Köpa kina mobil, tull osv?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av sopaj96, 28 sept 2013.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är knappast oförsäkrat utan kollinummer om du köper mobiltelefoner på aliexpress och dessa skickas med China Post eller Singapore Post. Allt som skickas på aliexpress måste ha kollinummer (och det lär vara lika på ebay då säljaren måste kunna bevisa att mottagaren fått paketet om paypal frågar). Sen brukar de inte använda China Post då det inte är tillåtet att skicka batterier längre.

Tror du blandat ihop det med att köpa en kabel för 20 kr på ebay?

2. WarSpaz

WarSpaz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Det stämmer inte att allt från aliexpress måste ha kollinr. Köpte nyligen hörlurar för dryga tusenlappen därifrån och de skickades utan kollinr och var ej spårbart.

3. Fodir

Fodir Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Beställde 4 saker med fri leverans vilket oftast blir China/Singapore post. En gång blev Hong Kong Post.

Inte i någon av de fallen har jag fått något kollinummer, men alltid slapp tull & moms. När jag väntade på grejen som fraktades av HK Post jag till och med frågade säljaren efter ~3 veckor om jag kunde få ett kollinummer och svaret blev att jag behöver inte oroa mig, jag kommer få varan strax. från den tidpunkten tog kanske 1 vecka till för grejen att hitta rätt.

De kanske har kollinummer men inte lämnar ut det till kunden.

Har inte haft att göra med sajten du nämnde.

4. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det måste det visst, det går inte att välja att ordern är skickad hos säljaren utan att knappa in ett kollinummer.

Sen kan ju förstås säljaren skita i det och skriva in ett påhittat nummer, men det är en annan sak. Enda gången jag inte fått kollinummer är när jag köpte två billiga laddare för under 20 kr med frakt (och då stod det i annonsen att det skulle skickas utan kollinummer och om det försvann skulle man få ersättning osv).

Din säljare lär ju varit dum i huvudet, för det kostar kanske 12 kr att skicka som REK från Kina och hade paketet försvunnit hade han/hon inte haft något bevis för att det var skickat och du hade kunnat få tillbaka alla pengar. Alla seriösa säljare skickar med kollinummer.

Jag har gjort minst 50 beställningar från aliexpress, alla utom nämnda exemplet har haft kollinummer, även de som bara kostade 30 kr!

Last edited: 29 sept 2014
  5. Fodir

Fodir Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För dig som mottagare skillnaden mellan packet med och utan kolli blir nog att du får ett avi och måste gå hämta ut det eller hittar det i brevlådan.

Tror inte de kan lämna i brevlådan något som har kollinummer.