Diskussion: Köpa en telefon utan kina-ursprung?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Mozze, 7 jul 2020.

  1. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Kanske årets omöjligaste fråga vad gäller elektronik överhuvudtaget..

    Men går det att hitta en telefon idag som inte har komponenter med ursprung ifrån kina?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    troligtvis inte.
    försök få tag i en gammal ericsson dummobil kanske men nää, inte ens de
    en ericsson dialog är kanske fri
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är nog klurigt att utesluta elektroniken fullständigt, men du kan köpa tex Sony eller Google Pixel, då de bygger dem i Vietnam till att börja med. Samsung och LG brukar även tillverka i sina egna fabriker i Korea. I alla fall flaggskeppen.

    En betydande andel av komponenterna kommer egentligen främst från Taiwan och i viss utsträckning Japan eller Korea. Tror relativt få komponenter tillverkas i Kina om man ser till Samsung, LG, Sony etc.

    SoC.n (CPU, GPU, modem etc) tillverkas i Taiwan av TSMC eller av Samsung i Korea (Qualcomm/Snapdragon, Samsung/Exynos) och LPDDR5-minnet kommer sannolikt från Samsung eller Micron (USA, Taiwan, Singapore). Flashminnet (UFS3.x) kommer nog också från antingen Micron eller Samsung.

    CMOS-sensorerna/kamerasensorn tillverkas i regel av Sony i Japan eller Samsung i Korea.

    Batterierna tror jag nästan alltid är koreanska (LG, Samsung) eller japanska (Sony, Panasonic).

    De flesta AMOLED-panelerna kommer från i störst utsträckning Samsung, LG, men sedan finns tex BOE display som är kinesiskt och som har blivit rätt populärt. De brukar man dock rätt sällan hitta i flaggskepp (?).

    Chassit tror jag varierar men, med både LG och Samsung gör dem säkert i fabrikerna i Korea i alla fall.

    GPS, Wifi och många sensorer kommer från Broadcom (USA, Singapore).

    Men sedan finns det ju så klart många andra komponenter, och det vore helt klart förvånande om inte något kommer från Kina.

    Kina är samtidigt inte ikapp på halvledare ännu, varför det är rätt sällsynt i "spjutspetsteknik" som smartphones. Deras största aktör är SMIC som för närvarande ligger på 14nm, även om de arbetar på 7nm. De tillverkar dock inte alls i samma skala som låt säga TSMC, som för övrigt redan dragit igång 5nm-produktion (sedan är det så klart lite missvisande att jämföra rakt av, då energieffektivitet och annat kan skilja sig åt på samma nod). Behöver Huawei/HiSilicon bygga 7nm eller 5nm behöver de vända sig till tex TSMC. Även Mediatek använder TSMC för att framställa chippen de designat.

    De mer avancerade halvledarfabrikerna tar flera år att bygga och kan utan överdrift kosta ett par hundra miljarder. TSMC:s 7/5nm-fabrik kostade tex 20 miljarder USD. Det är inte samma sak som att bygga fabriker för tex fordon eller dylikt, utan mer i nivå med kärnkraftsanläggningar sett till planering, kostnad och tid.

    Edit: Kom på att FPC/Fingerprint Cards har fabrik i Shenzhen, men de ultraljudbaserade läsarna som används idag kommer ju inte från dem (även om de har sådana på G). Jag vet dock inte vem som tillverkar Qualcomms ultraljudsensor (?). Kinesiska Goodix kör den optiska sensorn för OnePlus 8, och används nog av en hel del andra aktörer med.

    Jag skulle tippa på att Samsung är det bästa valet. De har förutsättningar att tillverka så gott som samtliga komponenter på egen hand; allt från SoC/CPU, 5G-modem, flashminne, RAM, CMOS/kamerasensor, display och batteri till en uppsjö sensorer av olika slag samt fabriker för att montera allt.
     
    Last edited: 7 jul 2020
    Nabie, Mozze, scotten och 4 andra gillar detta.
  4. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag lutade åt något koreanskt själv, vad kan man säga om laptops och tvn? det vore intressant att kunna ta reda på vart övriga komponenter kommer ifrån, som du säger så måste ju nåt komma därifrån.
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    även Samsung innehåller resistorer, mikrofon, högtalare, microkondensatorer, dioder, usb-c kontakter, bandkablar och kontakter till dessa osv. garanterar nästan att en del av dessa billiga enkla komponenter tillverkas i fabriker i kina då det blir billigare att köpa därifrån än att tillverka själva. kan nästan garantera att på komponentnivå du alltid hittar en eller fler komponenter tillverkade i kina i all ny elektronik.
     
    Mozze gillar detta.
  6. Öland Turist

    Öland Turist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Telefon 2:
    några gamla 2G GSM Siemens
    Mozze... någon speciell anledning till att du inte vill att mobilen ska innehålla komponenter tillverkade i just Kina?

    Kina har blivit en sådan gigant, supergigant när det gäller elektronik rent allmänt så jag misstänker att det blir svårt att hitta någon elektronikpryl rent allmänt som inte innehåller någon eller några komponenter som inte är tillverkade i det stora asiatiska landet.
     
  7. Mozze

    Mozze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    1 380
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Många gör ju aktiva val i vad dem väljer att konsumera pga. vad som sker i andra änden, det kan vara allt ifrån att undvika saker med palmolja i eller avokado och vad det nu är som skördar regnskog.
    Kina gör väldigt mycket ont i sina regioner och man märker hur omvärldens ledare kan bara sitta och titta på för att ja, omvärlden är kinas bitch i princip och där har vi hamnat på eget bevåg, kina stängde wuhan i en vecka och världsekonomin konkade nästan, vi har lagt alla våra ägg i en korg(kina) i princip, alla bolag är så sköra och beroende av billig/nästangratis slavliknande arbetskraft att det går inte överleva på hemmaplan och vägen tillbaka är minst lika lång.

    Ingen världsledare törs säga nånting eller uttala sig om nåt utan konsekvenser, ta bara det där med hongkong som exempel, nu är alla i världen kriminella om man kritiserar peking öppet och inte minst alla koncentrationsläger som finns och ah, listan är lång på skit kina gör, det går att googla. Jag förstår att inget land är perfekt, det går att hitta problem i vietnam och indien och bangladesh m.fl. också.. men Kina tar priset just nu.


    Det enda jag som konsument kan göra är att göra aktiva val för det verkar vara det enda som gör förändringar i längden, nämligen det som drabbar cash-flow, ingen bryr sig om nåt annat i den här världen typ. Jag är technördig av mig men även då köper jag mycket begagnat, men jag vill försöka göra en förändring för egen del iaf. Så det var mest därför jag undrade, är sugen på en oneplus men det blir nog koreanskt eller japanskt nästa lur=p
     
    Nudeln, Nabie och N6290 gillar detta.