Köpa Kina-android

Diskussion i 'Allmänt' startad av JeppeKa, 12 okt 2013.

1. JeppeKa

JeppeKa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gissar att detta ämne kan ha avhandlats tidigare men hittade inte riktigt den info jag är ute efter i någon av dom trådarna när jag sökte, så jag skapar en ny tråd istället.

Jag är sugen på att köpa en telefon från Kina, lite grann som ett experiment och se vad man får typ. Jag har läst på och kvaliteten varierar rejält och det är jag beredd på att ta då detta endast blir ett litet test. Men det jag funderar mest på är lite hur det fungerar med GSM och 3G-banden. Vad jag har läst så är GSM inget problem då dom flesta telefonerna verkar stödja samma band som i Sverige, men när det gäller 3G verkar det vara en annan femma.

Dom flesta kina-lurarna verkar stödja 850/1900/2100MHz alternativt bara 850/2100mhz och i Sverige med telia verkar det vara 800/900/2100mhz som gäller. Är detta något problem? Kanske någon med en kina-lur kan berätta?

Detta har kanske tagits upp tidigare så då ber jag om ursäkt på förhand.

mvh
    Jeppe

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
  3. bjorn_1991

bjorn_1991 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia Z1

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia Z1
    ROM:
    Pre-root stock 5.1.1+XZDualRecovery
    Se bara till att du får en med vettig mängd ramminne, det verkar finnas en hel uppsjö med lurar som ser bra ut men bara kör 512mb ram och det verkar lite i underkant eligt mig..

4. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Vi köpte en Huawei på ICA Maxi för nåt år sen, bundlad med ett kontaktkort från Comviq, att användas som reservtelefon ifall någon telefon måste lämnas in på service eller reparation. Den såg bra ut, hade lagom storlek, och bra ljud, någorlunda bra skärm och en hyfsat modern Android-version (då), och priset låg under femhundra kronor. Problemet var bara, visade det sig, att den var operatörslåst till Comviq, och det funkade inte ens med ett Tele2-kort i den. Även om bolaget heter Tele2/Comviq numera, så är det uppenbarligen skillnader. Desutom visade det sig ganska snart, att om man tryckte i gmail, facebook, angrybirds, och några till, så var minnet tvärslut i den.
    Kontentan är alltså, att man får vad man betalar för, den funkar för enklare användning.