Köpråd för begagnad androidtelefon.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av akooha, 18 feb 2017.

1. akooha

akooha Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

Min Samsung Galaxy S2 gick efter många års användning sönder spontant för en liten tid sedan och nu står jag med en lånemobil som inte fungerar så bra och funderar över vad jag ska satsa på härnäst. Har kollat lite på Samsung Galaxy S5 som verkar ligga bra prismässigt och även S6:an som kan vara överkomlig begagnad. Skulle helst ha en telefon som stödjer extern lagring och har ett utbytbart batteri.

Finns det någon som har en annan idé om vad jag kan satsa på för telefon?

2. Droid_269

Droid_269 Guest

LG G4 om du vill ha utbytbart batteri och plats för minneskort.

Svampen gillar detta.
  3. akooha

Mottagna gillanden:
    1
    Kanske ska tillägga att den gärna får vara i iPhone/Galaxy S2-storlek och inte kosta mer än 1500-2000 kr.

4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Svår storlek. Men eftersom du nämner S5 antar jag att du kanske ändå vill ha lite större.
    Du fick förslag på Lg G4 som är ytterligare lite större. I och med Bootloopproblem hos G4 skulle jag som alternativ till den säga G3. Utbytbart batteri, minneskort och inte värst mycket "sämre" än G4 (rentav bättre i och med G4:ans bootloop-problem). Billig är den också. Visserligen ingen Nougat (Android 7), men vette tusan om det är så mycket att stå efter. Framtidssäkring spelar kanske mindre roll när man köper begagnat för en förhållandevis billig peng.
    Gamla Nexus 5 är ju uråldrig vid det här laget, men ändå en bra mobil. Men den ska ju i så fall vara rejält billig! Nexus 5X är prisvärd, men ingen av dem har väl vare sig utbytbart batteri eller minneskort (såklart KAN man byta batteri, och jättesvårt är det inte, men det är ju inte vad man menar med utbytbart.
    Är man van vid Samsung är det min erfarenhet från bekantskapskretsen att man inte gärna byter märke eftersom man gillar användarmiljön och den fysiska hemknappen. Då är ju S5 ett bra val.

R3b0rn gillar detta.
  5. Svampen

Svampen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247

MINA ENHETER

Många bra tips i tråden, men jag hade nog satsat på en G4.
    Min fru har en och hon är väldigt nöjd med den.
    Bootloopfelet täcks av garantin så se till att den antingen redan är lagad eller har garanti kvar. LG har 2 års garanti.

Asawi och Droid_269 gillar detta.
  6. akooha

Mottagna gillanden:
    1
    Ja, jättebra svar, tack. Och stort tack till Asawi för ett långt och utförligt svar! Jag ska fundera lite till och kolla runt.

7. r_o_n

r_o_n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Jag (tidigare trogen iPhone i 7 år) köpte en Huawei honor 8 för 1800kr på blocket. 4 månader gammal och i nyskick.

Köpte den för jag var nyfiken på android. Nu har jag sålt min iPhone 6S. Denna är 5,2" och bättre än iPhone på så många punkter...

8. Droid_269

Droid_269 Guest

Kanske dags att byta avatar

R3b0rn gillar detta.
  9. akooha

Mottagna gillanden:
    1
    Tack för tipset, r_o_n, men den verkar vara lite i största laget för mig. Helst skulle jag vilja ha en telefon som är någonstans runt iPhone 4S- eller Galaxy S2-storlek. Verkar dock som att telefonerna gått mot större storlekar.

10. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

@akooha@akooha Då är det nog Sonys compact telefoner eller Galaxy A3 du får kolla på. Dessa har skärm under 5" och är nog det minsta som funnits senaste åren.

11. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Z3 Compact är en lite mindre stor, men ändå kraftfull lur. (Många "mini" drar man annars ner på både storlek och prestanda)

Tillägg: Haha! Såg att Iterva nämnde just Sony medan jag höll på att skriva. :)

iterva gillar detta.
  12. akooha

Mottagna gillanden:
    1
    Z3 Compact verkar ju väldigt intressant; den är nästan exakt lika stor som Samsung Galaxy S2 och verkar ha bra batteritid. Någon som vet hur svårt det är att byta batteri ifall man har lite elektronikvana?

13. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ingen aning, men kolla i den forumsektionen så kanske det finns info där. Det är troligen ungefär detsamma för Z3 som för Z3C.

14. Eder

Eder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

MINA ENHETER

Telefon:
    Lenovo P2
    Tror numera att det bara är LG av de etablerade märkena som har utbytbart batteri. Bör ge en viss konkurrensfördel, men gemene man är troligtvis för dåligt insatt alternativt ser mobilen, trots den dyra investeringen, som en slit-och-släng-vara.

15. akooha

Mottagna gillanden:
    1
    Jag blev dessutom avrådd att skaffa en Z3 Compact då de verkar vara extremt ömtåliga. Någon som har något att säga om Samsungs A3?

16. Duccen

Duccen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag köpte en A3 2016 till morsan och hon är nöjd iaf. Själv upplevde jag att det är en bra allround och välbyggd lur. Har dock aldrig spelat med den men den är nog inte lämpad för det heller. Den bör nog har kommit ner i pris iom 2017 modellen har kommit ut.

17. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Det här med mindre storlek på mobiler så hade min syster precis samma tänk. Hon använde en mindre väldigt länge och totalvägrade testa något som var för stort.
    Men efter lånat en S5 Neo tror jag det var ett tag så blev hon ändå van.
    Man får oftast en bättre mobil om man väljer en lite större storlek. Kamera, skärm och prestanda osv för samma pris.
    Om du känt på S5 och tycker den storleken var hanterarbar så är honor 8 / p9 t.ex. inte så mycket större.
    Det handlar ju om hur de känns i handen också. Sony Compact serien hade ju liten skärm men kändes tjock och lite klumpig enligt mig.

Finns fördelar med lite större skärm också, som att det lättare skriva sms och skönare läsa längre texter, samt att mobilen förmodligen kommer vara bättre än den lilla.
    Vet att alla har olika tycke men du har använt S2 i så många år tänkte jag kanske ändå ska prova, du kanske också tycker fördelarna är fler än nackdelarna efter ett tag.

Last edited: 21 feb 2017
    Djoa och mobilapan gillar detta.
  18. akooha

Mottagna gillanden:
    1
    Tack Duccen och OneBlue. Härligt att få så många trevliga svar och bra infallsvinklar!

19. Palicuse

Palicuse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i. Men jag hade en Xperia Z1C för ett par år sen, sen prova jag Samsung A3 2016, och har nu en Xperia Z3C. Jag tycker att Z1C va den bättre av dessa. Men den hade som Z3C lågt ljud vid signal, samtal och musikspelande. A3 2016 va bättre på den fronten, men annars allmänt trög/seg och aningen för stor.

Har sett massor av smartphones som är bättre än dessa. Men de flesta är för breda och stora för min del. Så jag undrar vad ni har för erfarenheter av smartphones i samma storlek.

20. Droid_269

Droid_269 Guest

iPhone SE? Xperia XZ1 Compact?