köpråd Xiaomi Mix 4

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av jibjab, 22 dec 2021.

1. jibjab

jibjab Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Är intresserad av denna Xiaomi Mix 4 Xiaomi Mix 4 - 8GB/128GB - Snapdragon 888+ - Under-Display Camera.

Nu till frågorna. Vad är för och nackdelar med orginal firmware och xiaomi.eu? Fungerar svenskt tangentbort samt google play som vanlligt? Funkar uppdateringarna på telefonen som vanligt? Medföljer laddare med svensk kontakt.

Tack på förhand.

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nackdelen med kinesisk firmware är kinesiska appar (som dock till stor del går att avinstallera) samt att android auto inte fungerar. Google play går att installera och kommer mest troligt redan förinstallerat via butiken.Du får även uppdateringar via OTA

På Xiaomi EU bör allt fungera utan problem dock får du inte uppdateringar via OTA utan du får flasha in dessa manuellt via datorn. Dock är det en enkel manöver. Du laddar hem filerna och startar ett script som installerar uppdateringen.

Naturligtvis följer EU-laddare inte med då det är en kinesisk version av telefonen, dock skickar butiken med en konverter.

Jag hade själv valt att köpa den med kinesisk firmware för att spara några hundralappar. Sedan hade jag låst upp bootloadern och flashat in Xiaomi EU. Det var så jag gjorde på Mi 11 Pro som jag köpte från samma butik. Jag tyckte iofs att kinesisk mjukvara i princip funkade lika bra som EU-romen men då jag använder android auto ofta valde jag ändå att byta till Xiaomi EU

bernard, jibjab och Millwad gillar detta.
  3. jibjab

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ett utförligt svar flipp :)
    Sent svar pga covid. Körde på ditt råd, blev en Mix 4 med kinesisk firmware. Väldigt smidigt att handla via tradingshenzhen, telefonen fanns inte i deras EU lager men frakten från Kina har gått förvånansvärt snabbt!

4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jasså. Du har redan fått telefonen?

5. jibjab

Mottagna gillanden:
    0
    Jag beställde telefonen 2a Jan, såg att telefonen precis landat i Sthlm. Borde få telefonen i början av nästa vecka.

6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Oj, det var snabbt. Låter som den nästan skickades från Europa direkt. Var en i forumet som fick OP9Pro rätt snabbt för någon månad sedan också. Min MI 11 Pro tog dock drygt 3 veckor.

Skriva gärna lite första intryck när du hämtat ut telefonen.

bernard gillar detta.
  7. jibjab

Mottagna gillanden:
    0
    Paketet skickades från Shenzhen den 3e, stod vid beställning att det skulle ta 13-16 arbetsdagar så detta är riktigit imponerande. Beställde 120w laddare från Eu lagret, tog ca 4 dagar att få hem.

Oj, inte så att ditt paket fastnade någonstans?

Självklart, kan skriva en kort recension :)

8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nja, vet inte om den fastnade. Mina tidigare beställningar har tagit runt 2 veckor ibland några dagar till så inget extremt för mig att vänta 3 veckor även om det var längre än normalt. Då är det beställningar från deras kinalager, ej EU-lager. Mi 11 Pro tog 16 arbetsdagar så de lyckades ändå inom ramen för vad som var utlovat.

Ser fram emot kort recension. :)

jibjab och bernard gillar detta.
  9. jibjab

Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag äntligen fått hem min Mix 4 :) Dock en del appar som inte funkar med kinesiska firmware =/ Ex google chrome & galaxy wearable. Tänkte försöka mig på att installera EU versionen. Vart kan man ladda ner denna?

10. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Xiaomi European Community | MIUI ROM Since 2010

11. jibjab

Mottagna gillanden:
    0