Kina-telefoner och svenskt nät.

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av JeppeKa, 12 okt 2013.

1. JeppeKa

JeppeKa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går i tankarna att köpa en kina lur men har en fundering angående bandbredden på nätet.

Dom flesta kina-lurarna verkar stödja 850/1900/2100MHz alternativt bara 850/2100mhz och i Sverige med telia verkar det vara 800/900/2100mhz som gäller. Är detta något problem? Kanske någon med en kina-lur kan berätta? Har läst att detta kan orsaka ständig roaming?

mvh
    Jesper

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Roamingen har med andra saker att göra (gissningsvis måste man tala om "manuellt" vilka svenska nät som är samma och som egentligen inte är roaming, vilket bara är gjort på en europeisk firmware.)

Telia stödjer bara WCDMA 2100 MHz så det är inget problem med någon Kina-lur (sen ska de bygga ut på 900 MHz men har inte gjort det ännu).

Tre kör på 2100/900 så där är det dumt att köpa en 2100/850-lur.

Sen är det många Kina-lurar från mer respektabla företag (Huawei, ZTE, Lenovo) som stödjer 2100/900 precis som europeiska mobiler. Så det kan ju vara något att titta på, brukar vara små tveksamma tillverkare som kör med 2100/850 (med undantag för Oppo).

3. JeppeKa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, tack för svar. Jag är ute efter en billig telefon mest för att ha som backup-telefon och lite också för att testa en kina lur. Så jag är ute efter en ganska billig telefon. Så jag letar runt $100 ungefär. Och finns ju en hel del ZTE, Lenovo och Huawei för den prislappen. Kan ni tipsa om någon? Jag är inte ute efter någon telefon med kanonprestanda som klarar massa flashiga saker utan en telefon som går att surfa med och klarar av runkeeper typ.

mvh
    Jesper

4. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om Runkeeper behöver kompass får du nog slanta upp lite mer än $100...

Men titta på t.ex. Lenovo A760 är: Quadcore, 1GB RAM osv för ca $100. Men jag inte provat den själv. Verkar dock bara vara WCDMA 2100 MHz.

JeppeKa gillar detta.
  5. redsoup

redsoup Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag förstått används de lägre frekvenserna (900 MHz t.ex.) där det behövs lite längre räckvidd. I princip alla (svenska operatörer) kör 2100 MHz överallt där det går. Googlade lite och läste att 3 kör datatrafik på 900 MHz, står även på deras hemsida att dom använder 900 MHz.

Är det i så fall all datatrafik? Någon som vet hur det funkar egentligen?

6. JeppeKa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eftersom jag är bosatt i Norrbotten och spenderar rätt mycket tid i Norrbottens inland så kan lite längre räckvidd behövas :)

7. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tre kör 3G på både 2100 och 900 MHz. De kör både tal och data på samma frekvenser.

Har du inte Tre gör det ingen skillnad. Har du Tre kan det vara bra att ta något annat.

EDIT: Förresten verkar A760 stödja 900 MHz, det står lite olika på olika ställen. Man får kolla om man beställer.

Last edited: 13 okt 2013
    redsoup gillar detta.
  8. JeppeKa

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kikade lite på den och vad jag kan se verkar den även ha 900Mhz. Verkar nice i övrigt, men mer tips är uppskattade!

Ingen aning om runkeeper kräver kompass kanske någon annan som vet?

Mvh
    Jesper

9. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De flesta andra mobiler runt $100 har 512MB RAM eller dual-core (med sämre GPS) eller oftast båda.

Lite bättre och dyrare är t.ex. ZTE V967S eller Lenovo A820 (båda har 900 MHz-stöd).