Kina-telefoner - produktnyheter / allmänt

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jack63, 25 sept 2015.

  1. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Helt klart lättare att sälja en Xiaomi eller Oneplus One som är märken även average joe börjar känna till även om de inte stödjer vischan-LTE framför att sälja något okänt kinamärke som doogee/elephone/umi osv även om de stödjer band 20. De flesta känner inte ens till de olika LTE-banden och kommer inte heller påverkas då de inte bor ute på landet.

    Dock är ju detta generellt mobiler som inte är tänkta för den europeiska marknaden så det är helt logiskt att inte inkludera dessa LTE-band. Om Xiaomi officiellt skulle släppas i Europa skulle de självklart inkludera även band 20.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jo, det är ju väldigt lite pengar för en smartmobil och bortsätt ifrån låg upplösning på en så stor skärm och avsaknaden av flera band så imponerar specsen. Finns det svenska som systemspråk?

    Uppgradering till nästa Androidversion kan jag sätta en rätt stor summa på att det kommer inte att hända i denna prisklass från en kinesisk tillverkare.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Inte alls. Jag har sålt flertalet DOOGEE-mobiler (och även andra små kinesiska tillverkares mobiler) och Xiaomi och One+ är precis lika okända för den vanliga konsumenten. Det är bara de med specialintresse för smartmobiler som känner till Xiaomi och One+.
    DOOGEE har dessutom en fördel, det finns en svensk återförsäljare som man kan länka till.

    Det är lätt att sälja kinesiska mobiler med tanke på prislappen. Inga problem alls. Vad gäller 4G så tycker jag det är viktigt att jag vet att jag säljer en produkt som fungerar till alla band. Det är ett schyst sätt att behandla kunder på. Man ska inte utnyttja folks okunskap.

    Nå, ni kanske vill veta varför jag sålt ett helt gäng mobiler? Det beror helt enkelt på att jag gillar att köpa mobiler - testa dem - och sen sälja vidare.

    Logiskt eller inte är ju helt ointressant när man ska använda produkten. Det intressanta är om den stödjer eller inte.

    För övrigt saknar den inte bara band 20, den saknar även band 8.
     
    Last edited: 24 nov 2015
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jo visst men hur mycket kostar det att lägga till support för dessa banden. Ofta så finns supporten i hårdvaran redan. Sen måste de vara medvetna om att den sälj vidare internationellt oxå men visst jag förstå vad du menar.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att du fokuserar lite väl mycket på nästa Androidversion. Jag tvivlar mycket starkt på att det kommer göra någon avgörande skillnad. De flesta förbättringar som kommer till en ny Androidversion brukar gå att få även till den äldre versionen. Jag har fortfarande KitKat i min surfplatta och det fungerar nästan lika bra som Lollipop. Till vardags så märker man ingen som helst skillnad.

    Givetvis är det en fördel att få senaste Androidversionen. Men överdriv inte betydelsen. Det är oftast viktigare att man får buggfixar och säkerhetsuppdateringar till befintlig Androidversion.
     
  6. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    "Finns det svenska som systemspråk?"

    Svar: Ja! Enligt "geekbuying" http://www.geekbuying.com/item/Umi-...e-MTK6753-Octa-Core-1-3GHz---Gold-358908.html

    Sedan nämner du ofta band 8 hela tiden. Om jag inte är helt fel underrättad används band 8 på landsbygden/ödemarken och inte alla leverantörer använder band 8. De allra flest bör klara sig med band 20. Rätta mig om jag har fel.

    UMi Rome: Hänvisning ämne https://swedroid.se/forum/threads/kina-telefoner-produktnyheter-allmaent.127017/page-5#post-1793102
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är korrekt. Band 8 klarar man sig troligen ganska bra utan, men det är en fördel om det finns. Många reser omkring i fjällvärlden både på sommar och på vinter. Men du har rätt, band 20 är viktigare.
     
  8. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ara skrev.

    "Uppgradering till nästa Androidversion kan jag sätta en rätt stor summa på att det kommer inte att hända i denna prisklass från en kinesisk tillverkare."

    $100 prisklassen.

    Här får du bita i det sura äpplet Ara. Du har fel.

    Hur mycket sätter du. Hur stor är summan som jag ska inkassera. Jag kan informer dig var du ska skicka pengarna. :-) :-) :-)

    "Elephone Ivory will get Marshmallow! In March…"

    Elephone Ivory har band 20.

    Källa: http://www.gizchina.com/2015/11/23/elephone-ivory-will-get-marshmallow-in-march/

    Jag anser att Elephone har en klar plan. Elephone vill inte räknas som någon gargetillverkare längre utan "Elephone" vill nämnas tillsamns med Lenovo och Huawei.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det har vi ju inte sett ännu. Bara för att en tillverkare påstår något så behöver det inte bli så i verkligheten och det behöver inte bero på illvilja, utan det kan bero på tekniska problem. Det finns det otaliga exempel på. Kom igen när det hänt.
     
    sydeu gillar detta.
  10. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hittills har Elephone hållit sina löften till deras kunder. Elephone har uppdaterat alla telefoner som omnämnts i deras uppdateringsplan. Som Elephone P8000 med flera. Finns i nuläget ingen anledning att inte lita på Elephones löften. Tills att motsatsen är bevisad ska vi inte antyda något annat än att Elephone är sjysta mot sina kunder.
     
  11. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    När det gäller billiga kina-tillverkare är det helt fel inställning. Lita inte på någonting förrän det är bevisat är enda rätta. Tillverkarna ljuger ofta och mycket.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det har inget med Elephone att göra. Det gäller alla tillverkare. Stora märken som SONY och HTC har fått dra tillbaks löften. Jag tror det när jag ser det.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Okej boys börjar bli lite väl mycket OT för oss som följer denna tråden, även om det är kul att få 20+ notifieringar på eran diskussion @Ara@Ara och @sydeu@sydeu

    Kanske dags för en rensning i tråden månne @chraist@chraist @indika@indika @bernard@bernard
     
    Chrille, indika, chraist och 2 andra gillar detta.
  14. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Kan själv rensa bort mina posts, känns rätt meningslöst att diskutera saker med ara.

    Följer du tråden på något särskilt sätt som får notications om allmänna posts? Bara undrar av intresse, jag får bara notifications om någon likar/quotar.
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Kör på tapatalk, kan följa hela trådar då.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Men det går väl att följa trådar via hemsidan oxå.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    lite väl mycket OT..
     
  18. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Aha okej :) Jag testade det lite kort nån gång men fastnade inte för det.

    För att sluta va off topic:
    1. Anledningen till varför vissa kina-telefoner inte stödjer vissa svenska LTE-band är för att de inte är ämnade att säljas här, dock börjar många försöka expandera och vill sälja till europa och därför ökar nu antalet modeller med alla europeiska LTE-band.

    2. Jag anser att om man köper man en kinatelefon bör man räkna med att inte få nyare android-uppdateringar även om tillverkaren säger att det ska komma, historiskt sett så stämmer detta. Räkna med att inte få, bli eventuellt positivt överraskad.

    Det var i princip det enda jag ville säga med mina posts som nu är borttagna.
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @sydeu@sydeu; & @Ara@Ara; bra att ni bägge två rensar bland ert tjabbel.

    Men jag vill vänligen men bestämt be er att hålla er till topic framöver. Har ni svårt för detta föreslår jag er bägge att lägga varandra på ignore framöver.
     
    iterva, sydeu, kalleboston och 2 andra gillar detta.
  20. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Dock finns det problem med den här tråden.

    Era ny regler kan ifrågasättas. Om nu administrationen eller en enskild person i administrationen fattade beslut om åtgärder för hur man skapar en tråd om Kina telefoner. Utan någon närmare eftertanke enligt mitt tycke.

    Ni ska skapa två nya avdelningar inte en enskild tråd.

    Rubriker kan var eller något liknade: Nyheter Kina telefoner och Allmänna diskussioner om Kinalurar.

    Nu tenderar en sådan här enskild tråd till att bli en enda rörig massa.

    Men det är kanske vad administrationen ville åstadkomma.

    Administrationens ny krav på hur en tråd ska vara utformad i ordinarie avdelningen för Kinatelefoner skapar inga problem vad berör redovisningen av fakta eller specifikationer för en telefon. Men ämnet bilder är ett problem. Det finns alltid någon som har bildrättigheterna. Såvida inte någon klart uttrycker att bilden är allmän egendom. Det innebär i stort att du själv behöver ha tillgång till telefonen för att ta egna bilder. Att det missbrukas även faktiskt i er egna officiella nyheter är jag ganska övertygad om. Det missbrukas av alla. Men jag tycker att alla ska respektera bildrättigheter det finns alltid en upphovsman.

    Sammanfattningsvis har ni skapat allt för hårda krav för ett forum.
     
    Last edited: 24 nov 2015