[Köpråd] Mobiltbredband och telefoni

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Hänglås, 21 okt 2015.

  1. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Har under de senaste veckorna suttit och prisjämfört alla stora operatörer för att få tag i det alternativ som passar mig bäst. Jag har i dagsläget Tele2 Student Fastpris 50GB i min telefon som jag använder som hotspot. Det kostar mig 318:-/månad.


    Krav
    Minst 100GB surf
    Stabil uppkoppling
    Ingen bindningstid på bredbandet!

    Tele2:
    Fastpris Student 5GB 119:-/mån
    Mobilt bredband 100GB 381:-/mån
    Sammanlagt: 517:-/mån

    Net1 & Hallon Liten Student
    Net1 Obegränsat 348:-/mån
    Hallon 99:-/mån
    Sammanlagt: 447:-/mån

    Net1 & Vimla
    Net1 Obegränsat 348:-/mån
    Vimla Student 3GB 150:-mån
    Sammanlagt: 498:-


    Som student jagar jag kronor och ören här. Det ser ut som för mig att Net1 och Hallon är billigast för mig, men jag har antagligen missat ett par alternativ. Hur tycker ni att jag ska göra?
     
    johnconnor gillar detta.
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Ditt tele2 student ser intressant ut. Kanske skaffar detta efter nyår!

    Jag tittade själv på tele+mobilt bredband i eftermiddags..men kom ingen vart.
    Net1 och hallon liten student verkar som du skriver det vettigaste alternativet för dig i dagsläget.
     
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Det absolut bästa hade varit om det gick att få tag i något av de mobila bredband som tre sålde ut för 149:-/199:- innehållandes 100GB surf. Är det någon som sitter på ett sådant så kan jag köpa det.
     
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Kika i Net1 tråden och läs på lite där. Hastigheten du kan förvänta dig är tämligen låg även om deras gräns som enligt kundtjänst är på 500 GB är hög.

    Jag skulle rekommendera Hallon Student 3 GB / 60 samtal / 5000 SMS för 99kr/mån och Vimla Student 2 GB / 60 samtal / 600 SMS för 90kr/mån (med tipslänk) som är relativt lika. Lägger du på Tele 2 100 GB för 319kr (studentpris) så har du en total kostnad på 409-418kr/mån.

    Edit: Fastpris hos Tele 2 för mobilen kostade visst 119kr + datapaket så det går bort som billigaste. Ovanstående är billigast och ger bäst uppkoppling enligt pengarna. Men Net1 ger jag tyvärr inte mycket för.
     
    Last edited: 21 okt 2015
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Tillkommer gör dock en kostnad för routern som inte är inräknad.
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Hänglås@Hänglås sant, kollade på rena abonnemang. Men router kan du ju köpa löst på blocket eller så köper du en billig Dovado och sätter en valfri USB-sticka i den om det blir billigare.

    Ett annat alternativ om du bara behöver Wifi är att köpa valfri telefon med android och bara låta den ligga och agera hotspot.

    Så beror lite på vad du vill, men troligen blir det billigast att fixa modem/router/telefon separat.
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Har ett par gamla telefoner liggandes hemma, men jag har en stationär dator som jag använder kabel till. Därför måste jag ha en router med ethernet uttag. Ska spana runt på blocket efter den bästa lösningen.

    Har du något tips på en bra sticka som kan leverera de hastigheter som ingår i ett Tele2 abonnemang? Vad gäller router är det bara att ta någon som har USB-uttag eller måste det vara ett speciellt USB uttag?
     
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Hänglås@Hänglås kör du på en Dovado så fungerar de flesta. Man får bara kolla så stickorna stöds, men det brukar inte vara några problem. En Dovado Go t.ex. samt en vettig sticka borde du kunna hitta för kanske 500-1000kr på blocket.

    Om du har ett par gamla telefoner liggande hemma så skulle en lösning även kunna vara att köpa en DIR-505 eller liknande. Jag köpte den för att kunna ansluta till wlan på hotell där man bara får ha en enhet, men har sett att den har många olika lägen varav ett är att du ansluter till ett befintligt wlan och sedan har ditt eget bakom det eller att man kör den som brygga.

    Du får gärna dubbelkolla det, men jag är rätt säker på att du skulle kunna ansluta en sådan här till en av dina äldre mobiler och därefter koppla den till din stationära dator. Behöver du koppla fler saker med sladd så kan du alltid köpa till en switch eller välja något annat alternativ.

    Annars är ju ett alternativ att du bara köper en trådlös wifi-sticka till din dator, det kostar ju inte heller speciellt mycket, eller har du något skäl till att du vill köra trådat?
     
  9. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    Spanade in din tipslänk från Vimla. Det ger mig en kostnad på 40:-/mån inklusive 60 samtal, 600 sms, 2 GB + 20GB. Verkar vara svårslaget, samtidigt som jag tar ett 100GB (endast sim) från Tele2 och köper

    40:- i tre månader, därefter 90:-.
    319:- Mobilt bredband
    300 för wifi router
    300 för trådlöst nätverkskort

    350:- i tre månader, sedan 399:-/mån


    Går det att slå? Går säkert att få ned kostnaden genom att köpa en router billigt på blocket med Ethernet port till den stationär. Så att jag slipper köpa ett nätverkskort.
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Hänglås@Hänglås det blir visserligen 90+319 = 409kr/mån.

    Du behöver inte heller köpa en wifirouter om du kör en gammal mobil som hotspot. Den delar ju till alla dina enheter och då räcker det att du bara köper ett trådlöst nätverkskort till din dator.

    Har själv detta:
    http://www.webhallen.com/se-sv/dato...radlost_natverkskort_150mbps_80211n_tl-wn722n

    Och det har galet bra signalstyrka troligen pga sin antenn. Har använt det till och från i 2-3 år nu kanske och är supernöjd. 109kr är som hittat ;)

    Och nej, jag tror inte du får en bättre lösning för samma pengar ;)
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lite beroende på hur mycket surf du behöver i mobilen, så är ju Hallon annars ett alternativ. Blir ju samma engångskostnader, men månadskostnaden blir 9kr högre.

    Hallon Liten Student: 99kr/månad (60 samtal, fria SMS och 3GB data).
    Tele2 Student 100GB: 319kr/månad (100GB surf)
    TOTALT: 418kr/månad

    Vimla + Tele2 ger ju just nu en bättre lösning, då du får 20GB extra data med en Rabble-länk och tipsrabatten. Det enda som kan göra det bättre, är om du får tag på ett billigare bredband. :)
     
  12. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Desto mer desto bättre. Men två eller tre gb borde jag klara mig på.
     
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Hänglås@Hänglås som sagt du får 3 GB hos Hallon om du betalar 9kr mer i månaden, och bara 2 GB hos Vimla. En stor skillnad är dock att surfen spärras helt hos Hallon om du uppnår den, hos Vimla så sänks den till 0,1 Mbit vilket inte är mycket men som faktiskt går att överleva på i värsta fall.

    Om du har någon koll på vilken operatör som har bäst täckning där du bor av Hallon(3) eller Vimla(Telenor) så hade jag gått på det. Är täckningen likvärdig så är det hugget som stucket :)
     
  14. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    @Hänglås@Hänglås För att komma ner i pris på mobilabonnemanget kan du först köra Vimla med tipslänk och sedan köra hallons kampanj www.hallon.se/McDonalds då får du två fria månader med hallon. Eller tvärtom och köra hallon först och sen hoppa till Vimla.
     
    johnconnor gillar detta.
  15. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Bor mitt i centrala Trollhättan så jag tvekar på att det är någon större skillnad i näten, men Tele2 fungerar superbt, vilket borde innebära att Telenor och därför Vimla borde fungera lika bra. Lutar åt vimla med tanke på att jag får 20GB extra data att använda när den inkluderade tar slut.

    Tack för tipset, men det blir nog för krångligt om numret ska porteras till olika operatörer varje gång bara för att spara lite kronor.
     
  16. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Hänglås@Hänglås ok! Tele2 och Telenor delar 2G och 4G-nät så på de näten kommer du ha samma täckning iaf :) Jo 20 GB-dealen är riktigt bra, sedan har du ingen bindningstid/uppsägningstid heller, så är du inte nöjd eller hittar något bättre så kan du alltid byta när du känner för det.
     
  17. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Det är ju som sagt jobbigt att portera numret efter ett par månader för att spara några hundralappar. Men det var ett litet tips.
    Du kommer nog att bli nöjd med Vimla, det är jag ivarje fall.