Att de lyckats smälla in hydraulisk skivbroms på Biltemas cykel var lite imponerande, i alla fall till det priset, även om det säkert handlar om en enklare variant.
Batteri integrerat i ramen är definitivt bäst, så det är också en trevlig funktion. Bland "märkeselcyklarna" får man fortfarande gå upp en hel del i pris om man önskar integrerat batteri.
Komponenterna i övrigt är bland de enklaste ex. Shimano erbjuder, men det är inte dålig kvalitet, och för en "citycykel" bör det fungera fint.
Problemet med "OEM-cyklar" är att du kan få det svårt att hitta ett ersättningsbatteri. Det finns dock företag som tex batteridoktorn som rekonditionerar gamla batterier (byter ut cellerna mot nya):
Batteridoktorn – Reparation av litiumbatterier för elcyklar
Mitt råd är att först gå till någon cykelaffär och prova på en "märkescykel" med Boschmotor i vevpartiet, och sedan prova Biltemas cykel, så har du en bra referens för hur en ordentlig elcykel upplevs. Det är mycket möjligt att Biltemas cykel står sig hyggligt, men sannolikt kommer du att bli överraskad över skillnaden.
Batteriet är nog akilleshälen. Cykeln biltema erbjuder har ett batteri på 325Wh (de skriver inte ut Wh medvetet, utan väljer att ange Ah istället). De flesta rejäla elcyklar har ett batteri om 500Wh eller i alla fall 400Wh. 500Wh = 55% högre kapacitet/55% längre räckvidd.
Eftersom biltemas cykel väger en del (23kg) och då motorn säkert är av det enklare slaget skulle jag tro att räckvidden blir tämligen begränsad med den cykeln.
Jag misstänker också att åket blir lite "ryckigt" på biltemas cykel, men har inte testat den själv. I regel är det ett problem på cyklar, framför allt de billigare, med motor fram eller bak. Det beror på att det dels är mer komplicerat att lösa än med en motor i vevpartiet, och dels för att man snålat in på sensorn (har tex för få magneter). En motor i vevpartiet erbjuder den högsta precisionen och därmed den mest naturliga cykelkänslan.
Det finns så klart mer påkostade cyklar med motor fram eller bak också, och där man inte har bara har en sensor, utan kanske två stycken, och som därför kommunicerar med högre precision med motorn, så att motorn endast aktiveras precis när du börjar trampa och sedan upphör så snart du slutat trampa. För de enklare modellerna är det som sagt en påtaglig latens mellan dess att du trampar till dess att motorn aktiveras och mellan dess att du slutar trampa till dess att motorn upphör ge kraft, vilket ger den ryckiga gången/högst onaturliga cykelkänslan.
Provade rätt nyligen en Orbea Gain och blev rätt förvånad över hur fin cykelkänslan var trots motor i bakpartiet, men de kostar också från ~22 000 kr:
ORBEA Gain F10 Elcykel City svart - till fenomenalt pris på Bikester
Är din budget om 10 000 kr före eller efter cykelpremien om 25%?
Click to expand...