Köpråd kinatablet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Roggert, 8 maj 2017.

  1. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Sommaren närmar sig och det ska resas en del med ungarna. Praktiskt då att ha en platta för spel och film tillgänglig på flyg och i bil. Själv har jag inget behov av surfplatta och därför har vi aldrig införskaffat någon till det roggerska hemmet.

    Istället för att släpa med sig en bärbar dator eller använda skärmarna i bilen funderar jag nu på att köpa in en eller två surfplattor till ungarna. Jag har kollat runt en del men det ser inte ut att vara något vidare utbud. Jag tänker mig att plattan får kosta runt 1000-2000:-. Vilka är alternativen och har ni bra/dåliga erfarenheter att dela med er av märken som t ex cube, teclast, onda eller binai. Eventuellt gå upp en nivå och testa Xiaomi Mipad. Men med tanke på vad de lär utsättas för, vill jag inte lägga för stora belopp på dem om de måste ersättas framöver.
     
    Last edited: 8 maj 2017
  2. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Jag kan gå i god för att Xiaomi Mipad 2 är bra. Bäst ljud av de kinaplattor jag provat också och bra batteritid. Nackdelar är att den saknar plats för minneskort och simkort.
     
    bernard gillar detta.
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Man bör inte köpa en platta med Intel Atom då detta är helt dött inom Android-utveckling, så jag skulle satsat på Mi Pad 3 i så fall. Eller någon billigare platta i Sverige då de flesta "kinaplattor" är rent skräp.
     
    bernard gillar detta.
  4. SörenJ

    SörenJ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 8Plus 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 8Plus 64GB
    Telefon 2:
    Samsung A40 64GB
    Platta:
    iPad Pro 10,5 64GB
    Har själv en Nvidia Shield K1 8 tum, kostar iofs 2190. Men den är suverän för film och spel och utbyggbar med 128GB.
     
    bernard gillar detta.
  5. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Har en Chuwi Hi8 som fungerat bra, den har varit felfri i ett och ett halvt år.
    Nu har den dock börjat drabbats av dåligt batteri och det uppstår en fläck på skärmen som man för dra bort med tejp.

    Den har både sambon och ungarna kört hårt med. För priset och ändamålet så har den varit väl värd pengarna.

    Har ingen aning nu om hur det ser ut på den kinesiska plattfronten, men tycker inte du ska lämna tanken helt.

    Du kan dock få dugliga Lenovo plattor för 1000 kr styck hos NetOnNet om du beställer med Tele 2 abb som du sedan säger upp.
     
  6. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Banggood säljer ut några gamla plattor just nu (20% off) och jag har fastnat lite för FNF ifive Pro2 som ändå är rätt okej specad, med retinaskärm och allt. Verkar ha varit problem med att google play inte varit inkluderat tidigare, men finns lösningar för det nu.

    Någon som har erfarenhet av en FNF-produkt? För 2000 spänn känns det ganska prisvärt ändå. Ingen aning om Phoenix OS är något att ha dock, men stock Android finns ju.
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    2000 kr är väl ganska mycket för ett helt okänt kinamärke? Man kan ju inte köpa på specs.

    Att Google Play inte varit inkluderat är ju för att de inte är godkända av Google utan måste använda fullösningar för att få in Play.

    Xiaomi är ljusår bättre än dessa källarföretag och deras produkter är faktiskt godkända av Google för att fungera med Google Play. Kvaliteten är avsevärt högre också.

    Skulle definitivt köpt Mi Pad 3 istället även om den är 200 kr dyrare.
     
    Roggert gillar detta.
  8. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Tack för infon, jag slog till på en Mi Pad 3.
     
  9. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Har en Chuwi Wi8 (Windows only) som numera ligger någon stans och skräpar. Tvångsuppdaterad från Windows 8.1 till Windows 10 och var inte längre följsam när man vände på den utan man fick gå in i Windows och ställa skärmen manuellt.

    Blev att prova ominstallera Windows men tyvärr bjuder inte Chuwi på några drivrutiner så plattan blev utan toutch och då obrukbar. Som sagt, gömt undan den men vet inte var och inte gör det mig något heller. 1300 kr i papperskorgen pga Microsofts tvångsuppdatering till Windows 10 och att Chuwi inte har några drivrutiner sparade på sin server.