Problem: Kinden/örat trycker på skärmen under samtal. Lösning?

Diskussion i 'P20-serien' startad av Sangsta, 1 apr 2019.

  1. Sangsta

    Sangsta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej där, kära forum!

    Skapade en användare här i hopp om att få hjälp med ett gamebreaking problem med min Huawei P20 Lite. Diggar telefonen enormt i alla avseenden, otroligt mycket för den lilla pengen jag la nu under förra Black Friday för den, men det här problemet är bortom irriterande.

    Problemet ser ut som följande: När jag använder smartphonen som en faktisk telefon råkar jag alltid, mitt uppe i ett samtal, aktivera funktioner på touchskärmen med mitt öra eller med kinden. Mitt i samtalet så aktiverar jag mute på min mikrofon, placerar samtalet på "Hold" eller börjar knappa in siffror eller göra annat knas. Jag märker ingenting förrän personen på andra sidan luren börjar att upprepa "Hallå?" smått förvirrat.

    Jag förstår att det här har att göra med närhetssensorn och att den startar skärmen. Detta har dock aldrig varit ett problem med tidigare smartphones. Jag tror inte det är något fel med själva sensorn, utan bara att telefonens design inte passar mitt användande av den, för den här problematiken uppstår.

    Jag undrar därför nu två saker:

    1) Finns det någon inställning eller fix för just Huawei P20 Lite som har jag missat? Kanske en möjlighet att inte använda närhetssensorn för att väcka skärmen under ett samtal, eller låsa touchen under ett samtal. Jag har själv inte hittat någon inställning som hade hjälpt mig.

    2) Jag vet att det finns olika appar som gör just det här, olika "lock screen apps", men hade helst inte behövt ha en app på telefonen för att lösa min problematik. Men i så fall; finns det någon som är väldigt lightweight, passar min problematik och som ni hade kunnat rekommendera?

    Tack på förhand!