Kinamobiler och 4G/wifi optimering

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Mannbergo, 11 jun 2018.

  1. Mannbergo

    Mannbergo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2017
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Jag är inne på min tredje budget-kina telefon just nu. Jag är supernöjd med det mesta men något jag märkt med dessa är att de drar fruktansvärt mycket datatrafik. Jag misstänker också att telefonerna drar data från 4G-et ibland trots wifit är igång. De telefoner jag använt tidigare brukar man ju se uppe i hörnet om den använder det ena eller det andra. På kinatelefonerna är båda alltid på. Har hänt flera gånger att jag tömt min surf när jag suttit på wifit. Men mitt wifi funkar som det ska för hastigheten är kanon när jag stänger av surfen och bara kör wifi. Detta är inte alls samma problem för min sambo som kör en Apple och dyrare androids.

    Det måste ju vara fler som har märkt av detta problem? ..och kanske har en lösning.
    Är ju så synd då jag är kanon nöjd annars men pga detta så har jag slut surf 5-10 dagar in i månaden med 3 GB data.

    Edit:
    Kollade runt och såg att Instagram har slukat rejält, så ställde in databesparing inuti den appen, problemet kvartståatt den slukar när jag har wifi.

    Det jag saknar på dessa telefoner är den inställning där man kunde hindra att telefonen laddade från både wifi och 4g samtidigt. Kan tro att det är något sånt problem. Är den inställningen borttagen eller hittar jag den bara inte?
     
    Last edited: 11 jun 2018
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Vad är en kinamobil? Du måste skriva vilket/vilka märken för att det ska vara meningsfullt att diskutera.
     
    hahadaoc och bernard gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Prova brandväggen Netguard, även i gratis versionen kan du selektera vilka appar har wifi och/eller mobil dataåtkomst, och även systemappar.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror på vad det är för telefon det handlar om som @mobilapan@mobilapan säger.

    Är det en "no-name-telefon" från låt säga "Wish" har mjukvaran sannolikt inte testats ordentligt, för det kostar pengar. I värsta fall följer någon tråkig mjukvara med som skickar dina användardata till någon server etc.
     
    jnsson gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Som de andra varit inne påär det kanske intressant att veta vad det är för mobiler det handlar om. Min Xiomi A1 räknas kanske inte som "budget-kina telefon", men den verkar sköta sig exemplarisk. Går i princip ingen data alls när jag har WiFi.
     
    bernard gillar detta.
  6. Mannbergo

    Mannbergo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2017
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Oj, ursäkta, självklart måste ni få veta vad det är för modeller. De tre senaste är en umi plus, en doogee MIX och nu en Vernee MIX 2. Innan hade jag Xperia z1-3 och märkte aldrig av detta. UMIn minns jag inte faktiskt om den hade detta problem, däremot de två senaste.
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.