Köpråd dator

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Vaelin, 11 feb 2019.

  1. Vaelin

    Vaelin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    ASUS Zenpad 10 3S
  2. SunEr

    SunEr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ingen höjdare på datorer själv, men för att lyfta tråden så kan du nog få mer värde för pengarna genom att bygga eget. Vad gillar du med den? Gillar annars asus gr8 II för storleken :)
     
  3. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Datorn är väl helt okej, vad ska du göra med datorn? Vad ska du spela? Tycker 1060 med 6gb är ett måste i den prisklassen, dock kanske du får lägga till någon hundralapp till för att få det. Annars ser jag inte många fel i datorn, kan finnas bättre bang for the buck. Min kusin köpte en dator för 10k med 1070. Den var också färdigbyggd. Letar man så fyndar man :) Sen ryktas det om att grafikkortet 1660 också kommer ut snart vilket lär sänka priset på de gamla datorerna ännu mer. Men vad ska du göra med datorn?
     
  4. Vaelin

    Vaelin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    ASUS Zenpad 10 3S
    Jag kommer mest spela Battlefront 2 och kanske GTA V med. Vet inte om det räcker med 1050 eller om det är bättre att satsa på 1060. Vet inte heller vilken processor som blir bäst, i5 8400 eller Ryzen 5 2600. Så jag tänkte att denna datorn kunde vara passande och prisvärd. Att bygga själv är inte ett alternativ för mig så färdigbyggd är det jag är ute efter.
     
  5. Frollsson

    Frollsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    10
    På sweclockers.com forum får du garanterat hjälp
     
  6. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Gta v är riktigt krävande, man har problem att maxa spelet på ett 1070 redan. Så det blir tufft om du vill köra allt på ultra. Ryzen 5 2600 vs i5 8400 är blandat. Jag hade valt 8400 men är inget som helst fel på ryzen serien utan den passar utmärkt. T.o.m en i3 kommer kunna maxa ut grafikkortet, är lite som en tratt. Processorn är stora hålet o grafikkortet lilla. I de allra flesta spel kommer GPU vara problemet, inte CPU. Så i5 8400 + 1060 6gb kommer nog ge dig high settings på GTA V. Med det sagt kommer du fps droppa där med, så förvänta dig inga mirakel siffror. En sak är säker, 1050 kommer definitivt inte räcka för GTA V i höga inställningar.

    9512 kr för denna.
    MSI Codex 3 8RC-201EU stationär gamingdator - Stationär dator gaming

    Det är svårt att få till en bra dator i budgeten 8k. Speciellt när marknaden ser ut som den gör. Priserna är inte vad dem en gång var. Hade jag varit du, hade jag kollat runt efter begagnat. Min dator köpte jag för 2500 utan hårddisk, då har jag i5-4670k tsm med en 970. Fullt fungerande, klarar de senaste spelen. Behöver inte mer, köpte till en ssd för 1500 och en mekanisk hårddisk för 1k så hela kalaset hamnade på 5k. Finns att fynda i äldre datorer.

    Edit : om man nu väljer o fixa OS osv själv genom inet kommer man undan på 9700 kr med AMD.
    Inet
     
    Last edited: 11 feb 2019
    Vaelin och bernard gillar detta.
  7. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Kolla begagnat. Köpte själv en för några veckor sedan.
    GTX 1080
    i7 6700
    16Gb ram
    M.2 ssd osv
    1000w psu
    Skärm, tangentbord o mus

    Gick på 9000.
     
  8. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Tyvärr är det här inte helt sant längre.
    Iallafall när det kommer till priser runt 8-10k.
    Det är ofta de stora kedjorna har märkesdatorer med prestanda som är svårt att matcha genom att bygga själv.
    En sak som man inte räknar med är att det i princip alltid är WiFi och att Windows ingår.