1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Köpa systemkamera!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Galaxxy, 25 mar 2012.

  1. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hej! Ska nu köpa en systemkamera, främst för att fota lite semesterbilder/utebilder.

    Jag har främst tittat på två kameror som verkar bra. Jag har en budget på ca 5000 +-, men länka gärna en över budgeten om den är värd pengarna.

    Dessa har jag kikat på hittils:
    Canon EOS 1100 DC/IS
    Nikon D3100 (VR) 18-55mm zoomobjektiv

    Båda kostar ca 4000kr, men vad tycker ni?
    Länka gärna fler.
     
  2. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    D3100 är en kalaskamera. Ingenting att växa sådär enormt med, men en bra "första systemkamera".

    Annars då? Har du kompisar som fotar? Vad har de för kameror? har polarna Canon kan det vara idé för dig att ha Canon så du kan låna objektiv.

    Ett till hett tips är att "klämma och känna" på båda i butik. Ergonomin i kameran är viktigare än vad man tror och jag var länge inne på att kränga min D3100 och skaffa en D7000 för D3100:an kändes för liten att hålla i. Det slutade med att ja la 400 på ett batterigrepp i stället och det är natt och dag-skillnad.

    Lycka till!
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Precis som eal skriver. Kamerorna är likvärdiga så kolla omgivningen efter objektiv du kan låna.

    Men annars är det som mellan Volvo och SAAB. Smaksak :)
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Körde på D3000 när jag skulle köpa min första kamera. Har den kvar än idag.

    Jag valde mellan den och en Canon 1000D. Det jag tyckte var bättre med Canon var att den hade live display eller vad det heter. Så du ser på displayen vad du tar på. Det som var bättre med Nikon var att den mätte på fler punkter och något mer.

    Det som fick mig att gå till Nikon var dock en så enkel, men ack så viktig, sak som hur den kändes att hålla i. För mina händer var Nikon bättre och det fick bestämma över både mätpunkter och att man slipper titta i sökaren.
     
  5. essin

    essin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!
    Om jag skulle ha en kamera för att fota lite semesterbilder och/eller utebilder skulle jag köpa en 4/3-kamera med deras pannkaksobjektiv. Orginalgluggarna som följer med billiga systemkameror är alldeles för långsamma för att kunna fota i mörkare miljöer. Dessutom om du vill ha med dig flera objektiv när du reser kommer de att vara stora och tunga. Så gå hellre då på en lite mindre men mycket kvalitativ spegelös kamera med lite mindre sensor. De bättre har goda möjligheter att utvecklas med. Alternativt om du inte har planerat att uppgradera med fler objektiv så lägg pengarna på en avancerad kompaktkamera där du ofta får mycket för pengarna. Sedan om du vill köpa något mer avancerat senare så kan du köpa ett bättre kamerahus.

    Bra 4/3:

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891142

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1027846

    objektiv:

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505792

    eller om du inte har pengarna nu så köpt ett kamera hus(av de ovanstående) och hitta en billig beggad kitlins som någon säljer iväg då de uppgraderar, finns förmodligen både väldigt billigt (sub 1000 kr) och väldigt många.

    Alternativt gå för en avancerad kompakt:

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805596

    d3000 och 1100d är både aps-c (stor sensor) vilket gör att en fast glugg motsvarande den jag länkar väger lika mycket som hela kamerahuset. Så om du då vill ta till vara på att kameran har POTENTIAL att prestera bättre än en avancerad kompakt så kommer det bli stora objektiv. Det blir tungt att resa med. (själv reser jag med en 7d med 70-200 4.0 och en 17-70 2.8-4 och har önskat flera gånger att min kamera vore lättare). Dessutom får du bättre manuell kontroll på de jag länkade.

    Det är mitt råd!

    Mvh
    Essin
     
  6. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 281
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    I frågan Canon 1100 vs d3100 kan jag iaf säga att Nikons har bättre ISO prestanda. Alltså man klarar sig långt utan blixt inomhus i dåligt ljus utan busiga bilder. Ska man ha en mindre kamera kan jag rekommendera Sony NEX 5n som också är en bra allround kamera

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  7. essin

    essin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag att nex-5 är lite tråkig då den har en aps-c sensor som gör att att objektiven blir mycket större och klumpigare än med de mindre sensorerna. En bra tele blir text lika stor på den som på en canon 7D. Huset är bara en liten del av ett helt system. Dock aldrig fotat med den själv:)
     
  8. sieri

    sieri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har en Canon 7D som jag leker lite med ibland, lite overkill kan tyckas men den är riktigt skön :) Kan dock inte rekommendera den till någon som är helt grön på området då jag själv inte förstår mer än hälften av den.
     
  9. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Vill bara ge ett svar på denna.

    Köper man en systemkamera så går man faktiskt all in, det väger en del, men det är hela grejen.
    Vem som helst ska inte kunna ta "samma" bild, man får jobba lite extra med sina bilder och ta tillvara på tyngden.


    Kan ifs vara mkt att bära på, jag själv tar aldrig med mig hela utrustningen när jag fotar, men runt 10-15kg brukar man oftast bära med sig (inkl 2 stativ)

    Så satsa på en riktigt bra väska om ni ska köpa en större utrustning!
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag har en 50D med batterigrepp, ca 1500 exponeringar. Två batterier. 5k + frakt. :P

    Annars hade jag kikat på 550D istället för 1100D. Kostar 4995 på Mediamarkt.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  11. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kolla runt bland alla märken och kläm & känn dig fram, varför bara låsa sig till Canon alt. Nikon?
    Många glömmer ju helt bort Pentax, Sony m.fl av någon anledning...

    Jag själv skulle då aldrig kunna skaffa en Canon då greppet på deras kameror inte passar mig, efter ett par timmars fotande hade jag nästan kramp!
     
    Last edited: 28 mar 2012
  12. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    att man glömmer bort dem beror nog på att dem vad jag förstått inte håller samma kvalitet som canon/nikon(vet ej om det stämmer)

    ang greppet är det högst personligt jag gillar det skarpt och passar mina händer perfekt.
    så gå till renodlade fotoarfärer om du har någon i närheten. för dem kan ge bäst råd, jämförra på ett bra sätt och oftast mycket bra servic då dem faktiskt lyssnar på vad du säger inte bara ger dig den dyraste...
     
  13. Ponisch

    Ponisch Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fel.

    Vad det beror på är ganska uppenbart bland de som är lite mer insatta, nämligen någonting som går att likna med det som Apple och dess användare har hållit på med nu ett par år.
    Folk, först och främst de som inte är så insatta, lovordar bara det märket dom har själva och vägrar i stort sett acceptera att andra märken är på samma nivå som deras egna märke. När de köper sin första kamera har de antagligen inte tagit reda på hur utbudet ser ut utan köper oftast det de först får syn på, när någon annan nyfiken sedan frågar vilken kamera som kan tänkas vara "bäst" (och inte den mest passande för just den individen) så blir ju svaret ganska självklart det egna märket.

    Många företag är inte mycket bättre de heller, mycket märkesfavorisering inom elektronik...
     
  14. Bostrom

    Bostrom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mitt generella tips: Det är ofantligt mycket viktigare att lära sig (ordentligt) att fota än att köpa en dyr kamera och bara köra. Tycker du ska kolla in kameror som NEX-5 eller någon gammal instegsmodell som är på utgående, typ Nikon D3000 etc. Det räcker gott och väl för semester/utebilder.
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Mitt tips är att köpa en riktigt dyr och bra kamera direkt. Det blir så mycket roligare att lära sig fota då.
     
  16. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Hade jag, när jag köpte min första kamera, vetat det jag vet om foto idag hade jag köpt ett billigt begagnat kamerahus och lagt pengarna på roliga objektiv. Att köpa en fotobok eller två är även det mycket bra idé. Scott Kelby har gjort några böcker som lämpar sig väldigt väl för nybörjare och finns att låna på biblioteket.

    Skillnaden i ren bildkvalitet mellan Canons och Nikons instegsmodeller om du använder deras kitobjektiv är ytterst liten. Använder du dessutom automatläget är det snarare turen som avgör om du får en bra bild ;)

    Mitt råd är att köpa en begagnad Canon 40D med ett schysst objektiv som du tror passar dina behov och sen köpa till något när du lärt dig mer och vet mer vad du vill ha.