Köp av batteriladdare men vilken?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av laserturken, 16 jul 2021.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    alexelrey gillar detta.
  2. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Har använt Ikeas gamla laddare i 2 år nu, både till fjärrkontroller, grabbens brio tåg och mina Peltor kåpor, fungerar kanon!
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vilka batterityper ska du ladda?
    En väldigt bra laddare som funnits i flera år och har fått goda omdömen i tester är LiitoKala Lii-500. Den klarar de allra flesta typer av batterier, Ni-Mh och Li-Ion. Har fyra separata kanaler så du kan ladda olika typer samtidigt. Om du funderar på att skaffa någon ficklampa med 18650 batterier så är denna laddare ett väldigt bra val. Men den klarar också vanliga AA och AAA Ni-Mh celler.

    Jag har haft en i flera år och är väldigt nöjd med den. Det enda jag kan klaga på är att blecken som håller fast batterierna under laddning är lite svåra att få grepp på när man ska ta ur batterierna.

    Den kan finnas att få billigare från div. kinesiska sidor men här är ett hyfsat pris från en svensk säljare:
    LiitoKala Lii-500 – Batteridoktorn

    En väldigt bra finess med denna laddare är att den kan mäta vilken kapacitet batteriet faktiskt har. På så vis kan du skilja dåliga batterier från bra. Just när det gäller uppladdningsbara batterier finns det mycket skit på marknaden och många batterier som säljs håller inte hälften av utlovad kapacitet. Det är också så att batterierna försämras efter ett antal upp- och urladdningar och då kan det vara bra att kunna mäta hur mycket kapacitet som faktiskt finns kvar.

    Ytterligare läsning om denna laddare för den som är intresserad:
    Review of Charger LiitoKala Engineer Lii-500


    View: https://www.youtube.com/watch?v=Uh6hRf_nVWI
     
    Last edited: 17 jul 2021
    (SiC), jogge och astrob0y gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag anser att separata kanaler är ett måste, utan den funktionen så laddas batterierna parvis vilket ställer till med problem när batterierna åldras olika snabbt (även identiska batterier som alltid används och laddas tillsammans).

    Min laddare från Lidl fungerar alldeles utmärkt, laddar upp till 7 batteriet samtidigt, ett 9V och sex andra AAA, AA, C eller D (dock max 2 st C eller D batterier samtidigt).
     
  5. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Update och tack för eran input!

    Det fick bli IKEAs stenkol, får se hur den presterar, köpte den främst för att den har 4 separata laddningskanaler och laddtiden är överkomligt.