Köper folk kinatablets?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av MeemSenco, 21 mar 2013.

  1. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tjenare!
    Hade tänkt att beställa hem en tablet från Pandawill.com men funderar att beställa hem 2st för att sälja den ena, men hur svårt är det att få den såld?
    T.ex om jag lägger ut den på Tradera?

    Själv är jag ett specfreak, kör med en Ipad i vanliga fall men hade tänkt att testa en Android, tableten jag tänker beställa är en dualcore men hur mycket tänker en vanlig svensson på alla de olika processorerna?
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Mmm bra fråga. Många köper ju tablets på SIBA o.s.v. som är "förtäckta" Kina -tablets, men då får de ju garanti o.s.v. Jag trodde det skulle vara ruskigt lättsålt med kina-tablets p.g.a. det låga priset jämfört med vad man får, och "surfplatta" är ett av de mest sökta orden på blocket. Men det verkar inte så, den här annonsen har jag haft ute i två veckor nu och bara fått ett enda svar....
     
  3. WDS

    WDS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Många har nog fått upp ögonen för DX.com, Focalprice.com, Ebay, etc.. Är nog ganska svårsålt nu för tiden.
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Nja, vet inte om det är "många" jämfört med hur många som köper surfplattor... tror inte "svenssons" är bekväma med att betala med sitt VISA -kort till någon obskyr okänd kina -site, helt utan garantier, och man riskerar ju alltid att åka på moms + tull... men ska man köpa en helt okänd platta är det ju klart tryggare att köpa från ex. Siba än från en privatperson.
     
  5. HMB

    HMB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Förväntar du dig 1500kr för den där så är det klart att det blir svårsåld. Nu kan jag inte lova att Cube U30GT2:an som jag har beställt kommer vara superbra på allt, men specifikationsmässigt så spelar den i en helt annan liga. Priset: 200kr upp (om jag slipper moms) jämfört med det du vill ha för din begagnade platta.
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Precis, OM du slipper tull och moms. Gör du inte det blir det en dyr historia. Och det är ju alltid en risk man tar vid köp från utlandet, för att inte tala om risken att få en tegelsten eller inget alls. Allt det slipper den som köper från mig oroa sig för :) dessutom får man klämma och känna på den innan köp.

    Faktum är att ska du köpa en 10" -platta med liknande specifikationer i Sverige så pratar vi MINST 1800 kr. För 1500 får du möjligen en 7" -platta med liknande spec.

    Men jag förväntar mig inte 1500 kr, det är alltid en förhandlingsfråga ;) men visst, jag får väl sänka utgångspriset...
     
    Last edited: 22 mar 2013
  7. HMB

    HMB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är ingen tull på tablets, det är som sagt moms du kan åka dit på. Så om min surfplatta hamnar hos tullen så hamnar slutnotan på: cirka 2225kr (1700*1,25 + 100kr (frakt)), istället för 1700. Inte hela världen enligt mig. Jag tror inte folk tycker det är mindre riskfyllt att köpa något kinesiskt utan kvitto från en privatperson på blocket.

    Edit:

    Här är surfplattan du vill sälja: http://www.pandawill.com/icoo-d90pr...g-ram-16gb-dual-camera-hdmi-black-p68935.html

    Om jag skulle beställa den från pandawill så får jag den för cirka 1177kr ifall den inte fastnar i tullen. Om den fastnar i tullen så hamnar slutnotan på ungefär 1600kr. Så worst case scenario för kunden är att hen får en tablet som är 100kr dyrare än den du har lagt ut på blocket, fast då är den oöppnad.
     
    Last edited: 22 mar 2013
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Worst case scenario måste väl ändå vara att få en defekt platta, eller ingen platta alls..? ;)

    I min värld så är alla priser förhandlingsbara, i synnerhet på blocket ;) jag skriver ju 1500 eller högstbjudande. Om du är intresserad så är du välkommen att lägga ett i dina ögon rimligt bud. Annars vore jag tacksam om du slutade klaga på min annons :)

    Även för 1500 tycker jag att det är mycket platta för pengarna, i synnerhet jämfört med iPad/Samsung...
     
  9. smartphonee

    smartphonee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2013
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    jag har sålt massa på tradera & blocken genom åren som som jag importerat från kina blandannat tablets & mobiltelefoner & har fått allting sålt men man måste ha tålamod det tar ibland nåra dagarna innan folk ser annonserna /auktionerna eftersom det är okända fabrikat på varorna
    men jag får extra mycket sålt för jag tar små förtjänster brukar tex bara ta runt 180 kr förtjänst per tablet jag säljer
    det är så man får göra om man vill tjäna bra på att sälja prylar från kina
    sälja massa & billigt så blir den totala förtjänsten hög
     
    Last edited: 22 mar 2013
  10. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Lägg ut den på Tradera. Här kommer den vara svårsåld. Att ingen har hört av sig under 2 veckors tid är väl ett tydligt tecken på att priset du har satt är för högt.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  11. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Jag tycker det känns betydligt säkrare att handla på DX, Pandawill etc än att handla av en privatperson på Blocket. Efter att ha handlat en hel del på Aliexpress så skulle jag rentav säga att även det känns säkrare. Trots att det i princip är ett sorts kines-ebay. Jag tror inte att en säljare på Aliexpress skulle skicka mig en packe gamla tidningar istället för en surfplatta. Det tror jag däremot att rätt många Blocket-mytomaner skulle göra utan att blinka.

    Jag tror att de som är villiga att köpa en obskyr kinaplatta är endera ganska kompetenta, eller ganska snåla, eller både och. I Båda fallen bör transparens och pris tala för att man köper direkt från Kina.

    Men jag kanske har fel?
     
  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag är nog som du, jag köper mycket hellre från Kina. Köper hellre från någon säljare på aliexpress, ebay eller dhgate än från t.ex. dx eller pandawill, då får man ju feedback från andra köpare, känns mycket tryggare för mig! Ett enda dåligt omdöme där kan ju sänka en säljare.

    MEN - frågan är hur Svensson gör, som inte har lust att lägga 5000 på en iPad eller Samsung. De kanske hellre går och köper en "förtäckt" Kina -platta på t.ex. Siba, än köpa en okänd Kina-platta på blocket? Jag har svårt att tro att svensson sitter och nätshoppar på div. okända kina-sidor....
     
  13. norrbaggen

    norrbaggen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fått opp øynene, som i "dårlig kvalitet"?
     
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Nej, jag tror WDS menar att många upptäckt att det är ganska enkelt och smidigt att beställa direkt från Kina, i stället för att köpa av någon i andra hand, och att det därför är en svårare andrahandsmarknad för Kina-tablets.

    Även mellan svenska och norska blir det ibland språkförbistringar ;)
     
  15. knutas

    knutas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ursäkta dumma frågor nu, men jag är en så kallad nörd... :innocent:

    Jag kollade på länken HMB angav:
    http://www.pandawill.com/icoo-d90pr...g-ram-16gb-dual-camera-hdmi-black-p68935.html

    Vad är Ethernet. Jag vet det har med nätverk att göra. Men skulle det vara vanligt nätverksuttag, är det RJ45 det heter? Är det alltså inbyggt nätverkskort?
    Jag kan inte sådant här... men WIFI, det är väl trådlöst nätverk... är det ett speciellt nätverkskort? Jag vet det kan hängas på modem via USB, dongel - det är så mycket kring nätverk, och jag greppar det inte. Det med dongel är för 3G och det där...

    Tableten på länken har väldigt bra batteri, väl?
    Upplösningen är 1024 x 768px - inte 1200 x 800.

    Jag har sett på en del andra, jag återkommer med några länkar.

    Varför är det inte tullavgift på tablets som importeras från Asien? hur stor är den avgiften? Kommer det alltid moms på, om tullen snappar den?

    Vad gäller vid import från EU? Är det utan alla avgifter?
     
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej och välkommen till forumet!

    Jag föreslår att du startar en ny tråd med dina frågor, denna tråd handlar om huruvida folk är beredda att köpa en begagnad Kina -tablet eller ej. Men jag är inte mer elak än att jag besvarar dina frågor ändå ;)

    Ethernet i det här fallet är lika med WiFi = trådlöst nätverk. Vad jag vet har den inget "vanligt" nätverksuttag, möjligen med adapter i så fall. Alla surfplattor som säljs (i alla fall alla som jag har sett) har inbyggt WiFi, annars tappar man lite poängen med dem.

    Just den tableten du länkar till tycker inte jag hör till de vassaste, jag har nu en Cube U20GT som är i mitt tycke en betydligt bättre pjäs, kolla på den eller Pipo M1 om du vill ha en bra billig tablet! Annars finns det nyare med bättre prestanda som bara är lite dyrare. Kolla den här tråden för tips.

    Det är tull och moms på allt man köper från Asien, men det är inte alltid (oftast inte) som man åker på den avgiften. Inom EU ska det väl inte vara tull eller moms.

    Lycka till, och ställ gärna frågor men gör det i rätt tråd ;)
     
  17. Frix

    Frix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Asch då, "botze" hann före... :P Låter mitt svar ligga kvar ändå.

    Ethernet är en nätverksstandard. Vanligaste typen är partvinnad kabel eller fiber. RJ45 är den vanligaste kontakttypen för kopparkabel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ethernet om du vill läsa mer... WiFi är mycket riktigt trådlöst nät, standarden heter 802.11 och definierar Wireless Ethernet (WLAN). Bokstäverna står för vilken max. överföringshastighet utrustningen klarar. En 3G-dongle gör att du kan surfa med plattan, det är ett modem med eget SIM-kort och den kan anslutas via USB-porten med en s.k. OTG-kabel (On The Go).
    7000 mAh batteri är väl "så där"... De flesta plattor av den där storleken brukar väl ha batterier upp till 10000 mAh. Plattan du länkar till har Rockchip 3066, vilket är föregående genaration av CPU/GPU. Rockchip 3188 heter den senaste versionen.

    Jo, plattor från Asien/Kina är tullpliktiga. De flesta leverantörer som Ali Express, Pandavill m.fl. brukar dock ange ett lågt tullvärde (typiskt under 300:- SEK) och då passerar det tullkontrollen utan problem. Det är helt enkelt inte kostnadseffektivt för tullen att hantera alla småförsändelser... Tullkostnaden är dock inte så stor, det är momsen (25%) som är den stora kostnaden. Köper du något inom EU är det alltid tull- och momsfritt, du har redan betalat moms (eller motsvarande skatt) när du genomför köpet.
     
  18. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
  19. Frix

    Frix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I stand corrected... :P
     
  20. knutas

    knutas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för all info! Nu förstår jag mycket mer. Ursäkta jag postade lite som kanske var off topic.
    Men det bottnade i att jag någon månad varit ute lite och googlat på det där med tablet och att importera en. Men då man tar in massa info så snurrar det till sist, och det blir bara fler frågor/undringar. Folk skriver så mycket... roota hit och flasha dit...

    Jag läste igår igenom tråden du botze angav.

    När jag då för några veckor sedan kollade upp om att importera så tänkte jag köpa en som inte var för dyr, när skattepengarna kommer så småningom.

    Enligt tråden du angav så kommer det vassare plattor, och det ändras vad gäller upplösning och processor mm. Så vad vill jag ha, när ska man köpa, vad är mina "behov".

    När jag då tidigare kollade så funderade jag först på:

    ONDA V712 7 Inch 16GB AML8726-MX
    http://www.tabletpcphones.com/table...b-aml8726-mx-ips-screen-dual-camera-tablet-pc
    136$

    Sedan såg jag:
    Ainol Novo7 Fire
    http://www.androidmall.co.uk/ainol-novo-7-fire-flame-dual-core-tablet-pc.html
    156$ från England

    23 dollar billigare än från Dhgate:
    http://www.dhgate.com/new-ainol-nov...-ff8080813916f36a013953883bc25997.html#s1-6-1

    Men sedan kom:
    Hyundai T7S Exynos 4412 Quad Core 7
    http://www.androidmall.co.uk/hyunda...-pc-exynos-4412-gps-bluetooth-7-inch-ips.html
    169$ från England --- den har GPS.

    Då förstod jag att det är andra och bättre plattor på G, och jag blev som tur var osäker... - så frågor jag fick var kring processor. Den Hundai 7S har Samsungprocessor. Har det anknytning till tråden du botze angav? Är processorn i Hyundai:en med "Cortex A9 arkitektur". Efter jag läst den tråden så förstår jag att det kommer bättre tablets, och andra kan sjunka i pris(?)

    Vad innebär det att de har den processorn, istället för Amlogic AML8726-MX, eller vilka som nu är vanligast, som det var lite tidigare?

    Jag skulle vilja ha Windows i tableten, och jag har läst att det kunde man under vissa förutsättningar, där processor var en. Någon skrev att med en upplösning på 1280x800 så kunde man inte ha det. Vad gäller tro? Kan någon lite kort tala om om denna Hyundai T7S kan ha Windows också?