Hur bär du dig åt för att få uppdatering av tiden med
Tele2? Jag verkar inte få några uppdateringar på min telefon (en Samsung i5500). Alternativet om att ställa in tiden automatiskt har varit förbockat i flera månader.
I torsdags eftermiddag installerade jag programmet Clock sync från Android market. Eftersom jag inte har något rotlösenord kan programmet inte ställa klockan utan bara tala om hur pass mycket telefonens klocka skiljer sig från ett atomur. I torsdags gick min telefons klocka cirka 30 sekunder efter. Detta behöver inte betyder något;
Tele2 kan ha en klocka som går fel så att alla får den tiden.
I fredags morse kontrollerade jag telefonen igen och såg att den fortfarande gick 30 sekunder efter. Jag tog 9:30-båten från Kapellskär och kom två timmar senare fram till Åland, där telefonen slog om till roaming med Sonera. Telefonen slog automatiskt om till finsk tidszon, som enligt min telefon tydligen heter "östafrikansk normaltid" (!). Tiden verkade vara riktig; 11:30 byttes ut mot 12:30. Eftersom det är dyrt att använda datatrafik utomlands kollade jag inte felet med Clock sync.
Efter sex timmar på Åland åkte jag tillbaka till Kapellskär. Under resans gång bytte telefonen tillbaka till
Tele2, men telefonen bytte inte tillbaka till svensk tidszon. Jag kunde starta Clock sync och konstaterade att klockan nu gick cirka en halv sekund före, så det hade uppenbarligen skett en uppdatering av tiden samtidigt som uppdateringen av tidszonen.
Nu är det två dagar efter resan till Åland och telefonen visar fortfarande finsk tid. Det naturliga antagandet skulle därför vara att Tele2 saknar stöd för automatisk uppdatering av klockan, men menar du alltså att du fick din klocka uppdaterad av Tele2 i maj?
Click to expand...