igång Wifi men med lite tur och envishet skall det gå. Dock skall man nog inte för stora förhoppningar att det går att få igång Wifi hotspot stödet i 2.2 men man vet ju aldrig.
     
  11. nkewk

    nkewk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    är domma lurarna bra? :P
     
  12. canibull

    canibull Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    build.prop i din beta1 har ro.config.wifi_chip_is_bcm som true.

    antar att bcm syftar på broadcom? kanske räcker med att ändra det och kompilera om :)
     
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nope... har testat. Den ar6000.ko driver som är med är exakt samma som fil som i U8100 ROM:en, den går inte att använda. Jag har dock kompilerat en ny som går att göra insmod med men har ändå inte fått snurr på det ännu. Jag har dock inte gett upp än.
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  15. canibull

    canibull Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nice, antar att du testat köra loadART.sh scriptet, som kör insmod med work_mode parametern osv. Bara nämner det utifall att du missat det :)
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har provat det mesta... orkar inte grotta mer just nu. beta2 har f.ö. den nya modulen så det är fritt fram att experimentera. Jag har även städat bort en del bcm grejer så nu händer det typ ingenting om man försöker slå på wifi. Jag kan göra insmod på modulen manuellt men inget eth0 interface skapas.
     
  17. Chinisiba

    Chinisiba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar! :)
    Rullar på fint på min telefon (U8100 Expert) förutom kända problemet med WiFi och att ksärmen är kalibrerad så att man helst får trycka precis under det man skall trycka på. Trycker man mitt på bokstäverna t.ex så väljer den bokstaven ovanför istället.
    Men man vänjer sig nog. :) Lite jobbigt bara.
     
    Last edited: 17 okt 2010