Köpråd Mobil till mor 2000-3000kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Molbreko, 30 nov 2018.

1. Molbreko

Molbreko Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Då var det dags att hjälpa morsan med inköp av mobil, då hennes gamla mobil inte stöds av mobilt bank-id.
    Men då jag blivit rejält kluven och osäker känner jag att jag gör bäst i att ta hjälp av er som är experter :)

Så till önskemåenl/prioteringar är att det ska vara ganska framtidssäkert med stöd för uppdateringar så hon slipper köpa nytt snart igen. Hög batterikapacitet och möjlighet till snabbladdning gärna usb-c om det går att klämma in. Sen är ju alltid en bra kamera bättre än en sämre. Skrämstorleken bör vara åt det mindre hållet då 6 tum känns en aning stort men det är ju yttermåtten och känslan som avgör så det är inget tvång.

Hon själv var lite inne på Motorola 6+ mycket pga av de positiva upplevelser jag själv har av Moto G3 och G5s+.
    Då är det mest bang för buck och så lite bloat ware som möjligt som nog är det som uppskattas mest.
    Men då jag själv tycker att 3000 kr är lite mkt pengar för att användas till simplare saker som bankärenden, surf och liknande. Så har jag titta på vad man får för runt 1500-2500 kr och hur mkt mobil man får för de pengar så känns de faktiskt inte motiverat att kliva upp till 3000 kr.

Då Motorola G6 går för strax under 2000 kr så var väl det riktmärket/referens mest pga av att Motorola har så rena versioner av Android och att det var lite rabatt på den just nu. Men personligen upplevde jag att den inte riktigt motiverar priset när den har en ngt sämre processor när det t.ex finns flera Android One från Xiaomi med bättre specs eller någon av deras andra modeller. Sen skulle jag gärna ha förslag på en mindre Sony då det verkar vara populära om man vill titta på ngt som är lite mindre. Ni får gärna rätta mig om jag har fått ngt om bakfoten.

Tack på förhand

2. Droid_301

Droid_301 Guest

Bara ny som gäller?

3. Molbreko

Mottagna gillanden:
    0
    Ja exakt bara nya som gäller. Speciellt eftersom det inte är ett prestandamonster utan mobil som ska användas en längre tid så är öppet köp och garatier sånt som prioriteras. Men tack för att du belyste ngt jag inte precisera.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xiaomi Mi A2 är mer telefon för pengarna än Moto, plus att Xiaomi uppdaterar sina telefoner frekvent. I alla fall Android One-telefonerna. Batteriet ligger på 4000 mAh och bör räcka länge.

24 mån garanti på Xiaomi som säljs av "officella ÅF" via mi-store.se.

Till officiella ÅF hör bland annat netonnet:
    Xiaomi Mi A2 32GB (Mobiltelefon)
    Xiaomi Mi A2 64GB (Mobiltelefon)

Moto har också en Android One-telefon, men den är underlägsen Mi A2 på alla punkter förutom NFC: Motorola One (Mobiltelefon). En nackdel med Mi är de ofta saknar NFC. Det kan bli ett problem då NFC-betalningar blir mer vanligt förekommande, så kanske borde man satsa på något med NFC.

Moto är tyvärr rätt irrelevanta just nu.

Sony håller främst igång XZ-serien/flaggkseppen; de andra modellerna hamnar ofta utanför. Det finns inte direkt något flaggskepp från Sony som släppts i nära tid som kostar under 3000 kr. Det är XZ2-serien och XZ3 som jag skulle säga gäller. XZ1 börjar bli för gammal nu om man sedan också skall sitta på den ett tag, annars vore tex XZ1 Compact ett alternativ.

XZ2 Compact kostar från 5400 kr nu igen efter Black Friday-rean, så det blir utanför budget: Sony Xperia XZ2 Compact Dual H8324 (Mobiltelefon)

Last edited: 30 nov 2018
    Ara gillar detta.
  5. Molbreko

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar :) !
    Vad har ni att säga om lite versionerna av A2, varken pris eller storlek känns som en nackdel. Dock blir avsaknaden av usb-c/snabbladdning negativt. Men säkert något man kan/får leva med.
    Är det någon annan skillnad än ram och intern minne mellan Mi A2 lite 32 och 64?

Sen verkar varken inet eller netonnet vara intresserade av att sälja Mi A2 32, tråkigt nog. Vill helst ha en fysisk butik. Men kanske får överge det och beställa från Xiaomi officella försäljare.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en liten jämförelse: Produktjämförelse hos Prisjakt

RAM är inget direkt problem om man inte kör spel eller tyngre appar - 3GB börräcka rätt långt, men man får däremot en extra prestandaskjuts med Snapdragon 660 i A2 mot Snapdragon 625 i A2 Lite. (Dock inte alls lika segt som tex Snapdragon 4xx-serien...).

Lite enklare kamera i Mi A2 lite också.

jnsson gillar detta.
  7. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    638
    Värt att notera att Mi A2 saknar micro-sd slot så där vill man nog ha 64gb modellen, speciellt när priskillnaden är såpass liten.
    A2 lite har micro-sd slot, så där kan 32gb räcka.

Molbreko och bernard gillar detta.