Det är personliga preferenser det där, men för egen del är det framförallt,
Bortsett från det naturliga, att nexus skall vara showcase för android och vad systemet erbjuder, så har du här några punkter som jag uppskattar vs uppskattar mindre, Nexus kontra Samsung, LG etc telefoner.
Möjlighet till ett stort utbud av utveckling och roms.
Jag upplever ofta samsung, htc, LG osv som besvärligare att roota osv än en hederlig nexus.
Snabba(re) uppdateringar till nyaste versioner. Och då inte bara från tillverkaren, men även operatörerna måste man vänta på.
Ingen bloat 'out of the box' - nästan iaf

En mer vaken, dvs engagerad community (som jag upplever det)
Jag är i övrigt helt inne i Googles ekosystem (på gott och ont), men tycker det är mer rakt på, inga backup-konton osv från någon tillverkare.
Lite geek-faktor oxo, inte alla har en nexus. Samsung är nästan som androids motsvarighet till iphone [emoji14] - alla, har en (eller har haft).
Har själv varit på nexus-tåget sedan nexus 5, dvs fortfarande relativt ny, men ångrar inte en sekund att jag gjorde det bytet den vintern. Jag gjorde en avstickare förra sommaren med en LG, men trivdes inte alls.
Osv osv
Som sagt, man får välja in fördelar och nackdelar med en enhet, dess tillverkare och vad det brukar innebära, och helt enkelt bestämma sig själv vad det är som är den där grymma telefonen. Och bara för att ha sagt det, samtliga tillverkare som är stora på marknaden gör bra telefoner, några bättre än andra ibland.
Sen i slutändan spelar det kanske inte någon roll, det kommer alltid - en ny telefon att dregla över

Click to expand...