Köpråd mindre smartphone med bra kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tinnie, 6 jul 2018.

  1. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är på gång att byta ut min gamla Sony Xperia Z5 compact. Den börjar lagga och jag är less på den, i mitt tycke, inte så bra kameran och är sugen på något nytt.

    Jag har kollat runt lite och har svårt att hitta något som stämmer in på mina kriterier och tänkte ber er om hjälp. Jag kanske har missat något bra eller en aspekt av de jag redan tittat på. Jag vet också att jag säkert kommer att behöva kompromissa med något eller några av kriterierna.

    Mina två viktigaste kriterier är:

    *Ingen megastor skärm. Jag är kvinna. Vi har små fickor på byxorna och jag vill inte jämt behöva ha en väska med mig. Önskar mellan 4,6-5,5 helst, och då tänker jag främst på yttermåtten gällande storleken. Kan tänka mig att gå upp lite om jag absolut måste men helst inte. Vill gärna ha hög upplösning såklart.

    *Bra kamera. Z5s kamera är bra på papperet, ej i verkligheten. Så frustrerande. Min pojkvän tar bilder med sin Iphone X som är riktigt bra och jag blir avundsjuk. Vill dock hålla mig till Android.

    Övriga kriterier, som kan ruckas på, är:

    *Prestanda, snabbhet-gärna! Jag vill inte ha en budgettelefon som inte ger mig mer än vad jag har nu, då kan jag behålla min gamla telefon. Använder telefonen till surfa, musik, ta foton, se film/tv. Spelar ej spel på mobilen.
    *Bra batteritid hade varit awesome. Den måste klara sig till kvällen i alla fall...
    *Hörlursuttag är ett plus men inte ett måste, jag kan lösa det med adaptrar om den stämmer in på övriga kriterier.
    *Så lite bloatware som möjligt. Appar jag inte får avinstallera själv är irriterande. Kan strunta i denna kriterie om jag måste.


    De telefoner jag har på min "kanske"-lista hittills är:
    *Sony Xperia XZ2 compact. Den är liten, bra prestanda. Är skeptisk då jag ej varit nöjd med kamerorna i min två tidigare xperior. Vill dessutom testa något nytt märke, nystart osv så är inte så sugen på denna.

    *Nokia 8 Sirocco. Blev lite kär i den när jag såg den i affären, tyckte den var fin. Förälskelsen är baserad på utseende dock. Har läst att kameran inte är så bra. Jag gillar faktiskt det mer kvadratiska formatet, tänker att den är lättare att den får plats i fickan då. Men kameran...

    *Google pixel 2. Rätt storlek, dock verkar den ha större bezels än de andra vilket gör mig osäker på hur stor den blir i fickan. Inte så snygg, ingen wow-faktor som med Nokian... Pixel 2:s kamera verkar jättebra! Den stora nackdelen är att den är dyr, svår att få tag på, jag inte kan ta den på avbetalning hos någon operatör och då har jag inte råd att köpa den nu, utan får vänta till våren. Är pank efter årets utlandssemester...

    Övriga flaggskepp är så himla stora! Huawei p20 pro, Oneplus 6, Samsung galaxy s9....Runt 6 tum allihop. För två år sedan var 6-tumstelefoner storleksmonster, nu är alla den storleken... :(

    Har jag missat någon telefon? Vad tycker ni?
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du tror inte att du kan vänja dig vid en lite större telefon? OnePlus 6 är ju trots en stor skärm inte mycket större än vad en telefon med 5.5" (16:9) var för några år sedan. Dagens lurar har ju mycket smalare kanter vilket gör det mer relevant att titta på yttermåtten på hela telefonen istället för skärmens storlek. Halebop har ett otroligt bra erbjudande på OP6 om du ska teckna ett nytt abonnemang.

    Nokia 8 Sirocco har ett coolt utseende men är väldigt tung och har som du skriver en medioker kamera. Den är dyr och opraktiskt tycker jag.

    Om du absolut vill ha en telefon som är mindre än OP6 m.fl. och inte är tokdyr kanske Pixel 1 kan fungera? Kostar bara 3000 kr ny utan abonnemang och kameran på den står sig fortfarande riktigt bra. Bilderna kommer bli flera nivåer bättre än på Z5 compact.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är inte Pixel 1 lite för gammal och daterad? Jag vill ändå ha något med acceptabel prestanda.

    Jag hade en LG G3 innan jag skaffade min Z5 compact och jag gnällde jämt på att den inte fick plats i någon byxficka. Den var 5,5 tum med relativt acceptabla yttermått. Men du har rätt, det är yttermåtten som är viktiga, jag har gärna så stor skärm som möjligt i en så liten telefon som det går... :D
     
  4. Droid_269

    Droid_269 Guest

    S9 är 2mm högre än Pixel 2, dock 1mm mindre på bredden.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Måste det vara android? Om inte tror jag en iPhone 8 kan uppfylla dina villkor. Bra flyt, ok kamera, den är liten lätt och tunn. Finns på avbetalning hos de stora operatörerna. Har själv en OP6 privat och en iPhone 8 som företags mobil. Det är stor skillnad på yttermått på dessa (ännu större skillnad på skärmstorlek [emoji3] )
     
  6. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Sony verkar ha förbättrat kamerorna i senaste generationen: Test av Sony Xperia XZ2 - Swedroid
    Antar att det sitter samma kamera i compact?
    Annars är utbudet på Android i stort obefintligt om man vill ha en mindre telefon med bra prestanda tyvärr.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar som det är samma kamera i compact och i så fall är den nog inte ett så dumt köpt trots allt.
    En användare på prisjakt säger följande:
    "Har uppgraderat från Sony Z5 Compact till denna telefon som är betydlig snabbare i responsen. Kameran är ett stort steg framåt. Den är mycket gediget byggd men fin display som är mycket ljusstarkare än min Z5. Storleksmässigt är den mycket bra, något högre men samma bredd men mjukare i formen än Sony Z5 Compact, det gör att den är lätt att håll med en hand. Enda minuset är att Sony likt Apple tagit bort hörlurstaget och ersatt det med en adapter."
    Sony Xperia XZ2 Compact Dual H8324 (Mobiltelefon)
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nokia 8 som har en 5,3” tums display och är nu prissänkt:
    Nokia 8 smartphone (stål) - Mobiltelefoner

    Tycker den är ett bättre köp än Nokia 8 Sirocco med sin edge display och vassa kanter. Har även samma Snapdragon processor.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Installerar man google camera modden på Nokia 8 har den även en kompetent kamera. Kan nog vara ett bra val!
     
  10. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej alla, tack för era svar! Jag har läst dem under dagen och googlat på era förslag. :)

    Jag ska nog gå tillbaka till ElGiganten och känna på telefonerna i en omgång till. Synd at Pixel 2 ej går att titta på men det var intressant att den eg inte är så mycket mindre är Galaxy s9. Alla är större än min Z5 compact men har jag bestämt mig för att testa annat än Sony får jag väl stå mitt kast... eller ändra mig. Nokia 8 har jag inte tittat på! Recensionerna av deras kamera säger att den är ok, men inte fantastisk. Den är så pass billig att jag inte behöver ta den på avbetalning, tror jag. Jag antar att recensionerna som jag har läst är med kamera-appen som är förinstallerad på telefonen? Att installera en apk på telefonen klarar jag men inte om det blir mer komplicerat än så...

    Iphone 8s kamera verkar ok också, inte lika bra som Iphone 8 plus och X men godkänd och mycket bättre än Z5 compact. Jag har en Apple Macbook som jag köpte just av den anledningen att den hade bättre skärm än PC-konkurrenterna, trots att jag var anti-Apple. Jag är jättenöjd med den gällande skärm och flyt men blir lite frustrerad då och då av Apples egna lösningar på allt och att de ska krångla till det. Kan finnas risk för samma frustration med en Iphone, å andra sidan är den mer kompatibel med datorn. Dock måste alla tillbehör köpas nytt och jag har dyra hörlurar som är gjorda för Android.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis, det är med den förinstallerade kameraappen. Den moddade google camera appen gör stor skillnad. På Nokia 8 ska det bara vara att ladda ner APK:n, installera och köra. Du hittar appen här: Google Camera Port: Arnova8G2 apks
     
    Kristy gillar detta.
  12. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm, detta var intressant.

    Androidenheter.se - Storleksjämförelser för mobiltelefoner

    Storleksjämförelse. Det smidiga formatet som jag gillade på Nokia 8 sirocco är det eg bara XZ2 compact och Iphone 8 som klarar att matcha. Nokia 8 är t.o.m STÖRRE i yttermått än Galaxy s9 och Pixel 2 är pyttelite mindre än s9.
     
    msandstedt gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  14. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Vill själv inte ha en stor telefon så därför har jag en Galaxy S9 som även om det står det är 5,8 tum så är inte telefonen större än t.ex. en 16:9 5,5 tum telefon typ Oneplus 5. Däremot så är batteriet inte jättebra och tänkte säga S9+ men den är nog för stor.

    Finns inte så många mindre mobiler att välja mellan och de enda jag ser som möjligheter för mig själv som också vill ha en mindre telefon för den är enkel att använda med en hand osv. är följande

    *Galaxy S9 (kanske S8 då det fortfarande är en bra mobil).
    *Sony XZ2 Compact (du var missnöjd med kameran men kan ha blivit bättre).
    *iPhone 7/8 eller X (Förstår du vill ha Android men dessa ger nog bäst batteritid av alla dessa mobilen).
    *Huawei P20 (inte pro) (tror denna också är ganska okej i storlek).

    Sen blir det mer budget telefoner tror jag.
    *Finns ju ex. Moto X4 som kostar 1490kr just nu på Elgiganten
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den är hyfsat smidig men om TS var missnöjd med kameran på Z5 compact kommer XA2 inte vara någon direkt uppgradering på kamerafronten. XA2 Ultra som har samma kamera fick låga 75 i betyg av DxOMark. De enda Sonytelefonerna med hyfsat konkurrenskraftiga kameror verkar vara XZ2 och XZ2 Compact.
     
    Last edited: 10 jul 2018
  16. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har beställt en Galaxy s9. Jag räknar med att det tar två dagar innan jag börjar gnälla över att den inte får plats i fickan (formatet med långa telefoner är faktiskt mer negativt än positivt när det gäller plats i fickan, de får varken plats horisontellt eller vertikalt, en mindre kvadratisk form hade varit bättre). Jag har hört det med batteritiden men jag chansar ändå. IPhone 8 snubblade på mållinjen men jag har tagit s9 på avbetalning ett år så jag kan byta då, om jag vill. Kanske nästa år är året jag är redo att överge Android.

    Eg är telefonen för stor, en annan hade varit bättre och jag kommer säkert att välja en xperia compact nästa gång men nu kunde jag inte hålla mig från att dregla över prestandan, skärmen och kameran på S9. Nu sitter jag och väntar på att få gå hem från jobbet och hämta paketet. New gadget!
     
  17. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Hoppas du blir nöjd! Har själv en S9 och kan säga är extremt nöjd med allt förutom just batteriet. Det kan räcka beroende på hur du använder telefonen.
    Kameran kommer du vara extremt nöjd med :)
     
  18. Tinnie

    Tinnie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jippi, det låter bra! Jag får fortsätta bära med mig powerbanken. Min pojkvän har en iPhone X och den har sjukt bra batteritid. Jag håller tummarna för att Android-tillverkarna satsar på detta snart! Det har jag iofs hållt tummarna för i flera år..
     
  19. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Vet att Oneplus 6 (för stor jag vet) har bra batteri samt Huawei P20 Pro (också för stor).
    Min flickvän är som dig där hon också vill ha en mindre mobil och hon kör med S8, den har hon nöjd med.

    Vill man ha en flagship android telefon med bra batteri så finns det ingen liten variant
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Något är skevt med batteritiderna på Galaxy-serien. I de flesta tester får S9 ungefär samma siffror som iPhone X. Kolla t.ex. GSM-arena där S9 faktiskt har lite högre endurance rating jämfört med iPhone X. Notebookcheck gör också ett ganska noggrant test och där har iPhone X visserligen 11% bättre batteritid men ingen stor skillnad. Läser man här på forumet verkar dock de flesta överens om att S9 har dålig batteritid och X bra batteritid. Vore intressant att få en förklaring till varför användarnas omdömen diffar så mycket från tekniksajternas tester...