Diskussion: Köpa Nexus 6

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av saftmaskin, 22 okt 2014.

1. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 729
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Electroworld.se har datumet 26/12 nu

night77 gillar detta.
  2. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Blir fan deprimerad snart

3. Satoki

Satoki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro
    Mailade dem efter att ha fått sms angående förseningen och fick detta svar:

"Hej!

Den beräknas komma in till oss igen i mitten på december, så du bör förhoppningsvis ha den innan jul!

Ha en fortsatt bra dag!"

Datumet 5/12 var verkligen ett spel för gallerierna från samtliga aktörer...

4. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag blev faktiskt nyss uppringd av mediamarkt.

Blev jag klokare? Svar nej.

Hon sa som vanligt att det var konstigt eftersom den borde ha kommit men att den nog kommer inom kort.

Då sa jag att jag inte är nöjd med det svaret. Jag menar att "någon" har ju klart och tydligt angivit datumet 5/12 och det står så fortfarande på min beställning. Denna "någon" måste ha grunder att gå på, annars lämnar man inte ett specifikt datum.

Det är självklart att det måste finnas någon som vet var telefonerna befinner sig och kan ge ett besked till en så pass stor elektronikkedja som mediamarkt så kunder som jag slipper blir besvikna.

Det lät som att hon förstod mig. Hon sa att hon skulle ta tag i detta och kontakta leverantörer och sedan ringa tillbaka till mig igen.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

220volt och maxperes gillar detta.
  5. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Klockren service ändå ju! Får se vad hon säger nästa gång hon ringer. Med lite röta så kanske dom har ett acceptabelt svar för en gång skull :)

6. Beakon

Beakon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Kan mycket väl vara så att telefonerna inte ens finns ännu, att de inte är tillverkade.

Har svårt att tro att de är "försenade" i transportledet.

Min Google Play Store order i Sverige,lagd första dagen den gjordes tillgänglig för beställning, har utleveransdatum 14/12/16.
    Om de skickas direkt från fabrik eller från en distributör någonstans är oklart.

Troligast är att leverantörer har behållt ett av Google/Motorola tidigt satt datum och inte brytt sig om att justera det, alternativt inte justerat det i avsaknad av ett nytt datum.

7. droidsmurf

droidsmurf Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    OK, har även jag ringt MM för att höra efter, störde mig mest på att datumet fortfarande visade 5/12.
    Killen jag snackade med var ingen fiskmås och verkade ha så bra koll man nu kan ha när man inte sitter i direkt förbindelse med varken Motorola eller den nordiska distributören och jobbar på kundsupport.

1. Anledning till att datum i beställningen inte uppdateras trots att det passerat är att det är knutet till saldot på hemsidan, som man tagit bort då man "sålt" ut alla enheter på förhandsbokningar.
    2. Uppenbarligen har Motorola av anledningar som säkert bara dem känner till, men gissningsvis har de missbedömt efterfrågan och inte kunnat leva upp till detta (ta höjd för detta, med allt vad det innebär).
    3. Datum satt är vad distributörer angett av gud vete f*n anledning, spelar ju ingen roll egentligen, den är ju inte här än.
    4. Av erfarenhet (killen på MM) brukar det dröja ca 1 vecka generellt sett när mobiler missar sitt launch-datum för förhandsbokningar.
    5. MediaMarkt får leveranser till sina butiker varje vardag fram till 15:00 ungefär.

disclaimer.....
    detta är vad jag frågat efter, för det är det jag varit nyfiken på, om luren nu kommer 2016, kommer jag inte att skära handlederna av mig, jag är bara intresserad och delar med mig av vad de sade till mig per telefon. Om jag sen räknar på att ha en telefon nästa vecka eller inte spelar ingen roll. Hoppas kan man alltid, och har jag den innan man går på julledigt är jag nöjd.

Nyfiken på vad @Davil@Davil får för svar från "sin tjej" om hon nu ringer tillbaka igen :)

maxperes gillar detta.
  8. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 748
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Snackade med en kille som jobbar på Motorola (customer service) i Linköping och har sammanfattat följande som ställde till lanseringen av Nexus 6 i Sverige och Europa:

1. Motorola fick problem med vissa delar som inte levde upp till kravet, bland annat (Skärmen och några wi-fi. bluetooth, trådlös laddning, högtalare delar). Det gjorde att produktionen stod stilla i flera dagar !

2. Google hade inte räknat med stor efterfrågan och de beställde små mängder (det handlar inte om ett x antal miljoner).

3. Google har stått på väldigt många mjukvarubuggar, vissa av de gjorde telefonen helt defekt och gick inte att starta upp den. Motorola fick kalla tillbaks de och flasha om, sen "renovera" och sålde vidare som nya till slutkunder !

4. Amerikanska marknaden har prio 1 i det hela sammanhanget ! Där är operatörerna först i tur, sen de stora återförsäljarna och till slut Google Play. Just när det gäller den Europeiska marknaden så har man i princip en liten annorlunda antenn konfiguration i de "globala" varianterna och därför har det varit ytterligare förseningar där England, Tyskland, Spanien, Italien, Sverige och ett mindre antal länder har fått företräde men att produktionen är fortfarande seg på grund av ovannämnda problem ställde till när vi beställde våran telefoner.

5. Nexus 6 lider fortfarande av mjukvarubuggar och förhoppningsvis har Google jobbat ihjäl sig för att rätta till de så fort så möjligt men att det hela tar tid och därför var företaget inte så ivriga på att leverera enheter med en sämre mjukvara och få massa returer på det ..

6. Enligt killen som jobbar på Motorola så kommer produktionen inte att stabilisera sig förrän slutet av kvartal 1 nästa år !!!!!!!! så räkna med ytterligare förseningar! Och man får kanske inte köpa en Nexus 6 telefon helt fritt och utan krångel förrän slutet av kvartal 1.

MathiasM, Jan-Bertil, Davil och 1 annan gillar detta.
  9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Lol. I slutet av kvartal 1 nästa år har vi troligen snapdragon 810-lurar med 64-bitarschipp och 4 GB RAM. Vad har då N6 att komma med?

Jan-Bertil gillar detta.
  10. night77

Mottagna gillanden:
    8 748
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Vad jag vet att Snapdragon 810 lider av stora problem vilket ställer till förseningar ! så jag kan tänka mig att just såna här problem kan försena nästa års flaggskepp .. o förresten, har inte sett eller hört om en enda lur med mer än 3GB RAM förutom (konstiga spekulationer på internet). Så en 3GB är inte lika bra som 4GB i en 64 bitar system ! Så jag kan tänka mig att man drar inte den stora nyttan av det förrän tillverkarna stoppar i mer ram, kanske till 2016 !

11. droidsmurf

Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    Haha ja blir det så illa då blir det helt enkelt en annan lur, synd, vill ha så rent OS som möjligt

Jan-Bertil gillar detta.
  12. night77

Mottagna gillanden:
    8 748
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Det är vad som tilltalar mig med en Nexus telefon .. just mjukvaran !! men just med Nexus 6 är hårdvaran och den Android vanilla i en och samma enhet .. annars som sagt jag är sjukt nöjd med Xperia Z3 än så länge men sugen som faaaaaaaan på Android Lollipop !!!

13. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    N6 har rätt mjukvara och enbart 100 % stabilitet i Custom roms. I den bemärkelsen är tex Samsung långt ifrån.

14. Bajschar89

Bajschar89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Jag tror faktiskt mycket av detta föreligger förseningen vi nu upplever, vi har sett problemet med inbränningar i skärmen samt att Marguez Brownlee i sin recension mycket riktigt stöter på problemet med trådlösa laddningen, hur mycket han än försökte få det att fungera så ville det sig inte! Iom detta så kan vi nog tyvärr säga hej då-n6-2014 där vi får tyvärr vara glada att ha en n6a i handen först i slutet på januari!

night77 gillar detta.
  15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Bättre att den tar tid att komma hit så de hinner få bort så mycket barnsjukdomar de kan vad gäller hård- och mjukvara.

jnsson, Jan-Bertil och night77 gillar detta.
  16. droidsmurf

Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 13
    Absolut, bättre sent och i stridbart skick, än nu och crap

17. Bajschar89

Bajschar89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Instämmer till 100%, bättre få en enhet utan barnsjukdomar än att behöva skicka in den efter 1 dag när man upptäcker uppenbara inbränningar :@

18. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hehe... Ni skulle se Inbränningarna på min S4 :D. Och dom upptäckte jag bara för några dagar sedan, innan dess har jag aldrig reagerat över att de fanns. Det är amoleds akilleshäl.

19. Droid55

Droid55 Guest

Fast nä. Folk har hela tiden vetat att 64-bit kommer nästa år så om det vore prio 1 skulle de vänta oavsett. De som köper Nexus gör det främst pga. att det är en Nexus, inte för att den har ett visst chip. Det enda som borde locka vore en Nexus med 64-bit men om inget oväntat sker lär det dröja ett år innan det kommer.

Nexus 6 har Vanilla Android att komma med. Det är det allt handlar om.

20. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 729
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag stillade det värsta suget i pryltarmen idag då jag impulsköpte en Z3 tablet :) Men jag är fortfarande fast besluten i att köpa Nexus 6 så fort den landar i butikerna, hoppas den gör det innan årsskiftet även om magkänslan säger att den inte gör de tyvärr.

moparlinke, night77 och ther gillar detta.