Köpråd för någon som inte vet något om android, och inte kräver mycket.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av erriv, 11 okt 2018.

  1. erriv

    erriv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Efter att min senaste iPhone har gått och dött batteridöden är det dags för en ny telefon. Eftersom Apple envisas med överprissatt skräp där man knappt kan göra något, eller ens stänga av WiFi utan att gräva djupt i menyerna tänkte jag se vad Android har att erbjuda.

    Och innan ropen om flaggskepp kommer farande kanske jag bör beskriva mitt användande:

    Jag ringer, sms'ar och surfar med telefonen. Ibland används den som kalender, och ibland för spotify/youtube. That's about it. Jag spelar inga spel, är inte intresserad av avancerade kamera-features (har bättre saker för det), bryr mig inte om "avancerade touchfunktioner för att öppna appar och sökningar" och "Multitasking med flera appar samtidigt" och kommer inte använda Google Assistant/AI/smart-home-grejer eller liknande. Är den billig är det ett plus, och jag är tveksam till att jag vill ha en 5.5"-kloss i fickan, min iPhone 5 var perfekt i storlek.

    Något som dock är A och O är möjlighet till WiFi hotspot, Bank-ID/Swish och att telefonen HÅLLER ETT TAG (menar då mjukvarumässigt). Dessutom skall den kännas rapp för det jag gör med den, det skall inte vara trögt och laggigt i menyer, etc... Återigen, jämför med iOS.

    Hade det funnits en vettig "dumtelefon" som kunde agera hotspot hade jag nog köpt en sån, men det verkar vara tomt.

    Så nu till frågorna :)

    Hade en androidlur på 2.1-2.2-tiden, en gammal ZTE Blade, som var horribelt seg och laggig. Vet att på den tiden hade Android mycket problem med micro-stuttering rent generellt, något som iOS och WP aldrig hade. Hur ser det ut på den fronten idag? Ser många inlägg kring budgettelefoner att de är "lite slö", men vad är det relativt? Är det så jäkligt att en modern telefon inte kan hantera websidor om de inte är top-of-the-line?

    Hur fungerar Android när det kommer till uppdateringar? Jag vet att många telefoner får kanske en eller ett par nya versioner av Android om man har tur, men hur påverkar det prestandan/batteritiden hos telefonen? Jämför med iOS där jag tyvärr var tvungen att uppdatera för att Bank-ID-appen kräver en nyare version av iOS, och naturligtvis blev en fullt fungerande telefon över en natt värdelös och laggig, med usel batteritid... Är det likadant inom Android-världen, eller kan man använda en "gammal" telefon inom App-ekosystemet fortfarande? Jag behöver inte ha nya features liksom, vill bara att den ska hålla så länge som möjligt utan att bli "sämre" pga uppdateringar.

    Någon som har några bra synpunkter/tips? :/
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har du någon tanke om vad den får kosta? Trenden har ju varit att telefonerna blir större och större nu under några år. Sony har ju sina compact-modeller, Xperia XZ2 compact är den senaste men den kostar ju en bit över 5.000kr, den äldre XZ1 compact ligger under 3.000kr idag. Finns inte mycket annat att välja på om man vill ha en relativt liten telefon. Budgettelefonerna som finns är också de stora idag.

    Sony är ganska duktiga på att hålla sina telefoner uppdaterade och släpper säkerhetsuppdateringar regelbundet. Någon ny Androidversion bör du också få.
    Tror inte du behöver vara rätt idag att prestandan påverkas negativt med nya versioner då de snarare tenderar göra nya versioner snabbare än de gamla. Apple gjorde likadant med IOS 12 nu som gjorde att äldre enheter blev snabbare.
     
    Ara och Kristy gillar detta.
  3. erriv

    erriv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Great, tack för svar! Priset är inte den största faktorn, det är inte så att den inte får kosta mer än X kronor, men samtidigt vill jag inte lägga mer än en modern PC kostar heller. Bang for the buck kanske man ska säga istället?
     
    Kristy gillar detta.
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Om du vill ha rekommendationer, ta och sätt pris, storlek på skärm.
    Annars är det omöjligt att rekommendera nåt.
    Android är rena träsket och över tusentals olika modeller att vraka på.
     
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det är ju hur viktig storleksfaktorn är för dig? Sony Xperia XZ2 compact är ju en telefon med Snapdragon 845, det vassaste som finns inom Android just nu och bör därför hålla sig fräch under några år framåt tycker den även är relativt prisvärd jämfört med andra flaggskepp och är den minsta telefonen du kan få tag i med den prestandan.
    Om du vill ha bang för the buck skulle jag tipsa om Xiaomi Mi A2https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4878244 som ligger under 3.000kr. Den är betyligt större och har långsammare men idag fullt tillräcklig prestanda. Fördelen är att den kör Android One, ett rent Andriod och är garanterad snabba uppdateringar under ett par år. Många tillverkare är tyvärr sega med uppdateringar varför Android One är bra. Även Nokia kör Android One i sina telefoner.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Android One garanterar dock INTE snabba uppdateringar. En kollega har en HTC U11 Life, finns inte ens något datum satt för när P kommer till den.
     
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Nä kanske inte snabba men uppdateringar får de, ett krav från google. Android One: Smart, secure, and simply amazing.
     
  8. zorro83

    zorro83 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Är också ute efter en ny telefon då min börjar bli seg och är inte sugen på en stor och/eller dyr sak.
    Då jag har en Z5 compact nu har jag kollat lite på Sonys compact modeller.
    Tele2 har XZ2 compact för 4488kr om man betalar av på 12 eller 24 månader.
    XZ1 compact kostar 2990kr.

    Fråga
    Är XZ2 1498kr bättre än XZ1?
    Finns det något bättre alternativ?
     
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Du skriver 5.2"-5.4" kloss i fickan, menar du 18:9 eller 16:9? Skiljer lite i storlekar. Minsta telefonen i android marknaden är XZ2 compact. Det finns några fördelar med Sony som de andra inte riktigt har, så tycker definitivt du borde kolla på XZ2 Compact. Fördelen med androids hotspots är väl att batteriet inte sugs ut när du delar nät. Jag kör p20 pro, men där är kameran prion och hade nog inte valt Huawei för ditt ändamål. Sony brukar räkna med livstid på 3 år på sina telefoner. Sen är dem sjukt duktiga med snabba updates med.

    Jag hade inte brytt mig om storleken, för då finns en uppsjö av telefoner. En favorit är Nokia 7 plus, men om man nu bryr sig så kanske XZ2 compact is the way to go.
     
  10. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Bäst flytt skulle jag säga att Sony och oneplus har. Båda tillverkarna uppdaterar sina mobiler relativt flitigt. Sen kan kanske en pixel 2 vara av intresse. Av Sony skulle jag kika på nya xz3. Samt xz2 compact
    Huawei har även de ganska bra flytt, men de är inte lika snabba som de ovan nämnda Men inte lika sega som Samsung.
     
  11. erriv

    erriv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar, fick en del att kolla runt på :)
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Skulle kolla in Nokia 7.1 inget flaggskepp men den har NFC och har Android One:
    Nokia 7.1

    Lite osäker på när den börjar säljas exakt, men i och med att den finns på Nokias Svenska sida så borde det vara i närtid.

    Sony Xperia XA2 är också en i ungefär samma kategori:
    Xperia XA2 – Officiell webbplats - Sony Mobile (Sverige)

    Elgiganten brukar ha kampanjpriser på den då och då.
    Med dina behov känns det lite onödigt att betala för ett dyrt flaggskepp.
     
    chraist gillar detta.