Kjell & Co. Batteripack (nödladdare) och Desire

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av EmilAndersson, 13 maj 2010.

  1. EmilAndersson

    EmilAndersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Köpte idag denna nöd-/reseladdare på Kjell & Co: http://www.kjell.com/?item=31779&path=97000000,119000000,149500000,156000000

    Tyvärr händer inget när jag kopplar in den i min Desire. Jag använder HTCs original-kabel och har mätt upp spänningen mellan pol 1 och 4 på nödladdaren och den levererar ~6V utan övrig belastning (jag använder Kjells standard engångs alkaliska R6-batterier). Kabeln fungerar bra i kombination med HTCs originalladdare samt till datorn.

    Är det någon som har erfarenhet av denna/annan nödladdare i kombination med HTC Desire?

    Är det möjligen så att någon speciell data måste skickas för att telefonen ska starta laddningen?

    Tack på förhand,
    Emil
     
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
  3. EmilAndersson

    EmilAndersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  4. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har inte testat själv men borde fungera.
     
  5. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
  6. EmilAndersson

    EmilAndersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det låter klokt... Skriver ett inlägg här om jag hittar något som fungerar!
     
  7. EmilAndersson

    EmilAndersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick den att fungera genom att kortsluta ett av de fyra batterifacken och på så sätt bara använda tre batterin (~4.5 V). Jag har fortfarande inte gjort något test för att se om den faktiskt klarar av att ladda telefonen men den detekterar att den är ansluten till USB-laddning, vilket helt klart är ett steg på vägen. Ska leta upp mina laddningsbara batterier som är på 1.2 V vardera och göra ett test med fyra sådana (~4.8 V) och se om man slipper byglingen då.
     
  8. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har en sådan. Funkade väldigt bra med Samsung i7500, ska testa med Nexus..
     
  9. EmilAndersson

    EmilAndersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har nu modifierat nödladdaren så att när man kopplar brytaren i ena läget går VCC på USB via en 5V spänningsregulator och i andra läget direkt till utspänningen från batterierna. Detta därför att spänningen initialt är för hög men allt eftersom man använder batterierna sjunker den och då sänker regulatorn den för mycket. Jag har testat den över natten och den fungerade bra - det enda problemet är att man manuellt efter ett tag måste byta från regulerat läge till icke-regulerat.

    Edit: Kom just på att om man lägger till fler batterin i serie höjs spänningen ett snäpp och den drar regulatorn fint ner till 5V. På så sätt kan man förhoppningsvis köra helt och hållet i regulerat läge.

    Edit2: Har testat med fem seriekopplade batterier via regulatorn och den klarade fint att ladda upp batteriet från 77% till 100%. Ska göra ett mer utförligt test med start på en batterinivå nära noll för att se hur mycket den fixar.
     
    Last edited: 18 maj 2010
  10. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har provat den där billiga nödladdaren till min X10, men telefonen accepterar inte laddströmmen. Finns det ingen nödladdare som fungerar rätt av? Vill gärna ha en som använder AA-batterier.

    Funderar på powerbase c-514, men kanske blir det samma dåliga resultat med den?

    Erfarenheter någon?
     
  11. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag köpte en sån för att jag inbillade mig att den skulle kunna ladda direkt från eluttaget till min (dåvarande) telefon, vilket den inte kunde. Letade upp den för att prova nu, men mina laddbara batterier är inte laddade och hittar inga andra batterier heller. *suck* Jag återkommer med resultat när mina laddbara tankats klar.

    Jag har iofs en Galaxy S, men känns som att det borde vara lite samma grej.
     
  12. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Orkade inte vänta på att batterierna ska ladda helt klart, utan provade nyss hur det går med inte färdiguppladdade batterier.

    Min Galaxy S visar att den laddas när kabeln är ansluten till laddaren, vilket borde vara ett säkert tecken på att det faktiskt funkar. Sen hur länge man kan köra, eller hur mycket man kan ladda upp är inget jag kan svara på (nu iallafall). Känner mig inte manad att experimentera med det i någon större utsträckning heller.

    Känner mig mer nöjd med köpet av laddaren nu än innan, så tack för påminnelsen BigR. :)
     
  13. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kul att det fungerar! Fungerar det även med fulladdade batterier?

    Jag fick prova en på Kjell & Co i dag. Använde den tillsammans med deras Micro USB-kabel. Fungerade icke :-(. Men det var lite rörigt med deras batterier så helt hundra är jag inte (hoppet är det sista som lämnar människan)
     
  14. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Funkar utmärkt att ladda från de batterier som följer med laddaren när de är fullt laddade. Batterierna måste vara i ganska gott skick för att de ska ladda telefonen. Det tog mindre än en timme för batterierna att laddas klart efter att jag "tjuvtestade" lite.

    Har testat lite mer nu, och batterimätaren går stadigt uppåt när jag laddar telefonen med batterierna i.

    Verkar osannolikt att det skulle skilja på Desiren och Galaxy S i laddningen. Hela tanken med mikroUSB är ju att man inte ska behöva ha massa olika laddare. Men i värsta fall kan ju vara så att Samsungen kan ladda med lägre strömstyrka än Desire.
     
    Last edited: 29 jun 2010
  15. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har en x10. Vore kul att höra om Desire funkar med den batteripacken.
     
  16. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Synd att jag inte känner så många andra som kör android, då kunde jag testat lite olika lurar. Och självklart har du en X10, jag missade den lilla detaljen i ditt inlägg, heh. Jag har ingen x10 heller så det är eg bara att byta ut där jag säger Desire mot x10 och samma sak gäller. ;)
     
  17. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ääh, jag börjar misströsta. Jag har två billaddare med USB, två väggladdare med USB och så har jag testat det billiga batteripacket. Fungerar icke. Skulle vara kul att _veta_ vad det är som gör att vissa USB-laddare eller nödladdare inte fungerar. Verkar vara lite random. Har hört flera som har detta problemet med sina nya mobiler. Verkar gälla olika märken HTC/SE/Samsung.

    Jag hinner inte kolla powerbase c-514 med egna batterier innan semestern, men om någon testar så posta gärna så läser jag från hängmattan i Norrland!
     
  18. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Strömförbrukning skulle jag tro. Laddar SE X10 genom USB-porten på din dator får den enligt USB-specen inte dra mer än högst 500mA, så C-514 borde då funka utan problem som nödladdare då den levererar upp till 500mA genom sin USB-port. Om den INTE laddar när du kopplar den med datakabeln är strömmen som krävs för att ladda telefonen antagligen högre än 500mA. Om man vill vara säker bör man skaffa en laddare som har minst samma strömmärkning som originalladdaren. tror det är knepigt att hitta nått med batterier som spottar ur sig mer än 500mA dock.

    C-514 ger 5,6V upp till 700mA ur utgång A dock (till skillnad från 5V 500mA, utgång B), så hittar du en mini-USB till mikro-USB adapter kan du förmodligen ladda även mer effektkrävande mobiler.
     
  19. SurÄpple

    SurÄpple Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har köpt en sådan här och den fungerar.

    Den orkar i alla fall med två laddningar båda med internet fortfarande på.

    När batteriet var nere på det röda stoppade jag i laddaren och sprang omkring
    med spotify i säkert 3 timmar och batteriet laddades nästan fullt ändå.

     
  20. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Funkar EJ som det ska med N1. Om jag parallellkopplar 2 batterier borde det alltså fungera? (Detta gäller den billiga 4 AA laddaren från Kjell)