(kernel) Hardcore SpeedMod Froyo , rekommenderas.

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av DrT, 7 nov 2010.

1. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vilken kernel du har i dagsläget är mindre intressant. Det du behöver veta står under kompileringsnr. För mig står där FROYO.XWJPA, vilket innebär att jag kör JPA-versionen av froyo på min telefon.

Enligt den officiella tråden på XDA ska SpeedMod fungera på XXJPO, XWJPA och populära "custom roms" (baserade på Froyo), så i mitt fall var det bara att tuta och köra. Jag har ingen aning om vad RSJP5 innebär, det kan vara vettigt för dig att först flasha om telefonen helt med den officiella JM1 för att sedan genom Kies uppdatera till XWJPA. Jag har aldrig utfört denna process själv så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag kan dessutom ha missförstått den delen i processen.. men för att återgå till ämnet:

Om du inte tidigare har lagt in CWM på telefonen (ClockworkMod) så behöver du flasha in SpeedMod med hjälp av en windowsmjukvara som heter Odin. Länk till Odin finns i Mickekos klistrade tråd högst upp i forumet. Den version av SpeedMod som fungerar med Odin har INTE suffixet CWM i filnamnet.

När allt är nerladdat och klart följer du en av de många flashningsguider som finns. Tänk på att då du bara flashar in en ny kernel så behöver du inte vara rädd att förlora information som SMS/MMS eller appar... så länge som installationen går bra naturligtvis!

Last edited: 24 nov 2010
  2. Pillard

Pillard Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så hjärtligt, nu ska jag alltså bara komma på hur jag gör när jag flashar telefonen så jag får en annan build då :)

3. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Är det någon med speedmod kernel som kunnat installera Pocket Legends? Jag tror nämligen att den är boven i dramat...bekräftelse någon?

4. Slaneby

Slaneby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

PL precis installerad och körs utan problem

5. will

will Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Installerade precis Pocket Legends utan problem, sitter på K9

6. Pillard

Pillard Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen som skulle kunna förklara den "saknade" delen i processen som beskrivs ovan? Jag vill få in JPO i min SGS som idag kör på nån italiensk JP5. Hur skulle jag kunna gå tillväga för att uppnå detta? När jag väl fått in JPO så tänkte jag köra in speedmoden som tråden handlar om. JAg kan även tillägga att jag lyckats komma så långt så jag sett att jag har recovery 3e om det kan vara till nån hjälp. Den som kan ge en bra basic förklaring kommer vara min hjälte för iaf några dagar framåt ;)

7. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det var no-rfs advanced EXT4 som satte käppar i hjulet för nedladdning av Pocket Legends. När jag disablade lagfixen gick det jättebra att installera. Även efter jag aktiverat lagfixen igen funkar spelet flytande.

8. (S)aint

(S)aint Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

no-rfs advanced EXT4 har ställt till det för mig också.

Min twlauncher blev fc så fort jag lämnade ett program eller tryckte på home. La in Launcher pro och den fungerade men tillslut flashade jag in JPA via odin och la på k9 igen.

Jag är en av de få som faktiskt gillar tw :eek:.

Edit: Märkte nu att problemen kommer när jag avmarkerar usb-debugging under k9. Någon som kör k9a utan problem? FC beror alltså inte på laggfixen.

Last edited: 25 nov 2010
  9. Pillard

Pillard Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hm, nu när jag letar runt i telefonen igen så hittar ajg att det finns andra uppgifter under Baseband version, där står I9000xxjpp. Är det denna eller build number som avgör ifall man kan köra speedmoden? Jag får ju upp någon form av jp i vilket fall. Blir smått galen på detta och vill ha telefonen snabbare :D Anyone?

10. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Om jag inte missuppfattat något så är detta din "modemversion", (återigen gissningsvis) den del som tar hand om mobilens radiokommunikation.

11. Stålmorfar

Stålmorfar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan jag flasha den nya över min i1.2?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

12. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Fan jag borde va lite mer försiktig med vad jag flashar in då jag egentligen inte har en aning om vad de är till för :) iallafall drog ner K9 sm kerneln 500mhz då det rapporterades att de äldre var korrupt och har aktiverat alla tweaks ( inte för att jag vet vad de gör) och n-r-a ext4 Lfix. vad är det som körs i 500mhz? Märker ingen som helst skillnad på batteri haft i gång luren utan kabel 24h normalt användande och har 79% kvar av batteriet. mobilen känns inte mycket rappare än vad den gjort innan då körde jag på samma L fix k8 kernel men med default samsung 256mhz eller vad det nu är de har som standar.

Sen en fråga till nu när man sitter på CWM kan man hoppa mellan olika rom´s utan att förlora alla apps inställningar och annat skit? fattar inte hur man använder titanium back up. och vad det är man ska back up osv :) . borde egentligen kunna mer om detta då jag suttit på SGS sen release och hängt här dagligen, skriver inte så mycket då jag inte upplever några problem med min telefon :)

edit: DR T skulle du inte byta sida? har för mej att jag läste att du skulle skaffa en DHD? Kokar du rom´s till båda nu?

Last edited: 27 nov 2010
  13. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Gjorde factory reset nu pga den nya versionen och så men annars har jag alltid uppgraderat utan det och det fungerar (docs till docs då). Du kan backupa med titanium eller mybackup, föredrar den senare. Och i LauncherPro kan du ta en backup på homescreens/genvägar.

Korrupt filsystem får man om man uppgraderar kerneln från en gammal till nya K9. Så om du redan har K9 och uppgraderar till en av docs nya roms nu så är det lugnt. Kör också 500 mhz men tror inte man märker någon skillnad ;)

14. CaptainC

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Läste lite på xda, de som haft korrupta filsystem kunde inte byta kernel rakt av utan fastna på sgs loggan? Mitt byte gick smärtfritt så jag hoppas att jag inte vart drabbad av korrupthet. Nu sitter jag på Darky´s steel rom den är lite tråkig. Inte för att telen segar eller nått men jag gillar inte den grå listen :) .

15. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Inget går i 500mhz, 500Hz däremot :)

Det har något med skärmens uppdateringsfrekvens att göra, högre Hz skulle alltså (teoretiskt sett)kunna göra scrollning mjukare. Vissa tycker att dom märker skillnad, vissa inte. Jag skulle köra på den rekommenderade, dvs. 256Hz.

Men funkar 500 för dig utan problem så ser jag ingen anledning att byta heller.

16. CaptainC

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Märker ingen skillnad från hur det va förr ^^ visst telefonen är säkert mycket mycket snabbare nu än när man köpte den i juni men det börjar lite förmycket :) slänger in det ena och det andra utan att veta vad det är bra för :P . För husfriden skull borde någon komma med the ultimate fix och sen låta allt vara hehe

17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Jag har testat 500, 300, 200, inte märkt nån skillnad alls. Kör 256 nu, det finns säkert ngn anledning till att samsung har det som default.

Speedmod kerneln är ju the ultimate fix om du frågar mig :)

18. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Nej, det har inget med skärmens uppdateringsfrekvens att göra.

Herzen handlar om hur ofta telefonen ska kolla att den har något att göra, kernel tick. Teoretiskt leder högre tal till rappare telefon men mer strömförbrukning. I praktiken så kommer det nog aldrig fram vad som skulle vara "bäst" eller om det påverkar ens så mycket.

19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nä, vore ju ganska otroligt om skärmen fixade 500hz :P Har provat alla och jag har absolut inte märkt nån skillnad alls. Känns som 256ggr/sek borde räcka :)

20. CaptainC

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER