Köpråd mindre android telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av brevlaudahans, 21 maj 2016.

  1. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Hejsan kära användare, jag har lurkat länge på forumet och fått hjälp med mina andra telefoner, jag har varit väldigt nöjd med era svar men jag har aldrig vägt in själv, men nu skall jag köpa en ny telefon.

    Kraven jag har på telefonen verkar vara ovanliga, eftersom jag inte hittar många (någon) telefon som passar in, snälla hjälp mig :)

    Det måste vara en telefon under 5", helst bra bit under detta, formfaktorn på nya iphone SE (4" skärm) är PERFEKT i min mening, men den faller bort direkt pga apple OS 10, tyvärr, för annars är det min drömmlur.
    Det ska altså vara en android telefon, ska helst ta senaste versionerna av android också, blivit bortskämd med min nexus 5 som får de senaste uppgraderingarna direkt, det gillar jag, då vet jag att mina appar kommer fungera år framöver, är inte intresserad av att köpa en telefon som är fast i ett "gammalt" OS som kommer tappa stöd för diverse appar i framtiden.

    Prestandan är inte superduper viktigt, men den måste absolut klara spela 720p videos (1080 är bra, men inget krav för mig)
    Jag spelar aldrig något på telefonen, men den ska klara spotify, storytel, chrome, maps, podcasts, funktionsappar dvs, inga grafikappar eller photoshop eller så dvs.
    Kameran prestanda är oviktig för mig, jag vill altså ha en telefon som fungerar smidigt men det behöver inte konkurera ut min gaming dator om ni förstår :-) jag behöver nog inte 8 kärnor och 4gb ram minne.

    Just nu är jag och velar mellan Sony Z5 compact och samsung galaxy A3 (2016), skiljer lite i pris men detta är sekundärt, detta är trots allt en produkt jag kommer använda mycket och länge, kan tänka mig lägga lite mer för att bli helt nöjd.

    Problemet jag har med z5c är tjockheten, den är ganska tjock (9 millimeter, vs A3's 7.3 millimeter) och att A3 är lite för stor..jag vet det är en mini telefon idag, men för mig är det endå rätt hög telefon, båda dessa telefoner har också glas på baksidan, kan bli ett problem vid eventuella garantiärende känner jag, har arbetat med kundtjänst tidigare och detta luktar trick från tillverkarna för att de ska slippa undan garanti "yttre påverkan", vore synd att lägga ner luren på baksidan och så spricker framsidan också pga glas? någon med erfarenhet av desssa baksidor i glas?
    Jag upplever kvalite i båda dessa lurar.
    Z5z känns rätt perfekt men lite för tjock, speciellt om man lägger till ett case då blire som att ha en tegelsten i fickan? vs A3 som är en tunn lång rektangel, önskar de kompromissade lite mer på bredden och djupet där, detta är inte lätt :)

    Har jag missat någon lur? missförstår jag något? rätta mig gärna.



    Min nuvarande telfon som precis gått i kras är google nexus 5, jag var väldigt, väldigt nöjd med prestandan på denna lur, fantastisk fart på den, skärmen var väldigt bra och klarar alla hd videos jag kört på den, kameran har jag ingen aning om då det inte intreserar mig särskilt mycket...
    Enda jag använder kameran för eg. är som en scanner typ, fottar viktiga papper och strimmlar sedan pappret direkt.
    Egentligen det enda negativa jag har att säga om nexus 5 är storleken, men det är ju vad det är, subjektivt, inte faktabedömning direkt, väldigt bra lur, speciellt för priset.

    Nexus 5 mini tack..varfan är min nexus 5 mini :)

    Allmäna köpråd, tips, funderingar, erfarenhet med någon av dessa eller andra relevanta telefoner uppskattas, notera att alla stora telefoner faller bort, spelar ingen roll hur bra de är, tack så mycket i förväg
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns ett stort hålrum på marknaden för 4" mobiler med vettig prestanda och Android. Det finns lågprismodeller som kan användas i nödfall, men ingen modell som jag vill rekommendera.
     
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Z5C tycker jag själv är en toppenlur, även Z3c. Den är liten men kraftfull, den skulle kunnat vara smalare tycker jag men det är en smaksak. Batteritiden och kameran är mycket bra :)
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, de är mycket bra modeller. Men vad finns närmare 4"? Ingenting i princip. Det är riktigt svagt.
     
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ingen alls vad jag kan komma på iallafall. 4.5" eller något sånt verkar vara det minsta iallafall. :/
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns några få 4,0" modeller, men hårdvaran är ju så klen på dessa att de inte går att rekommendera. Det är märkligt att ingen tillverkare ser att det finns ett ledigt utrymme på marknaden att fylla.
     
  7. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Ja detta gör mig ledsen :( tror inte jag vågar köpa z5c då den är så pass tjock, A3 får det tyvärr bli..även om den är nästan lika stor som en nexus 5 :-(

    Antigen kan man välja smal och tunn (A3 2016) eller kort och tjock (z5c) .. meh detta kommer gnaga på hjärncellerna ett tag
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Här finns det en riktigt tunn (6,3 mm) och elegant mobil med 5" skärm. Den saknar dock band 8 för 4G.

    http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_260889.html


    Jag vet att detta är inte vad du vill ha, men det du söker finns inte. Detta kanske kan vara ett alternativ, den är riktigt tunn, en av de tunnaste mobilerna på marknaden.
     
  9. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Den ser ju bra ut, men hittar inte dimensionerna på den, troligtvis är den för stor. 5" skärm faller bort tyvär.

    Nej det kanske inte finns på androidmarknaden just nu, kanske något som kommer? vill alla verkligen bära 5.5" phablets? jag förstår det inte, när man sitter ner sere ut som man har ett serveringsfat i fickan.

    Har ni sett zoolander 2 ? skämtet dom drar när han drar fram sin lilla telefon och en annan snubbe fottar den "coolt, retro-lur" med sin phablet som är lika stor som hans torso typ.

    Lite så känner jag att ni andra är .hehehe.

    Men jag förstår det, folk skippar datorn mer och mer, använder mobiltelefonen som primära dator och då vill man ju gärna ha skärm som räcker till,, men då hade jag hellre gått på en stor tablet, något som jag också är i marknaden för just nu, men det blir för en annan dag.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Dimensionerna är följande:

    14.5 x 7.1 x 0.63 cm

    För min personliga del så är 5,5" minimum. Allt annat är opraktiskt litet att läsa/skriva och så vidare.
     
  11. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag är på samma spår som du, 4" är perfekt i handen men 4.7" är den ultimata kombinationen mellan att hålla den med 1 hand och den är perfekt också för att njuta kolla på videos.

    Mitt tips som är det enda tipset är att bara vänja dig vid något litet större, med 4.7 eller 4.8?
    Har du provat hålla i tillexempel en Z5c? :)
     
  12. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Jag har testat att hålla i den lite i butiken men den satt fast i väggen så jag fick mest smeka den..jag frågade i butiken men de sa nej, så jag sa "okej då köper jag inget här, hejdå" vilken jävla service altså?

    Hursomhelst, som jag skrev i min vägg av text är jag inne på antigen Samsung A3 2016 (4.7) eller z5c (4.6")

    Men jag har även gett anledningar till varför de inte är optimala, varken eller.

    Troligtvis blire en A3, jag känner mig lite löjlig när jag gnäller på tjockheten när det är 1.5 millimeter vi talar om...snacka om i-lands problem, men ja..jag är sådan person som alltid grubblar över mina beslut i oändligheten, om jag inte träffar rätt direkt, så jag är villig att uppoffra den tiden "up front" istället för att slippa ha de tankarna senare.

    Om jag vågat använda z5c utan ett case så hade jag nog varit okej med det, men man får ju räkna med att det blir tjockare med ett case, och glasbaksidan på båda de två telefonerna jag talar om nu gör mig lite orolig.

    Iphone SE ser så perfekt ut, jag blir fet-jellybelly när jag ser min kompis använda den, men ja, skenet bedrar, jag hade aldrig kunnat leva med en apple-lur
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Där är vi 100% lika. ;)
     
    Honda gillar detta.
  14. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Bästa vorre om du verkligen fick hålla i den som det ska göras, inte att den sitter fast, värdelös service.

    Ja iphone SE är perfekt när det gäller att hålla den, synd bara det inte finns en android i det format.

    A3 är också bra, absolut inte dålig iallafall och också bra passform :)
     
  15. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    helt klart, upplever båda som kvalite faktiskt, när jag fick smeka på dom i affären :)

    Jag hade ju nästan hoppats på att ni skulle säga knivskarpt ifrån att en av dom suger så jag kunde välja en hehaha
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 501
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    @brevlaudahans@brevlaudahans Samsungen körde touchwiz, nåt jag personligen aldrig skulle kunna vänja sig med. Ser ut som en leksakstelefon i menyerna. Inte ens med en annan launcher slipper man leksakskänslan helt så för mig vore valet lätt, z5c. Inga problem med glasbaksidan på min z3c trots hårt användande. Nillkin 9h skyddsglas både fram och bak.
     
    indika, jnsson och Honda gillar detta.
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Vad är det du inte gillar med iPhone?

    Din drömtelefon som jag läser mig till mellan raderna är ju en Iphone SE.

    Har själv inte varit en fanboy av iPhone men skaffade för några år sen en Iphone som komplement till min Android, har sen dess kört både Android och iPhone. Måste säga att jag verkligen gillar iphone, en riktigt stabil telefon. Kör just nu en S7 och en Iphone 6S, gillar båda lika mycket.
     
    kalleboston och dannejanne gillar detta.
  18. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Är det samsungs overlay? ja jag håller med det ser så dåligt ut, men inte högsta viktighet för mig, det ser man ju inte hela tiden, och inte i appar eller på telefonen i sig, utan bara i menyerna och inställningar? om jag förstår rätt vad du menar med touchwiz, dvs om du drar rakt ner och ställer in flygplansläge on/off rotera auto/liggande m.m ?

    Jag förstår varför de gör så, men det är irriterande, stock android är bara bättre, fattar dom inte att plats är värdefullt på telefonerna och att vi inte vill ha massa förinstallerade grejor?
     
  19. brevlaudahans

    brevlaudahans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Samsung A3 2016

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A3 2016
    Nä det ska var en android.
     
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 501
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Touchwiz går djupare än så. Allt du ser är touchwiz, ikoner, hemskärm, menyer, app drawer mm. I menyer har de sorterat om menyvalen och i en del fall bytt namn på funktioner. Touchwiz är inget installerat program utan en del av Samsungs version av Android. Sen är det klart att det finns en hel del egna appar installerade också förutom Googles appar. Om jag vore du som kommer från en vanilla Android på din nexus 5 så skulle jag se till att pilla mycket i menyer och inställningar samt appar innan jag bestämde mig för vilken du ska köpa. Personligen tycker jag Sony ligger närmare nexus i gränssnittet än samsung. Jag har haft nexus5, Samsung och Sony själv.