Köpa Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av droidsmurf, 29 september 2015.

Tags:
  1. knudsen777

knudsen777 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    CMD12.1
    Telefon 2:
    Samsung S4+
    Telefon 3:
    Lg g2
    Hej.

Har själv beställt 128gb grå/svart hos CDON. Kommer ta hem den, hålla i den och prova, får bestämma mig efter det.
    Är dock nu lite tveksam till ev köp eller ej. Vad gäller IOS, att kameran får bra bilder men skakiga, tror ni Google kan komma fixa till detta med en uppdatering, har inte haft nexus tidigare så jag vet ärligt talat inte om hur mycket detta går att fixa genom mjukvara!?
    Sedan problemen med böjd mobil, att kamera glaset spruckit? Sist men inte minst priset, 7090kr för en mobil utan ios eller minneskort platts? frågan är hur mycket telefon man får om man inväntar LG g5, jo jag vet man kan vänta ihjäl sig och hela tiden kommer något nyare och bättre, men just priset kontra telefon..

Vilken storlek skulle ni välja, de plattser jag ringt och frågat säger ALLA, den storleken de flesta vill ha är 32GB, är detta endast pga priset eller det att man laddar up sina bilder/video till en cloud och inte behöver mer utrymme?

2. onekw

onekw Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Rent spontant så tror jag att man bör uppskatta just den rena versionen av Android mycket för att bli exceptionellt nöjd med en Nexus. Annars finns det många alternativa lurar som har bra kamera, samma SoC, lika mycket minne, plats för minneskort, utbytbart batteri etc. För att inte tala om en massa "features" (bloat) i sin mjukvara som jag vet att många faktiskt uppskattar fast jag skyr som pesten.

Sedan OIS, jag tror man klarar sig finfint när det gäller stillbilder, och de exempel när de aktiverat DIS vid filmning ser helt OK ut. Man ska ju inte glömma att t.ex. iPhone 6 som inte har OIS aktiskt tar riktigt bra bilder trots det. Men OIS går ju inte att lägga till med mjukvara, det är en hårdvarufunktion och jag tror inte att den till fullo går att kompensera med mjukvaruuppdatering.

Problemen med böjda lurar och spräckt glas tror jag är rent nonsens precis som i fallet med iPhone. Ja, den går säkert att böja, men i vardagligt användande så tror jag inte att det sker :).

MightyMike gillar detta.
  3. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    2 veckor senare ? Aj! (Säger jag som idag fick min Nexus 5:a överkörd av bil, helt plötsligt blev tålamodet betydligt sämre.).

4. fikustommy

fikustommy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag har beställt en 64GB (samma som på min Nexus 6 som jag aldrig fyllt) på Dustin.
    Mailade dem och frågade om när den kommer in och huruvida de andra versionerna kommer tidigare eller senare.

Fick detta svar på några minuter :
    "Det preliminära på alla dem är 18 November."

Spaderess gillar detta.
  5. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Jag har beställt 128:an. Delvis på grund av att 64 inte fanns tillgänglig då.

Som jag nämnde tidigare i den här tråden har jag en surfplatta 32GB med 64GB minneskort som jag släpar med mig vart jag än skall. Det interna minnet på den är smockfullt, trots att jag inte har varken foton, video eller musik.

Man hade säkert klarat sig utmärkt med bara 32GB, men jag har ända sedan HTC Desire-tiden fått "hantera lagringsutrymmet" och vara selektiv med vilka appar man installerar på grund av platsbrist med mera. Nu känndes det som att det var dags för minst 64 denna gång.

/Spaderess

EricG gillar detta.
  6. hasse77

hasse77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Angående DIS & OIS, så klarar sig Nexus bra utan OIS vad gäller foton, videoklippen däremot är något skakiga men för mig som sällan filmar så är det fullt acceptabelt ändå. Såg på High on Android nissen på Youtube, han lyckades med att få bra ihop en kvalitativ video med en sådana kamera/smartphone stabilisator (brukar kosta 200-250 USD). Kan vara en bra investering ifall du filmar ofta med kameran i dina smartphones.

Angående att telefonen ska gå att böja; Ja Jerry lyckades att böja ihop telefonen vid 2 tillfällen, dock är det endast han hittills som lyckats och ingen har rapporterat in att telefonen ska ha böjts i byxfickan hos dem. Anledningen till att bend test vart "relevanta" var för att testa ifall iPhone 6 Plus gick att böja ihop enkelt, då den böjts i folks byxfickor. Men ifall nu Nexus 6P inte böjer ihop i folks byxfickor (vilket den hittills inte gjort), är sådana tester längre relevanta? Jerry lyckades även med att böja HTC One M9, ingen som vad jag vet har rapporterat in att den telefonen ska ha böjts i sina byxfickor. Då har telefonen funnits rätt länge ute på marknaden med flertalet ägare med tighta byxor och byxfickor.

Gällande spruckna visirglaset på baksidan, så ja härdat glas är känsligt för kvicka förändringar vad gäller värmeförhållanden. Ifall du verkligen oroar dig för detta, försök bevaka hur Google & återförsäljare agerat i dessa ärenden på andra marknader som i USA samt eventuellt kanske försöka höra dig med den svenska återförsäljare du eventuellt funderat på att handla ifrån redan nu. Länka till artiklar och forumposter där mer information om fallen ges, så som Swedroid-artikeln och annat.

Hmm jag har en vän som placerade sin iPhone 4 bakom sin V50's framhjul och backade medvetet över bilen, detta 2-3 månader innan Apples presentation av 4S för att få försäkringspengar. Men jag anklagar inte dig för att ha utfört samma kalkylerade handling. ;)

Last edited: 11 november 2015
  7. returntrip

returntrip Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    "Hi
    Nov 18 is for 32G, 128G version will be available from December 7th.
    //Huawei"
    :(

8. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Ja försäkringsvärdet på en N5:a är ju astronomiskt....

droidsmurf, BigF och hasse77 gillar detta.
  9. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Chatt med halebop:

Hej!
    När kommer försäljning av Nexus 5X/6P upp med studentabonnemang?

Vi har skickat detta vidare till ansvariga som jobbar på att lägga upp detta snarast, har tyvärr inte fått något exakt datum när de läggs upp tyvärr.

10. Rillekille

Rillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Då har man sällat sig till gänget som beställt från Halebop... :-)

VittsjoSverre, onekw och EricG gillar detta.
  11. knudsen777

knudsen777 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    CMD12.1
    Telefon 2:
    Samsung S4+
    Telefon 3:
    Lg g2
    Hittade denna, sedan kollade jag på ett klipp där en visade skillnaden på Iphone 6 och Iphone 6plus där skillnaden på DIS och IOS var marginell, Apple uppdaterade enligt dem som ägt telefonen så att DIS blev bra, självklart går det inte att jämföra dem två, men jag tror ändå Goggle kommer förbättra kamerans funktioner. Apple hade ju även nu köpt ett företag som endast jobbar med kamera mjukvara så vem vet?

Har även en annan fråga, Apple, LG, samsung, HTC mf kommer ut med en upphottad version av samma telefon, finns det chans att nexus skulle göra så?

Nu kolla filmen, vad tycker ni?

hasse77 gillar detta.
  12. hasse77

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det mesta måste ha filmats med någon form av stativ eller sådan stabilisator tror jag, där han dock gick ned för trappan så hade han förhoppningsvis telefonen i handen endast. Såg rätt bra ut i jämförelse med dem andra kamerorna, men jag skulle absolut kolla in lite fler inspelningar av 6P.

Här har du 2 klipp filmade av High On Android, där ena visar klipp från bakre kameran och den andra den främre (edit: Youtube klippen hade bara 1080p upplösning, men verkar dock ha spelat in 4k ursprungligen i första klippet).
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Angående en 6P+ (?) så tror jag ej att Google lär lansera något sådant i närmsta framtiden, är väl Google I/O först i maj och då brukar nästa version av Android att presenteras istället för att presentera nästa års Nexus till hösten om man ska kolla tillbaks historiskt. Jag har svårt att se att Google skulle lansera ny telefon i samband med I/O i maj, när vissa marknader ännu inte fått nuvarande telefonerna lanserade.

13. karatekent

karatekent Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Någon som har erfarenhet av detta? Halebops support själva kunde inte ge något svar nämligen, brukar de ge någon extra krona rabatt på telefonen med studenterbjudande eller är det bara att man köper telefonen med ett studentabonnemang?

14. EricG

EricG Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Du får 69kr rabatt på abonnemanget men jag fick faktiskt veta att dom ibland tar ett högre pris för telefonen när man tar ett studenterbjudande. Hur som helst så blir det billigare som student, så jag väntar!

15. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Nja några har jag posts har jag hunnit läsa om det, men som sagt i den tråden också så lägg din nuvarande lur med skärmen ner och försök vicka på den. Det kommer gå.

16. hasse77

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag förstår tyvärr inte vad du menar i ditt inlägg. :/

Edit: Säkert denna tråd du snackar om: http://forum.xda-developers.com/nexus-6p/general/wtf-flag-phone-bent-t3246195
    Vi får väl se hur pass allvarligt det i själva verket var, om det nu är så att han satt sig med telefonen i bakfickan och det kanske hastigt och på ett kraftfullt vis så är det väl rimligt att det kan ha blivit något böjd. Men verkar inte ha varit så pass allvarligt att det inte gått att böja tillbaks den, som han tydligen ska ha lyckats med. Själv hade jag gärna velat se lite bilder eller klipp som visade skadan, diffusa beskrivningar som gavs av trådskaparen kan tolkas olika.

Jag oroar mig inte personligen, har aldrig haft och kommer aldrig ha min telefon i bakfickan (man ser endast 10-15 åriga töser som har sina iPhones av mindre storleken i sina nästintill obefintliga bakfickor i sina jeans) och jag tycker allt har blivit uppförstorat däribland Jerrys klipp och den tråden du nu ska ha läst.

Last edited: 12 november 2015
  17. RealMagic

RealMagic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Så svårt o bestämma mig! Har en Nexus 6 idag o funderar på o byta till 6P. Är egentligen väldigt nöjd med den jag har, men kanske kan jag bli än mer nöjd? Vad är egentligen nackdelarna med 6P? Glaset vid kameran hur ömtåligt är det egentligen? Hur många byter från 6 till 6P utav er som har 6 idag? Bombardera med fördelar o nackdelar med resp telefon o varför man ska byta o varför man inte ska byta.. Tacksam för många svar, då jag tycker det är svårt o bestämma mig hur jag ska göra :)

18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

om känslan är att du är nöjd med din nuvarande och inte har en klockren anledning till att byta så... varför byta? om den inte tillför nånting som du absolut bara MÅSTE ha så strunta i att köpa anser jag iaf ;)

knudsen777, tyvar1, EricG och 1 annan gillar detta.
  19. hasse77

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Skiljer sig något; bättre kamera, metall chassi, bättre högtalare (åtminstone det som vissa recensenter verkar tycka), bättre skärm, USB C, 3GB LPDDR4 istället för LPDDR3, större batteri och 7 timmars extra batteritid från 10 minuters extra snabbladdning än dem 6 timmar man får av en kvarts snabbladdning i Nexus 6, fingerprint sensorn som är av hög kvalitet och kommer bli allt mer användbar i appar och köp i Google Play och Android Pay. Väger dessutom mindre med den mindre skärmen, lättare att fatta ett grepp om telefonen i dina händer då den inte är lika bred som Nexus 6.

20. RealMagic

RealMagic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Hur är det egentligen med typ-c laddaren? Har den quickcharge laddare från början i paketet eller något man köper till extra senare?