Köpråd på platta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Fraggle1988, 3 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Tjena!
    Letar runt lite efter en surfplatta men när man kommer till snacket om plattor så fattar jag inte ett smack!

    Vad jag är ute efter i en platta är att;
    Självklart kunna surfa utan problem.
    3G bryr jag mig inte om.
    10" skärm helst, kan i enstaka fall gå lägre.
    kunna koppla in ett tangentbord till den, dock ej ett måste.
    Kunna koppla in den i TVn via HDMI. Dock ett krav.
    Vara tillräckligt bra i hårdvaran så man inte sitter och laggar som ett offer..

    Vore super sjysst med lite svar! :D
     
  2. etrash2000

    etrash2000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Just nu så säljer NetOnNet en 7tums platta Andersson ADT 1.0 7 som säkert skulle funka för dig. Några fördelar är:

    * bra pris på 1500 kr
    * bra skärm
    * bra respons utan problem med lagg, även med rätt så tunga spel.
    * uppdaterat OS
    * kan koppla tangentbord/mus via usb och bluetooth
    * kan koppla usb-enheter som hårddisk och minne
    * HMDI (måste dock köpa kabel för 100-200 kr)
    * stöder mikro-sd upp till 32GB+16GB inbyggd
    * mycket bra byggkvalitet med aluminium och glas.

    Dock så har den dålig kamera.

    Om du vill ha mer info så är det en rebrandad Pipo U1 Pro som du kan söka på nätet.


    Skickat från min Andersson ADT 1.0 7 :) Pipo U1 Pro) via Tapatalk 2
     
    Last edited: 3 jan 2013
  3. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    ---
     
    Last edited: 4 jan 2013
  4. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Jag kikade på prisjakt.nu och kollade jämförelser mellan ASUS Transformer Pad Infinity TF700T,ASUS Transformer Pad TF300T, Galaxy Tab 2 10.1 och Galaxy Note 10.1. Noten verkade kunna vinna i det hela med tanke på USB utgång. Då borde jag ju kunna koppla in en extern HDD i den, bluetooth koppla ett tangentbord samt så har den HDMi utgång?!
     
  5. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Tf300 har USB med sitt tangentbord.
    Tangentbordet har en del fördelar med att du verkligen kan komma i höga hastigheter i skrivande. Batteritiden blir mycket längre. Den har MicroSD och jag brukar sällan använda min externa hårddisk för att spela upp filmer. Brukar flytta till MicroSD-kortet. Något positivt jag märkt när jag kör lite film-maraton på min platta är att jag kan ladda tangentbordet samtidigt jag spelar film och kopplar i tangentbordet när batteriet tar slut. Det brukar vara lite svårt att ladda när jag har plattan i TVn eftersom HDMI-sladden e kort. Tangentbordet funkar bra att ladda en telefon, vilket e nödvändigt om du har en telefon som e hot spot till plattan.

    Kan tillägga att tf101 är den jag använder. Den har ett lågt andrahandsvärde. Den funkar utmärkt.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
    Last edited: 3 jan 2013
  6. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Så då kan jag välja mellan Note plattan och tf300t?
    För min tanke i det hela är att byta ut min dator mot plattan då jag egentligen oftast bara surfar och kollar film. Därför jag har kraven på att kunna koppla in den i TVn via HDMI och vill kunna använda tangenbord :)
     
    Last edited: 4 jan 2013
  7. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Då tycker jag definitivt att Transformer med docka är bäst. Ett problem med plattor är att separat undertext inte kommer över till TVn. Har inte hittat lösning än. Men kör ändå ofta inbränd text och då går det.
    Vill du ersätta din laptop funkar Transformer utmärkt! Jag sitter bara på min stationära när jag spelar onlinespel och laddar ner torrent. Till och med poker föredrar jag spela på plattan då pokerStars app funkar jättebra.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  8. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Vilken Transformer? 300 eller 700?
    Jag hade tänkt köra med en extern HDD till plattan också, typ en NAS eller en via USB kabel. Torrent borde ju kunna fungera så?
     
  9. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Äh. Upp till dig hur mycket pengar du vill lägga. Jag tror det räcker gott och väl med tf300. Sen vet jag inte om det nu går att ladda ner med någon app i över 250kbits. Det kanske bara e gratisappar som har maxgränsen. Reserverar mig för den infon.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  10. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Är det hastighetsgränser på appar? :O
     
  11. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Alltså. En gratisapp från Ttorrent har en hastighetsgräns på nedladdning på 250kbits. Jag vet inte om betalappen tar bort gränsen, men det e rimligt att den gör de. Förut fanns inte det någon gräns. Det finns flera torrentappar där ute som mycket möjligt inte har en gräns. Det e jag inte medveten om än så mer vill jag inte uttala mig :)

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
    Fraggle1988 gillar detta.
  12. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Varnar dig bara för Galaxy Tab 2, den kan du inte koppla in i TVn med hdmi.
     
  13. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Tack!
    Finns det inga kablar eller så alls att kunna fixa så man kan ansluta den till TVn?

    Hur som helst så står jag i valet och kvalet att införskaffa antingen Asus Transformer tf300 eller Asus Transformer Infinity tf700.
     
  14. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag lånar tråden lite. Jag är också ute efter en platta. Jag tänkte köpa något att ersätta min 6 år gamla laptop med och är lite osäker på om en platta verkligen räcker för mina behov.

    Det jag vill är att det ska gå att koppla in ett vanligt fullstort tangentbord och en skärm/tv (hdmi) samt mus. Sen ska själva plattan vara på 10 tum eller mer. Möjlighet att ansluta ett tangentbord likt de som Windows Surface har ska finnas. Gärna plats för minneskort samt usb-kontakt för minnen och hårddiskar. Vikten (platta + tgb) bör även vara relativt låg. Utfällbart stöd/fot är något plattan bör ha samt 3g/4g och wifi.

    Jag kommer bara typ att surfa, använda office, släktforska, chatta, spotifya, youtuba och liknande.

    Jag var nu i helgen och besökte pappas bror, han hade en lite billigare androidplatta med nio nånting i skärmstorlek 9.7 tror jag. Det kändes ok men lite för litet. Jag kommer ju oftast att koppla in den i en 22 tum stor skärm. Detta var första gången jag använde en platta. Tyvärr så laggade denna extremt mycket och verken prisjakt eller resrobot fungerade. Sen hade hans platta inte usb-laddning. En sån vill jag alltså inte ha.

    Kan man installera windowsprogram på en androidplatta på nåt sätt? Gärna vill jag ha en bra framsideskamera för chatt också.

    Om man bara ser till hårdvaran och bortser OS vilken platta är då bäst? Om man ser till OS vilket är då bäst Win8 eller senaste android? Säg inte iPad någon av dem vill jag inte ha.

    Jag vill alltså ha något som i tabletvärlden motsvarar SGS3/LG Nexus. Allstå det bästa på marknaden.

    En windowsplatta kan vara intressant av en anledning och det är därför att en del program som jag har för släktforskning endast finns för Windows. Sen kanske hårdvaran generellt är bättre i en Windowdplatta eller?

    En Windows surface fast med Android skulle nog vara det jag söker. Det kanske är en Asus transformer jag bör kolla in?
     
    Last edited: 7 jan 2013
  15. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Asus transformer får du kolla in. Tf300 och tf700 som TS kollar på. Men är du öppen för windows så kan jag inte garantera att dina program för släktforskning funkar. Men Samsung Ativ PC pro verkar vara en storspelare. Ger dig en länk. http://m.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/notebook/smart-pc/XE700T1C-H01SE

    Det står dock där att den ska klara av alla program till Windows. Den har hdmi, usb 3.0, hårddisk, plats för microSD, mycket mer. Även S-pen om det vore coolt.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Asus Transformer
     
  16. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Tänk om en sån hade funnits med möjligheterna att kunna spela Windows spel på och ändå gå på Android. Vore det inte vackert då? <3
     
  17. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skulle det fungera på en TF att koppla in ett mobilt-usb modem? I så fall kan man ju välja varianten utan 3g/4g, den är väll billigare också?

    Jag tror nog det kommer att bli en Android. Runt 10 tum verkar ok större känns för stort lixom. Ska jag poducera (läs skriva text, släktforska etc.) då kopplar jag ändå in den till en 22 tums-skärm. Att konsumera innehåll då räcker 10 tum. T ex. för att läsa, se video slösurfa i soffan etc. Om man bortser plattor med medföljande tgb (tablet-laptophybrider) vilken platta med android passar då mig bäst och vilken är idag den bästa?

    Finns det gott om tgb att köpa separat till de flesta plattor? Helst vill jag slippa köra trådlöst mellan platta och tgb. Till Note 1.0 såg jag att det finns ett dockningsbart tgb att köpa. Finns något sånt att köpa som tillbehör till flera plattor?
     
    Last edited: 7 jan 2013
  18. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Tja! Ja du.. Jag har provat med en 3G dongel att koppla till Asus första tangentbord-Transformer. Det gick ej men hittade information någonstans att det skulle finnas stöd till det i framtiden. Tror inte det går än. MEN! Nu är det mer rekommenderat att ha en wifi-version och köpa trådlöst 4G som är en stor kloss som ger ut wifisignal. Det är en Huawei som är ett portabelt modem som ger ut wifi. Det fanns inte när jag köpte min platta har jag för mig men löste på exakt samma sätt. Jag skaffade mig då en 4G-telefon som skulle ha en huvudsaklig uppgift att dela Internet till min platta.

    Ja. Samsung och iPad har några bluetooth-tangentbord som kan vara trådlösa. Vissa funkar bara som ett ställ som inte går att fälla ihop med plattan. Några går att göra till en väska och då lite portabel. Framförallt vet jag att det ska finnas till iPad och Sony Xperia Tablet. Däremot är det inget tangentbord förutom i Transformerserien där tangentbordet också är ett batteri. Det gör ju enkelt för den som gjorde som jag med att dela Internet från telefonen till plattan. Det drar mycket batteri. Men man kan ladda telefonen via tangentbordet. :)

    Jag upplever dessutom att tangentborden från Transformer har den byggformen som är mer fördelaktig än andra tangentbord med att komma upp i höga skrivhastigheter.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  19. Fraggle1988

    Fraggle1988 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 8t
    Efter jag såg att Swedroid la upp på förstasidan om de nya processorerna vid namn Snapdragon 800 och så, så funderar jag på att lägga detta på is ett tag och vänta och se ifall det kommer några nya sjysssta plattor med dessa processorer i. Kanske en med ett Tegra4 eller en med Snapdragon 800. När det ändå står att dom skall vara så sjukt mycket effektivare så kan det vara värt att vänta tänkte jag!?
     
    Janne303 gillar detta.
  20. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Men när släpps nya high-end plattor? Kanske släpps dem i typ mars för att sedan finnas i Sverige först i april/maj. Ska man hela tiden vänts tills något nytt släpps innan man köper så blir det aldrig något köpt.

    Det trista med dagens Windows- och Androidplattor är att high-end modellerna oftast saknar 3g/4g.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.