Klockan går fel

Diskussion i 'Allmänt' startad av tanner, 16 augusti 2010.

1. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

2. Oscar.R

Oscar.R Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Min drar sig runt en halv sekund varje halvtimme, dock fixar clocksynt det. :)

3. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Problemet för mig är att det inte händer något om jag kryssar i "Automatiskt"

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

5. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Vilka operatörer i Sverige stödjer NITZ?

6. Stefan2

Stefan2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur bär du dig åt för att få uppdatering av tiden med Tele2? Jag verkar inte få några uppdateringar på min telefon (en Samsung i5500). Alternativet om att ställa in tiden automatiskt har varit förbockat i flera månader.

I torsdags eftermiddag installerade jag programmet Clock sync från Android market. Eftersom jag inte har något rotlösenord kan programmet inte ställa klockan utan bara tala om hur pass mycket telefonens klocka skiljer sig från ett atomur. I torsdags gick min telefons klocka cirka 30 sekunder efter. Detta behöver inte betyder något; Tele2 kan ha en klocka som går fel så att alla får den tiden.

I fredags morse kontrollerade jag telefonen igen och såg att den fortfarande gick 30 sekunder efter. Jag tog 9:30-båten från Kapellskär och kom två timmar senare fram till Åland, där telefonen slog om till roaming med Sonera. Telefonen slog automatiskt om till finsk tidszon, som enligt min telefon tydligen heter "östafrikansk normaltid" (!). Tiden verkade vara riktig; 11:30 byttes ut mot 12:30. Eftersom det är dyrt att använda datatrafik utomlands kollade jag inte felet med Clock sync.

Efter sex timmar på Åland åkte jag tillbaka till Kapellskär. Under resans gång bytte telefonen tillbaka till Tele2, men telefonen bytte inte tillbaka till svensk tidszon. Jag kunde starta Clock sync och konstaterade att klockan nu gick cirka en halv sekund före, så det hade uppenbarligen skett en uppdatering av tiden samtidigt som uppdateringen av tidszonen.

Nu är det två dagar efter resan till Åland och telefonen visar fortfarande finsk tid. Det naturliga antagandet skulle därför vara att Tele2 saknar stöd för automatisk uppdatering av klockan, men menar du alltså att du fick din klocka uppdaterad av Tele2 i maj?

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om jag inte minns fel så har Tele2 ganska nyligen slagit av den funktionen då det var svårt att få den fungera rätt med alla typer av telefoner.