Köpa "vapen" från amazon.de

Diskussion i 'Off Topic' startad av strangelovee, 16 sept 2019.

  1. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Hej,
    Är ett gäng grabbar som försöker ses varje år och göra något kul en helg.
    I år planeras det lite för femkamp, med lite vapen/friluftsliv som tema och funderar på om man får köpa saker hur som helst från amazon.

    tänkte köpa följande, är det något som kan leda till bekymmer om tullen tar sig en titt?


    Edit: Skulle det vara en tråd som bryter mot några regler, var vänlig och stäng den
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 16 sept 2019
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 588
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ja det får du, Tyskland är inom EU räknas som inhemsk handel, därmed måste det följa det föreskrifter som finns för dessa, och inga av dessa är vapenlicens, däremot finns de åldersgränser på vissa av dessa.

    Bågen kan vara vapenlicens beroende på hastighet och dragkraft i bågen, och kan också komma att kräva att du är med i förening, men ligger den inom normal speed och dragkraft så är det en öppen för alla förutom normalt sätt 18 års åldersgräns, och inga av grejerna kommer tullas heller.
     
  3. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tack för svar @tag@tag bågen tror jag va 25lbs, borde man klar sig på va?

    Samma för soft airgun? Kikade lite på en som var 0,5 J
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 515
    Mottagna gillanden:
    1 588
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Den är fri men kom ihåg att kommunens ordningsstadga kan däremot sätta käppar om du bor i tätbebyggd område enligt följande lag inom lagstadgad 1993:1617.

    Så tänk på att det är olika regler från kommun till kommun detta är något kommunen själv har rätt och bestämma om gällande typ övningsskytte med båge i tätbebyggd område däremot får den ju inte vara så man kan riskera skada någon.

    Sedan finns det också tävlingslicenser man kan kontrollera på som kan ge dig mer tillstånd, tävlingslicenser är bra mycket lättare erhålla än jaktlicens med båge.

    Obs 18 års åldersgräns gäller ändå för alla :)