Köpte en desire från Elgiganten

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Ellumination, 27 april 2010.

1. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag litar inte på MediaMarkt..
    .. de är faktiskt dyrare i snitt än tex. Elgiganten och konstig nog i nivå med dyra OnOff

Och en sak retar jag mig på MediaMark här i Stockholm typ. att de har 3st olika varuhus.. och alla har sina egna priser. (och regler)

Elgiganten har ett seriöst sätt att vara. De har en annan helhetssyn om sina kunder.
    Bra och klara villkor.. Prisgaranti som verkligen fungerar.

2. mirose

mirose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad kostar den i butik på Elgiganten? på hemsidan står bara internetpris 4690:- Mediamarkt tar 4999:- i butik, iallafall innan de sålde slut.

3. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Elgiganten Trollhättan tar 4999kr
    Media Markt Göteborg (båda butikerna) 4590kr

4. Voidberry

Voidberry Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte bara säga att jag ALDRIG mer tänker handla på Elgiganten. Köpte min första 5800 där, kom hem och såg att den hade en stor glipa i chassit. Åkte dagen därpå tillbaka och bad om att få byta, det var inga problem. Men denna telefon hade samma glipa. Åkte tillbaka med den dagen därpå och bad om att få byta igen. Då sa hon som var chef på mobiltelefonavdelningen att det fick jag inte. Han som hade gått med på ett byta förra gången hade gjort fel tydligen. Hon sa att det inte var ett tillräckligt stort fel för att få byta, och att nokia inte skulle ta tillbaka telefonen. Hon var inte bara otrevlig, hon nekade mig också rätten att ångra köpet. Sur som ättika åkte jag och pappa hem. Dagen därpå ringde pappa till nokia och frågade om det var så som hon på Elgiganten hade sagt. Det var det inte.. Nokia sa att de hade haft ett utskick med dåligt åtskruvade mobiler, och att dessa mobiler kunde skickas tillbaka. Med nokias stöd i ryggen åkte pappa tillbaka till Elgiganten och KRÄVDE att få pengarna tillbaka.
    Köpte därefter en annan 5800 på Dialect, där är de väldigt trevliga och hjälpsamma, och jag betalar hellre lite extra för det. Den hade ingen glipa och fungerar precis som den ska.
    Jag tänker som sagt aldrig mer köpa något från Elgiganten, varken mobiler eller annat. Så dålig service har jag aldrig fått någon annanstans...
    Detta var på Elgiganten i Arninge, troligen har inte alla lika dålig service och otrevlig personal, men jag vägrar i alla fall sätta min fot i en Elgigantenbutik igen.

5. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Kan bara konstatera att Du hade otur med den Nokian. Har själv ägt en sådan (samma vecka som den kom ut).. och telefonen var inte helt tät vid högtalarna.. Det var ett vanligt konstruktionsfel... många Nokia hade det.

Kan inte säga att det är Elgigantens fel att telefonen hade fel. Allting handlar om kommunikation... Är man tydlig i sitt agerande så brukar saker alltid lösa sig. Och bara för att man har råkat ut för "en dålig säljare" så betyder inte att hela företaget är kasst. Men visst, jag förstår dig. Man har alltid val vart man vill handla.

Men å ena sidan lyckades Du häva köpet.. vilket är bra !!

6. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Å andra sidan vägrade Elgiganten rätten att ångra köpet?
    Kompisen var på Netonnet och köpte en mobil förra månaden. Han hade den i
    4-5 dagar och hävde sedan köpet då han var besviken på batteritiden.
    Inga problem, även Comviq gick med på att häva det abb. han teckande
    i samband med köpet. Det är bra kedjor det. OnOff och Elgiganten kan ta sig i häcken.

7. Kamii

Kamii Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker inte det är bra när folk drar alla över en kant. Mycket folk som jobbar på dessa ställen är väldigt serviceminded.
    Har själv vart med om att personal i butiker har varit väldigt otrevliga. Men detta betyder inte att det är fel på butiken utan att det är något fel på personen man pratar med.

8. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Fast jag håller på kedjorna.. vem tusan av er vill ha en begagnad mobiltelefon vid köp av en mobiltelefon??

Inte jag iaf. Jag förstår att en mobil är inte som en badrumsvåg... att man ska kunna testa den o ha öppet köp och lämna tillbaka till affären utan som helst krav/förklaring.

Sen finns det justa säljare som kan hjälpa kunden att den blir nöjd.

Jag kan lämna ett exempel hade problem med min Legend hos OnOff ca 3v tillbaka.. gjorde en reklamation i butiken och hävde köpet i med reklamationen. Inget snack om saken. Pratade med butikchefen och berättade vad som var felet. Givetvis så fick jag alla mina pengar tillbaka även om telefonen var använd.. Det var ju fel i den

Last edited: 2 maj 2010
  9. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Du har rätt, ingen vill ha en begagnad produkt, speciellt inte om den sålts som
    nyskick. Men nu är det ju inte så att varor som blir återlämnade pga ånger eller
    reklamation packas ner lite fint och ställs ut i hyllan som nytt. Eller jo, det händer
    eftersom vi har alla sett bevisen med mobiler med porrbilder/datorer med nerladdad
    musik på ect. Men på de allra flesta ställen går återlämnade produkter antingen
    tillbaka till tillverkaren (om avtal finns) eller så säljs de i en så kallas Fyndhörna för
    reducerat pris. Typexempel är NetonNet som kör detta. Där står det tydligt att
    produkten är "second hand" och varför den har återlämnats. Service, ånger, ect.
    Själv köpte jag min 40-tum tv just på fyndhörnan. Den kostade 5000kr eftersom den
    varit på serviceverkstad. Helt okej, dessutom fanns det inga som helst märken på den
    så det var som en ny produkt, men reducerat pris. Superbra.

10. Voidberry

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker fortfarande att det var väldigt dåligt gjort av säljaren eftersom hon nekade mig rätten jag har enligt konsumentköplagen att häva köpet. Som jag skrev så var jag tvungen att ha Nokia i ryggen för att hon skulle låta mig göra det. Ett sådant tjänstefel borde resultera i avskedande...
    Jag håller med Wolfy om att Elgiganten han ta sig i häcken.

11. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag själv som Konsumet brukar aldrig "hota" säljaren att jag kan KKL osv.. om jag inte får min vilja fram.

Allting handlar hur du som konsument kan kommunicera med säljaren. Och får Du hans förtroende så kan man vinna mycket på det.

Visst finns det väldigt dåliga säljare men det är samma sak med köparna.. finns många dåliga såna oxå.

Du tar i ganska mycket.. "Ett sådant tjänstefel borde resultera i avskedande..."
    Tror att Du kör på dina känslor i det läget !!!!

12. Yalle

Yalle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Det finns ingen sådan rätt om du har köpt varan i en affär. Jag citerar från Konsumentverkets website (http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt/):

De flesta seriösa affärer brukar dock erbjuda öppet köp under en kortare period.

I detta fall kan man dock hävda att det är fel på varan. Då gäller följande enligt Konsumentverkets website (http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/)

13. Fritte

Fritte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är vi bara så få som använder GPS i telefonen eller är det bara vi som har problem?

14. Voidberry

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag sa ingenting till henne om min rätt enligt konsumentköplagen, men jag hade den i bakhuvudet och visste att hon gjorde ett brutalt misstag när hon sa att jag inte fick häva köpet eller byta telefon (det fick jag nämligen inte heller göra)...
    Visst, det var mycket känslor inblandade, men jag var hela tiden trevlig mot säljaren, i början i alla fall. Hon var nämligen inte så trevlig mot mig från första början, och jag försökte men det hjälpte inte att vara trevlig tillbaka, så jag talade till henne med samma otrevliga ton tillbaka. Men jag hotade aldrig!
    Och som sagt så tycker jag att ett sådant tjänstefel borde resultera i avskedande, jag tar inte i, det är ett milt "straff" med tanke på att hon bröt mot lagen....

15. Voidberry

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag åkte tillbaka till affären NÄSTA DAG!! Så någon tidsgräns kan jag minsann inte ha passerat. Och hur kan de säga att man inte har samma rätt att häva köpet bara för att man köper pisset i en affär? En mobil kan man ju inte se om det är något fel på den, den ligger ju i en kartong när man köper den, och man får inte bryta förseglingen på kartongen förrän man köpt den. Jag fattar egentligen inte varför dessa lagar finns om det hela tiden finns någon annan regel som säger att man inte har rätt i alla fall...
    Jag tänker fortfarande inte köpa något mer på elgiganten, oavsett hur mycket ni försvarar dem, de har satt sin sista potatis, skitit i det blå skåpet och allt annat som man nu kan tänkas säga...