Köpråd, byte från Apple

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by onnefarbrorn, Nov 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nexus 5 eller G2 skulle jag köpt. Prioriterar du batteritiden så väljer du G2'an. Prioriterar du ren Android och snabba uppdateringar så välj Nexus 5.

Tänk också på att en G2 går i mångt och mycket att förvandla till en Nexus men du kan inte förvandla en Nexus till en G2.

Byggkvalitén får man ju ge till Nexus den är bra mycket skönare att hålla i pga materialvalet. Den känns mer gedigen att hålla i.

Enligt vad jag har läst på många ställen så väljer många just emellan G2 och Nexus 5.

Last edited: Nov 26, 2013
  2. Bulldog76

Bulldog76 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag var i samma sits som du och skulle byta från iPhone p g a större skärm osv. Valet blev till slut en z1. mest på grund av stilrent gränssnitt, snygg telefon och ej plastig. Bra kamera och vattentät. Jag har inte ångrat bytet från iPhone. Saknar några småsaker, men mycket annat väger upp. Ska tilläggas att jag kör med Apple också med iPad, iMac mm. Synkar kontakter och kalender från icloud via appar.

Batterierna är mycket bättre än med min gamla iPhone.

Sent from my Sony Xperia™ Z1 using Tapatalk

3. vanforum

vanforum Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gjorde precis samma sak och det var otroligt skönt att slippa saker som iCloud och iTunes :) [​IMG]

4. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade nog väntat in Sony Xperia Z1 Mini, om du kan vänta några månader och inte vill ha jättestor skärm. Bra hårdvara men bara 4,3" skärm tror jag det var.

5. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    iCloud är ju bland det bästa som har hänt mobilvärlden!

6. Leechu

Leechu Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en HTC one som jag gillar skarpt, uppdateringarna kommer fort och sense är bra snyggt! Nackdelen är kameran....
    Men, hade jag fått välja nu, skulle det blivit en Z1 utan tvekan, testade samsungs sgs2 och det var inget för mig med all plast och ui:t var hemskt.
    Sonys kamera, vattentäthet och ui är skarpa fördelar mot andra med samma hårdvara tex Note3.
    Alternativt vänta på den mindre versionen som (kanske) kommer snart!
    Lycka till i övergången! Och välkommen! :D

onnefarbrorn likes this.
  7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Jag hade utan tvekan köpt en Nexus 5.

Min Nexus 4 är första Nexus-modellen jag köpt och det är faktiskt den första telefonen jag inte känner något behov av att byta mot något nyare. Nyaste Android är alltid trevligt men det jag gillar bäst är att det inte är en satans massa bloat som segar ner telefonen.

onnefarbrorn and jnsson like this.
  8. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Håller med, kände samma sak efter Galaxy Nexus och N4 men har ändå en N5 på väg. Kan ju inte bli sämre :)

Strulfritt deluxe!

Val 2 skulle nog blivit G2 för min del.

9. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tveksam till Nexus om man inte är jättesugen på senaste androidversionen direkt. För vanliga användare är det nog bättre att satsa på något med bättre batteri och kamera för att inte bli besviken. Toppmodellerna kör ändå någon av de nyaste androidversionerna och med tillverkarnas förbättringar märker man i princip ingen skillnad. Så mitt råd är fortfarande xperia z1 eller om man vill vänta på miniversionen.

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Svin nöjd, allt bara flyger fram. Jag har heller inga problem med batteriet. Allt känns helt okej. Den stora skillnaden för mig är responsiviteten jag får feber när saker laggar och så men inget laggar på Nexus 5 pga hårdvaran iallafall. Med det sagt så finns det vissa appar som är dåligt optimerade. Exempelvis swiftkey, den funkar perfekt i alla appar förutom i hangouts. Den gör så ikonerna laggar ordentligt i någon sekund, men kör du med google keyboard så funkar de perfekt.

Små saker bara som kommer fixas till. Hårdvaran är grym dock.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

11. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag är lite på samma spår. Nexus telefonerna är lite mer för geeks så att säga. Idag är vissa 3'e parts gränssnitt så pass utvecklade så att de tillför nyttiga saker till Android som man saknar när man kör Vanilla faktiskt.

Saknade stock väldigt mycket på min G2 när jag körde CM. Finns flera funktioner som förbättrar upplevelsen avsevärt jäntemot Vanilla. Finns inget enkelt sätt att lägga till de funktionerna heller då man behöver tillverkarnas framework.

Sent from my LG G2

Last edited: Dec 1, 2013
    onnefarbrorn likes this.
  12. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Felpost

13. onnefarbrorn

onnefarbrorn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

14. onnefarbrorn

MINA ENHETER

Jo jag har förstått att det är ungefär så det ligger till, men trodde att G2 var ute ur bilden då jag inte såg den på 3 :) Tack för din hjälp

15. onnefarbrorn

MINA ENHETER

Z1 var intressant först men uppfattat det som ett kass batteri jämfört med andra premium-androider?

16. onnefarbrorn

MINA ENHETER

iCloud tycker jag faktiskt är väldigt bra och en sak jag är lite nervös över att förlora så där delar vi inte åsikt :)

17. onnefarbrorn

MINA ENHETER

Nja det är alltså den större skärmen och bättre batteri jag söker med bytet :)

18. onnefarbrorn

MINA ENHETER

Då har det precis svängt till G2 då :) Har du något negativt att säga om den? Hur upplever du batteriet vid grafiskt krävande spel eller streamad film (typ netflix)?

19. dannejanne

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det där med batteri vid spelande eller Netflix får någon annan flika in med för jag har inte gjort något av dem än så länge. Det bör ju dock prestera bra där också.

Det enda lilla negativa jag har att säga egentligen är kamerans fokusering i mörkare miljöer. Den är väldigt seg att fokusera då. Förutom det har jag just inget negativt att säga om den som irriterar mig. Jag tycker de har fått till en ganska bra fullträff med denna telefon. Hårdvara som mjukvara.

Plasten också förresten. Baksidan är väldigt plastig och blir lätt hal att hålla i.

Det negativa för mig är då mer småsaker så som inkonsekventa designbeslut utöver gränssnittet. All grafik lirar inte ihop och de verkar inte ha haft en röd tråd när de designat gränssnittet. Snyggt på vissa ställen. Mindre snyggt på andra. Men det är ju mest en visuell sak. Fortfarande mycket snyggare än Samsungs Touchwiz i alla fall i mitt tycke.

Här har du en tråd med lite tips & tricks jag skrivit för använding av G2'an. Allting är inte självklart utan att man leker med den lite och snubblar på en del nya "dolda" funktioner under resans gång.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=102897

Last edited: Dec 1, 2013
    onnefarbrorn likes this.
  20. Seaweed

Seaweed Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Intressant tråd, har precis beslutat att sälja min iLur 5 och kollar på antingen G2 eller N5... Klämde på en N5 och det var tamejf-n den skönaste telefonen jag känt på.

Å andra sidan känns G2 jäkligt najs också...

Last edited: Dec 3, 2013
Thread Status:
Not open for further replies.