Köpråd Elcykel? Budget: 10 000

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Thade, 27 jul 2018.

  1. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  2. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Jag tittar också runt efter elcyklar och modellen ovan ser intressant ut, men motorn sitter tyvärr i navet på bakhjulet.
     
  3. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  4. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Thade gillar detta.
  5. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  6. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Brorsan köpte en från ikea som han är nöjd med.
    Runt 7000:-
    Ser du till att få tillbaks 25% via miljöbidrag så hamnade han på lite mer än 5000 har jag för mig.

    Läste nånstans att det i stort sett är samma som säljs på Biltema fast lite billigare.
     
    Thade gillar detta.
  7. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
  8. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Har den här cykeln från jula: Elcykel | Mountainbike-modell | KAYOBA e-Breaker | Jula

    Riktigt nöjd efter att ha cyklat 10 mil efter köpet, inte kollat hur länge batteriet räcker då jag försöker hjälpa till själv så mycket jag kan(utom i uppförsbackar:P) men det verkar hålla som det lovar iaf
     
    Thade gillar detta.
  9. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Har du Readly? Där finns tidningen Allt om elcykels alla nummer. Är dock förbjudet att använda elmotor i skogen så vida inte du äger marken, räknas som motorfordon.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att de lyckats smälla in hydraulisk skivbroms på Biltemas cykel var lite imponerande, i alla fall till det priset, även om det säkert handlar om en enklare variant.

    Batteri integrerat i ramen är definitivt bäst, så det är också en trevlig funktion. Bland "märkeselcyklarna" får man fortfarande gå upp en hel del i pris om man önskar integrerat batteri.

    Komponenterna i övrigt är bland de enklaste ex. Shimano erbjuder, men det är inte dålig kvalitet, och för en "citycykel" bör det fungera fint.


    Problemet med "OEM-cyklar" är att du kan få det svårt att hitta ett ersättningsbatteri. Det finns dock företag som tex batteridoktorn som rekonditionerar gamla batterier (byter ut cellerna mot nya): Batteridoktorn – Reparation av litiumbatterier för elcyklar


    Mitt råd är att först gå till någon cykelaffär och prova på en "märkescykel" med Boschmotor i vevpartiet, och sedan prova Biltemas cykel, så har du en bra referens för hur en ordentlig elcykel upplevs. Det är mycket möjligt att Biltemas cykel står sig hyggligt, men sannolikt kommer du att bli överraskad över skillnaden.

    Batteriet är nog akilleshälen. Cykeln biltema erbjuder har ett batteri på 325Wh (de skriver inte ut Wh medvetet, utan väljer att ange Ah istället). De flesta rejäla elcyklar har ett batteri om 500Wh eller i alla fall 400Wh. 500Wh = 55% högre kapacitet/55% längre räckvidd.

    Eftersom biltemas cykel väger en del (23kg) och då motorn säkert är av det enklare slaget skulle jag tro att räckvidden blir tämligen begränsad med den cykeln.

    Jag misstänker också att åket blir lite "ryckigt" på biltemas cykel, men har inte testat den själv. I regel är det ett problem på cyklar, framför allt de billigare, med motor fram eller bak. Det beror på att det dels är mer komplicerat att lösa än med en motor i vevpartiet, och dels för att man snålat in på sensorn (har tex för få magneter). En motor i vevpartiet erbjuder den högsta precisionen och därmed den mest naturliga cykelkänslan.

    Det finns så klart mer påkostade cyklar med motor fram eller bak också, och där man inte har bara har en sensor, utan kanske två stycken, och som därför kommunicerar med högre precision med motorn, så att motorn endast aktiveras precis när du börjar trampa och sedan upphör så snart du slutat trampa. För de enklare modellerna är det som sagt en påtaglig latens mellan dess att du trampar till dess att motorn aktiveras och mellan dess att du slutar trampa till dess att motorn upphör ge kraft, vilket ger den ryckiga gången/högst onaturliga cykelkänslan.

    Provade rätt nyligen en Orbea Gain och blev rätt förvånad över hur fin cykelkänslan var trots motor i bakpartiet, men de kostar också från ~22 000 kr: ORBEA Gain F10 Elcykel City svart - till fenomenalt pris på Bikester


    Är din budget om 10 000 kr före eller efter cykelpremien om 25%?
     
    Last edited: 27 jul 2018
    Holabanarne, tomishu, thexps och 1 annan gillar detta.
  11. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Tack för trevligt svar :) Men när de skriver integrerad batteri, betyder väl ändå att man kan ta bort det och ladda hemma då jag bor i lägenhet? Jag är öppen för förslag om vad den får kosta :)

     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, du kan plocka ut batteriet och ladda hemma. I nästan alla fall går det att plocka ut det.
     
  13. bras_7

    bras_7 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2017
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    274
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Köpte en El cykel hos Ikea Outlet i Älmhult tycker att den är helt ok framförallt att den är hopfällbar och den går att få med i husbilen . Har inte kört så mycket på den men det är synnerligen smidigt och undan går det. Nackdelen för vissa är kanske att där inte är någon pakethållare. Cykeln kommer ju komplett med belysning . Det bästa av allt är att det gick att välja på att köpa en monterad eller en i kartong valet för min del var inte så svårt . Det gick ju snabbt att få bidraget från staten lämnade in under helgen och på onsdagen fanns pengarna på mitt konto
     
    dalton gillar detta.
  14. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Jag köpte exakt denna modellen fast för 3 år sedan och då var den endast 3 växlad. Det är egentligen det enda jag är missnöjd med att det inte fanns 7 växlar för oftast "trampar man luft" på högsta växeln. För att man skall få jobba lite själv så får man trampa utav bara h-e. :)

    I övrigt är jag toknöjd, jag använder den att pendla till jobbet med 3-4 gånger i veckan när jag inte behöver lämna/hämta barn på förskolan. Fungerar kanon för ändamålet och den har hållit sig ruggigt fräsch måste jag säga. Räckvidden på den för mig är väl ca 4-5 mil men då väger jag 95 pannor á naturell så med kläder och pendlarväskan med saker i säkert upp emot 110 pannor som cykeln fraktar.

    +
    Väldigt prisvärd och när den släpptes så fick den bäst i test mot många ecoride, scott som låg i priskategorin 20-25´
    Batteriet har hållit sig riktigt fräscht, kanske har tappat 5-10km i räckvidd på mina 3 år och jag har väldigt många laddcykler. Det sitter också fast i ramen så den ser inte lika stöldbegärlig ut.

    -
    Framljuset gav sig direkt, det kändes in som något av kvalitet. Det drivs dessutom av AA batterier. Om de inte ändrat på den nya modellen.
    En viss latens som @bernard@bernard tar upp finns såklart med navet på bakhjulet, jag stör mig faktiskt inte nämnvärt på det mer än när man cyklar nedför en backe och då tar det tid för sensorn att fatta att den skall kicka på drift.

    Jag kan rekommendera cykeln något enormt, har gjort det till massor med folk.
     
    kallt_kaffe, Thade och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant att räckvidden ändå står sig hyggligt - 4-5 mil får betraktas som helt godkänt (de flesta pendlar nog inte mycket mer än 2-3 mil). Använder du max assistans när du når 4-5 mil, eller kör du lite lägre assistansläge?
     
  16. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Jag maxar alltid assistansen! :) Sen skall väl det tilläggas att jag trampar på rätt så bra också. I maj så cyklade jag ca 4,2 mil och hade väl lite kräm kvar i batteriet. Då var det inte så backigt, är endast en riktig mördarbacke på vägen hem.
     
    bernard gillar detta.
  17. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Blev det någon cykel? Inspirerad av bl.a. den här tråden så slog jag till på den modellen du länkade till förra veckan och är nöjd än så länge. Satte den på laddning nyss efter 43km cyklade (uppdelat på flera turer men på samma laddning) och hade fortfarande ström kvar och jag är allt annat än vältränad.

    EDIT: Fick för övrigt in pengarna från Naturvårdsverket idag, ganska precis en vecka efter att jag ansökte och fick det godkänt. Slutnotan blev därmed 6750:- för cykeln.
     
    Last edited: 8 aug 2018
    Thade, Svampen och eb- gillar detta.
  18. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jag har en svårövertalad fruga som tycker jag är slapp tyvärr, så inte köpt någon än! Bra att du är nöjd :) Haha, kanske åker förbi biltema idag dock och kollar läget :)
    Kul att du blev inspirerad i alla fall!

    Jag har faktiskt cyklat på en vanlig cykel i dagarna, kändes bra!
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har nog cyklat mer den sista veckan än jag gjort sammanlagt de sista 5 åren (4.5 mil bara idag), men då är jag en riktigt slö jävel också. Visst känns det som man fuskar men rätt skönt att slippa känna att man skulle behöva syrgas och hjärtstartare efter varje brant uppförsbacke. Klart att jag skulle få mer motion om jag cyklade på en vanlig cykel men nu blir det i alla fall av. Får väl se om jag tröttnar eller om det håller i sig.

    En sak jag dock konstaterat att även om man inte blir lika trött i benen så får man lika ont i arslet av en elcykel. Förmodligen ondare eftersom man cyklar längre och aldrig behöver ställa sig upp och trampa.
     
    Thade, Svampen och eb- gillar detta.
  20. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Du sätter ju precis fingret på det, du får mer motion än vad du fått tidigare tack vare elcykeln. Utan den hade du kanske fått noll.
    Jag har tränat arslet av mig i lagidrotter i många år och efter man blev förälder så inser man ju att man inte längre är topptränad och har den tiden som krävs. Min anledning till att jag skaffa elcykel var mest för att jag inte alltid vill duscha min enkelmil till jobbet. Men det är också en enorm okunskap hos folk när det gäller elcyklar, de tror att det är en moped och man får ingen motion alls. När jag förklarar att jag måste trampa hela tiden och jag kan själv styra hur mycket cykeln skall gå på elmotorn eller min egna motor så börjar folk förstå.
    I början för en otränad kanske man använder mycket assistans men sakta men säkert blir kroppen starkare och man kan då gå på med lite mindre assistans alternativt att man trampar hårdare på en trögare växel.

    Jag håller tummarna för att du håller i! Det är ju fantastiskt att få frisk luft också! Det glömmer man ju av att man får gratis när man börjar cykla tradionell cykel eller elcykel. :)
     
    kallt_kaffe gillar detta.