Knapparnas kvalité

Diskussion i 'Legend' startad av teddyjohan, 26 maj 2010.

  1. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Legenden är det som står i sikte efter den här eller kanske nästa löning, men en sak som gör mig lite osäker är de hårda knapparna. Redan efter ett par dagars användande av min Tattoo började de knapparna kännas sladdriga, alltså lite lösa. Det är inget som påverkar funktionen men det känns fruktansvärt billigt och störigt. Mer konkret så sitter knapparna inte fast så bra som jag skulle vilja, och det räcker med att man kommer åt dem för att de ska "svaja" och det klickar till lite metalliskt.

    Spontant tycker jag nog inte om hårdknappar på smartphones men allt annat talar till fördel för Legenden. Utifrån den jag känt på och de video reviews jag sett verkar de solida, men med ett lite väl högljutt klickande ljud, vilket gör att jag anar en möjlighet till sladdrighet i framtiden.

    Hur upplever ni knapparna på er Legend?


    /J
     
  2. Fezze

    Fezze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    644
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Mina knappar är då lika fasta som dom var när jag köpte telefonen :D har väl haft telefonen i ca 1månad. och då har jag lekt väldigt mycket vissa dagar och vissa dagar har det blivit annat, men jag tycker dom är av högsta kvalitet!
     
  3. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Knapparna är det enda negativa med min Legend. Ibland när jag trycker på sökdelen av back/sök-knappen så klickar den till väldigt konstigt, och bakgrundsbelysningen 'läcker' i överkant av knappen. Det är lite irriterande hos en telefon som är helt underbar i övrigt.
     
  4. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min knapp på ovansidan (on/off) knappen blev lite sladdrig efter en veckas användande. Sen tycker jag min home knapp inte är helt hundra heller, eller snarare så att man måste trycka på rätt ställe på knappen för att den ska bete sig som den skall.
    Men inte så att knapparna på något sätt är dåliga...men de kunde ju ha varit bättre (lite synd med tanke på hur välbyggd telefonen är i övrigt).
     
  5. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag antar att det finns en anledning till att man valt hårda knappar istället för digitala, men personligen förstår jag inte varför. Som du säger, med tanke på att telefonen har något av den bästa byggkvaliteten någonsin - varför då göra knappar som är sub-standard?

    Jag har förlikat mig med min Tattoo och får väl lära mig leva med det på Legenden också, men skulle känslan vara lika sladdrig där som på den hälften så dyra Tattoon känns det ju förstås inte som money well spent :)
     
  6. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken knapp använder man förresten för att få fram låsskärm resp. lägga på samtal?
     
  7. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låsskärm är knappen på ovansidan (on/off) och lägga på samtal gör man från skärmen.
    Jag kände faktiskt på en kompis Tatoo idag, jämsides med min Legend...det går inte att jämföra byggkvalitén, två olika världar. Även om knapparna på Legend lämnar en del att önska (speciellt då Desire har så mycket bättre knappar) så är de flera klasser bättre än knapparna på Tatoo. Tatoon var riktigt sladdrig alltså, så oroa dig inte alltför mycket... :cool:
     
  8. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur funkar knappen på den optiska sensorn? Har den ens någon praktisk funktion? :-P
     
  9. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack alla för svar förresten!
     
  10. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Haha, var tvungen att tänka efter ett tag vad du menade för knapp...så du kanske kan gissa att man inte behöver använda den så ofta. Den är väl helt ok, kan ju vara bra i vissa situationer, men oftast kan man trycka på skärmen. Optiska musen däremot har man lite mer användning för när man t.ex. flyttar markören i text och så...men på det stora hela så använder man mest de andra knapparna plus skärmen.
     
  11. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Där ser man! De knappar jag kan tänkas sakna mest från min Tattoo är väl förmodligen telefonknapparna (på/av). Känns befriande att ge ett hårdvaruklick så får man upp dialern och att under samtal (när skärmen är släckt och låst) bara klicka till så lägger man på. Det senare trots knapplås.

    Antar att ni som är vana upplever det som felfritt med samtalshanteringen dock?
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För övrigt har jag aldrig någonsin använt den fysiska sökknappen och bara enstaka gånger använd valknappen (motsv. er optiska sensor-knapp), och då för att välja på lågupplösta webbsidor eftersom min skärm är "marginellt" sämre än er...eller snarare marginellt sämre än en första generations Game boy!
     
  13. Jdroid

    Jdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick min legend idag, mina knappar känns riktigt dåliga. Ojämna och ojämt ljud, sitter lite olika högt.
    Trycker jag på vänster sidan av menu knappen med pekfingret så tar den knappt.
     
    Last edited: 26 maj 2010
  14. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har bra knappar, lite hårda men kan vara bra ibland, absolut inte ojämna.

    Du kan få en Ring knapp på sökknappen med appen CallButton, genom att hålla in Sök knappen en liten stund, funkar bra men tyvärr vet jag inte någon snabbväg för Avsluta samtal genom fysisk knapp.
     
  15. Jdroid

    Jdroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om jag lägger fingret löst på knappraden och drar knappsatsen åt sidan så sitter den helt löst i sidled och de yttersta knapparna lägger sig på kanten och sedan knäcker dom till när jag ska trycka på dom.
    Har ni liknande?
     
  16. henrikA

    henrikA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mina knappar funkar helt felfritt, har haft min legend i en månad nu.
    Den optiska knappen har man till kamera-avtryckare ju! Och bra att ha när det är svårt att trycka på rätt länk i tighta websidor(feta fingrar), man drar med den optiska musen och trycker.
     
  17. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det problemet har min sök-knapp. Väldigt irriterande och jag är rädd att home-knappen är påväg mot samma öde :cry:. Klickandes/knäckandet går att lösa tillfälligt genom att trycka lite hårdare på knappen. Då håller den sig fast och fin en stund.
     
  18. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min menu knapp går inte att trycka på på vänster sida liksom, man måste trycka i mitten eller något till höger. Knapparna är lite rangliga när man drar fingret längs med. Synd, men inget att göra åt...fattar inte varför de inte satte dit Desire knappar när de ändå höll på, designen är ju så nära fulländning det bara går ju :(
     
  19. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror att vissa har haft lite otur, mina knappar är superstabila, rör sig inte alls och reagerar bra
     
  20. biljard

    biljard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Instämmer, mina fungerar riktigt bra efter snart två månaders användning.