Köpa ZTE Blade/skate eller Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Road66, 27 sept 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Road66

Road66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag är en okunnig mobil-användare som nu fått ett smått intresse för ZTE.
    Jag undrar om skaten är så budgetvänlig som bladen är, dvs får man fortfarande oerhört mycket för pengarna trots att det är en mobil som kostar närmare 2,500.

Sedan undrar jag om ni rekommenderar Galaxy S framför zte skate. Jag söker en mobil som har bra prestanda gällande internet, snabbhet, spel m.m. Men samtidigt betalar jag gärna så lite som möjligt. Prisklasserna gäller 1000-3000kr. :cool:

2. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Galaxy S framför skate alla dagar. Bättre skärm, processor och förmodligen de flesta andra smådetaljer man kan räkna upp.

3. Road66

Road66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack tack. Har hört en del negativ kritik angående skaten. Folket säger att skaten endast har uppdaterat kameran å skärmen, vilket i säg låter helt osannolikt då den kostar dubbelt så mycket som bladen. Men jag är som sagt inte så insatt i den mobila-utvecklingen så därav att jag låter er "avgöra".

4. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jo, det är nästan de enda uppdateringarna. Processorn är klockad till 800MHz istället för 600 men galaxyn har ju en 1GHz på en kraftigare plattform med sjukt mycket bättre grafikprocessor.

5. Road66

Road66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Detta blir då min första mobil med Anroid. Vill egentligen bara ha en mobil med relativt bra processor, samt bra/stor skärm, mångra appar och tillgänglighet till ett få tal spel. Jag la för övrigt märke till att du är ägare utav en blade.
    Tycker du att jag ska satsa på bladen, eller möjligtvis någon annan budgetmobil, eller ska jag slå till på SGS som mer och mer får mitt förtroende. :)

Föresten, tack för svaren.

6. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om du får tag på sgs för 2200ish som media markt har haft som erbjudande skulle jag kört på den. Annars är bladen för 1000 kr ett riktigt bra klipp. Skulle definitivt välja den igen om jag hade stått inför det valet.

7. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Sgs är ju en snabbare telefon helt klart, ibland upplever jag att bladen inte räcker till (typ film, spel och riktigt tunga webbsidor)
    Sen så har jag rootat och lagt in en custom rom på telefonen. Vilken av telefonerna du än väljer kommer du få bra hjälp här på forumet

8. Road66

Road66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Missade det erbjudandet :mad:
    Processorn i Bladen låter däremot lite klen?
    Om man då jämför med HTC Wildfire S, vilken hade du valt, motivera. Den ligger på 2k på The Phone House.

btw,Låter lite för mycket med 2,8k för Sgs då den såldes för 2,2 häromdan-

Last edited: 28 sept 2011
  9. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vet inte så mycket om Wildfire S men en vanlig Wildfire hade jag undvikit. Wildfire S har 600MHz processor enligt HTC's hemsida vilket antyder att den har en MSM7227 processor precis som ZTE Blade.

Hursomhelst...

Skate vs Blade, då hade jag bara valt en Skate om prisskillnaden var max 500kr och även då hade jag funderat både en och två gånger. Skate borde vara Blade på steroider men den är mer Blade på naturläkemedel. Den har visserligen en större skärm och blixt (tror jag) men processorn är en MSM7227-1 (eller om den heter MSM7227-T) vilket innebär att enda skillnaden är att den är klockade i 800MHz (eller 787.2MHz för att vara exakt) istället för 600MHz (eller 595.2MHz om man skall vara petig).

Formatet på Blade med sin 3.5" skärm tycker jag är lagomt. Kan t.o.m. tycka att min HTC Desire med sin 3.7" skärm kan kännas för stor ibland.

För priset som är under tusenlappen inkl frakt från Comviq är den kanske den mest prisvärda telefon man kan köpa. MEN det beror delvis på att den är gratis att låsa upp. Kör man Comviq och inte bryr sig om operatörslåsning så finns två andra intressanta alternativ och det är en Samsung Galaxy GIO för 1092:- och en Huawei Sonic för 888:- och då är det framärallt Samsungen som jag skulle kikat på då den verkar ha samma CPU som ZTE Skate.

Har man dock planer på att labba lite och byta ROM och t.ex. köra CyanogenMod så är nog Blade:en det säkraste kortet då det finns bra community stöd för den.

En annan intressant kandidat som verkar mycket prisvärd är Acer Liquid Metal som kostar runt 1500:-
    Acer Liquid Metal Android 2.3 Gingerbread (Jet Silver) #XP.H7LEN.003 - Expansys Sweden
    Vet inte så jättemycket om den men den har diskuterats som ett bättre alternativ än Skate i Modacos Skate-forum.

Road66 gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.