Köpte en Nokia 8 på Webhallen, olika IMEI på mobil och kartong

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av zunk, 23 nov 2017.

  1. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag börjar kort. Ni som köpt en Nokia 8 runtikring 25 september på Webhallen (eller andra återförsäljare), stämmer IMEI överens mellan telefon och kartong (eller återförsäljarens register, men då de blippar in kartongen så bör kartong och återförsäljarens register ha samma IMEI). Det skulle vara väldigt intressant att hitta fler som råkat ut för detta.

    Jag har har varit i kontakt med sverigeskonsumenter.se, ARN och Trygg E-handel och hitintills enbart fått svar på den första och de de anser att det är omöjligt för mig att bevisa att telefonen jag påstår låg i kartongen faktiskt gjorde det.

    Har ni fler råd eller tips? Har någon råkat ut för något liknande?

    Här kommer då den längre versionen med lite fler "märkliga detaljer" som jag anser, om inte styrker min förklaring, så i vart fall sätter en del frågetecken kring försäljarens förklaring.

    Jag köpte alltså en grå/steel Nokia 8 på Webhallen. Det står på min orderbekräftelse, på mitt kvitto och på kartongen. Den telefon som jag anser låg i kartongen är även den grå.

    Förra veckan slutade högtalaren i mobilen att fungera och jag åkte in med den till Webhallen efter jobbet. De säger att de sålt en blå telefon till mig, med ett annat IMEI-nummer och kan därför inte hjälpa mig, men om jag har kvar kartongen så kan de undersöka saken vidare. Jag åker hem och hämtar kartongen och lämnar in den över natten, så att de kan "kolla i sina system" osv.

    Nästa dag bekräftar de att kartongen jag lämnat in är den jag köpt och att det nu är en blå mobil som de anser att de sålt till mig är för att det tidigare stod fel i deras system. IMEI på kartong och Webhallens system stämmer alltså, även om färgen skiljer sig åt. Om jag har synpunkter på det underförstådda tryckfelet på mobilens kartong så fick jag ta upp det med Nokia.

    Jag hör sedan av mig till Nokia och frågar hur de kan hjälpa mig, de vill ha telefonens IMEI-nummer och berättar att telefonen (som jag har) är såld till ett företag i Belgien och uppstartad första gången i Nederländerna samma dag som jag startat upp min telefon. Jag skulle gärna vilja ha samma info om IMEI-numret på kartongen/Webhallens system, men nu anser de att jag är för frågvis och de kan inte rå för att en återförsäljare (Webhallen) bryter upp en förseglad förpackning, lägger dit en annan mobil och sedan återsluter den.

    Både Webhallen och Nokia är helt oförstående till att jag inte har några "lagliga bevis" på att jag äger min telefon, jag själv tycker att det känns lite beklämmande. Överdriver jag? Är det skit samma? Jag vet inte..

    Webhallen har hela tiden hänvisat mig till deras reparationspartner som mot en mindre kostnad (89kr har jag för mig) gärna lagar telefonen. Nokia hänvisar till sitt eget reparations-center och där kommer jag strax skicka in telefonen (gratis).

    Ursäkta att det blev lite långt, men jag skulle verkligen uppskatta om ni som köpt en Nokia 8, och har kvar kartongen eller ett kvitto med IMEI-nummer, kan se om IMEI-numren stämmer överens med varandra...
     
    Franke och cobben gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    TL;DR / korta versionen
    • TS köper en grå Nokia 8 på webhallen
    • TS får problem med högtalaren, men webhallen vill inte ta emot telefonen eftersom IMEI på kartong+kvitto säger blå telefon/inte stämmer med TS telefon. TS blir hänvisad till HMD/Nokia.
    • TS kontaktar HMD/Nokia som säger att IMEI-numret på kartong/kvitto är kopplat till en telefon i Belgien som startats samma dag som TS telefon. Nokia kan inte hjälpa TS vidare.
    TS befinner sig nu i en sits där Webhallen skyller på HMD/Nokia och HMD/Nokia skyller på Webhallen.

    Jösses, vilken röra. Intressant att något sådant överhuvudtaget kan ske. Var förpackningen plomberad när du fick telefonen @zunk@zunk? Eller det kommer du kanske inte ihåg? Om den var plomberad bör förväxlingen rimligtvis ha skett hos Nokia när de packat telefonerna.

    Det är hur som helst Webhallen som sålt telefonen, så oavsett var förväxlingen skett bör det vara deras ansvar att lösa problemet åt dig. För övrigt borde Webhallen vara den som kontaktade Nokia för att dubbelkolla från första början. Mindre bra service på den punkten.

    Det skall mycket till för att man skall fabulera ihop en sådan här historia och kan du bevisa att du inte lämnat landet för Belgien samma dag du köpte telefonen bör väl Webhallen rimligtvis skriva av detta/driva ärendet vidare med HMD/Nokia. Kan du exempelvis få ett ett klockslag från Nokia för när telefonen aktiverades i Belgien? Är det liksom inom spannet av några timmar från ditt köp är det ju en fysisk omöjlighet (...såvida du inte besitter superkrafter) eftersom det exempelvis tar 2h och 15 minuter i ren flygtid till Bryssel från Stockholm. Om du hämtade den på posten bör du se klockslag för när du hämtade ut paketet på postens hemsida.

    Om du har klockslagen för bägge enheterna kan man ju alltid roa sig med att försöka se om det rent hypotetiskt hade varit möjligt för någon att färdas till Belgien mellan de två tidpunkterna med dina förutsättningar (ort, datum osv).


    Även om det inte kostar dig några pengar att laga telefonen den här gången kan du ju fortfarande inte i framtiden visa att du äger telefonen eftersom IMEI-numret inte är detsamma som på kvittot, så hur skall framtida garantiärenden då hanteras? Tycker du borde gå till botten med det framför att bara låta det vara.
     
    Last edited: 24 nov 2017
    kincop, H-M, jabbeboy och 3 andra gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 850
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Det är i första hand säljaren som har sålt varan som har ansvaret. Alltså Webbhallen. Om det inte löser sig så ta hjälp av Konsumentverket:
    https://www.hallakonsument.se/

    Det borde ju också finnas ett kvitto eller ett kontoutdrag att man har köpt mobilen via Webbhallen som bevis men det verkar ju finnas, sen om Webbhallen har blandat mobil och kartong är deras ansvar.
    Anmäl dem i värsta fall om det inte löser sig.
     
    Last edited: 24 nov 2017
    zunk och bernard gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Fast kvittot säger att han köpt en annan telefon så det lär bli svårt.

    Har trådskaparen en konsumentrådgivare i sin kommun så är det nog bra att prata med den.
     
    bernard gillar detta.
  5. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, det var den. Jag ser vart plomberingen satt på kartongen och minns mycket väl att den satt där när jag öppna den när jag kom hem. Det var lite meck att få upp förpackningen nämligen.

    Nokia vill ju inte prata mer med mig och precis som du skriver, detta borde vara en kontakt som Webhallen tar..
    Jag hämtade ut telefonen 1815 i butiken på Sveavägen.
    Men det som vore mest intressant, och vad som kanske är mitt sista halmstrå nu när jag tänker efter, är vad Nokia har att säga om IMEI-numret på kartongen. Det kan vara så att de säger att den är såld i Sverige (till Webhallen eller återförsäljaren), men att den är startad INNAN jag köpt den av Webhallen, även den i ett annat land.. Och då är saken verkligen bevisad....
    Men Nokia vägrar konsekvent att ge mig mer info.. Jag kan väl fråga om Webhallen vill göra mig en tjänst och fråga dem...
     
    bernard gillar detta.
  6. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Förväxlingen har ju skett någonstans i distributörsledet innan Webhallen och företaget i Belgien fick telefonerna. Såvida inte Webhallen också opererar i Belgien.

    Någon på ett mellanlager ute i europa någonstans som har lekt med två mobiler, och sedan råkat stoppa tillbaka dem i fel kartonger?

    Logistikens vägar äro outgrundliga . . . :innocent:

    Du kan ta med kartongen till polisen och stöldanmäla den telefonen, få den spärrad.
    Det skulle kunna vara intressant . . . :teeth:
    .
     
    zunk och bernard gillar detta.
  8. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har också tänkt den tanken.
     
    andreasdid73 och bernard gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 850
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Som ren goodwill borde Webbhallen kunna lösa detta. Blir dålig PR för företaget annars.
     
    andreasdid73, Englund81, zunk och 1 annan gillar detta.
  10. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har nu dragit frågan till dem om de kan hjälpa mig med att kontakta Nokia och höra kring IMEI-numret som står på kartongen, alltså när och i vilket land mobilen de anser ha sålt mig är uppstartad. Med lite flyt är den uppstartad innan jag köpt den... och det borde bevisa att jag har rätt.
     
    Buzz och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Strålande. Webhallen borde definitivt kunna hjälpa dig med den saken i alla fall. Det ligger ju i deras eget intresse att se till att produkterna de säljer är i ordning. Märkligt vore det annars.
     
    zunk gillar detta.
  12. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Webhallens slutgiltiga svar på min fråga om de kan få fram informationen från Nokia på mobilen de anser att de sålt mig:
    "Vi kan inte kontakta nokia om imei-numret eftersom mobilen du har inte har samma som i vårat system.
    Om den med rätt imei är aktiverad i ett annat land kan inte vi ta ansvar för då vi har kunder som flyttat runt världen förut med sina mobiler.
    Jag har skickat det här till butiken du försökte reklamera i och de kan fortfarande hjälpa dig komma i kontakt med nokias verkstad men vi kan verkligen inte göra mer.
    "

    Det är verkligen helt fantastiskt agerat av Webhallen o_O:mad:
    Jag skrev bland annat detta i mailet de svarar på "...För det kan vara så att Nokia t.ex. svarar att den är uppstartad i Polen 23 september. Alltså innan ni har sålt den till mig. Och det tycker jag ger lite vatten på min kvarn. Så att säga..."
    Antingen är personerna på supporten inte normalbegåvade eller så skiter Webhallen helt enkelt i en totalt. Det är ju så otroligt trist att svaret på frågan troligen är det sista alternativet.. Jag älskar Webhallen och handlar alltid där liksom.. :/

    Jag har redan tagit kontakt med Nokia för att få mobilen reparerad. Kan ju uppdatera er om hur det går också, för det finns viss humor att hämta även här...
    Fick en fraktetikett och instruktioner om att lämna in paketet på en DHL service point. Tre minuter efter att mailet med etikett inkommit i inkorgen så ringer en snubbe från DHL och säger att han är utanför och kan komma upp och hämta paketet. Jag satt på jobbet så det gick såklart inte. Inget att klaga på när det gäller hastigheten i DHLs system... :D
    När jag sedan ska lämna in paketet på lokala service pointen så kan de inte ta emot paketet. Jag förstod inte varför. Ringer DHL nästa dag som inte hittar "ordern" i systemet och hänvisar mig till Nokia. Efter att ha brottats med Nokias chatsupport ett tag så vill de ha mailet de skickade mig och lovar att återkomma efter att ha eskalerat ärendet till "the competent department".

    Vad fan ska man säga... ;)
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har hört en eller två för många dåliga historier angående Webhallen nu så jag tror nog att jag aldrig kommer att handla något därifrån i framtiden. Usel kundservice och noll förståelse. Hoppas att det ordnar sig för dig.

    "Om den med rätt imei är aktiverad i ett annat land kan inte vi ta ansvar för då vi har kunder som flyttat runt världen förut med sina mobiler."

    Det där uppfattas ju nästan som direkt provocerande och ett lätt sätt att frånta sig någon form av ansvar. I detta läge skulle jag vara pissed om jag var du och knappast lämna dem ifred.
     
    Last edited: 25 nov 2017
    glandin, Franke, bernard och 2 andra gillar detta.
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    DHL var åtminstone tidigare uppdelat i flera delar och hade absolut inte något samarbete. De som kör ut paket med bil hade inget samarbete med de som driver "service point" hos kiosker etc. Om det fortfarande är så, kanske du fick fel DHL liksom?
     
  15. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Asså det finns ju ingen logik. Låt oss säga att Nokia säger till dem att mobilen de sålde till mig startades upp i Vitryssland den 23 september, 2 dagar innan jag köpte den av dem... Är då deras svar att "vi har kunder som åker världen runt med mobiler de köper av oss". Va? It doesn't make any sense at all. Eller menar de på fullaste allvar att de har kunder som kan resa i tiden?

    Det kan förklara en del...
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt svar från Webhallen.

    Jag har tyvärr inga bra idéer om du inte kan få fram klockslaget för när luren aktiverades från Nokia, men det borde väl nästan räcka med det du redan har. Att telefonen aktiverades på samma dag i Belgien som du köpte din telefon.

    Hämtade du telefonen 18:15 hade du drygt 6h på dig att ta dig till Bryssel. Rätt vältrafikerad rutt iofs; vad var det för datum du hämtade luren? Men att de alls bråkar om detta när du lägger fram den informationen är oförståeligt.

    Vi får väl kolla upp flygtiderna och se om det överhuvudtaget kan ha varit möjligt för dig att ta dig till Belgien på utsatt dag inom loppet av 5h45min.

    Du bör oavsett förklara för webhallen att de tvingar dig att göra en polisanmälan om de inte kan hjälpa dig. Du kan även kontakta ditt försäkringsbolag för att se om de kan hjälpa dig.

    Edit: SAS sista flight går 17:45, men tyvärr har Brussels en flight 20:20 från Bromma alla dagar i veckan förutom på lördagar tror jag. 19:50 hade du behövt vara på plats vid gaten för att inte missa planet. Då hade du i teorin 1h35m på dig till Bromma, vilket bör vara tillräckligt. Det finns ałltså en chans att du faktiskt rusat ut från butiken för att slänga dig på ett plan till Bryssel.

    Telefonen kan som tidigast då ha aktiverats i Bryssel kl. 22:20.
     
    Last edited: 25 nov 2017
    kincop, H-M, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  17. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Shit vilken research! Tack!

    Jag har svarat på Webhallens mail och frågat om de finns någon annan som jag kan få prata med högre upp i hierarkin. Det kommer säkert uppskattas.

    Försökte även skruva åt frågan lite mer. Alltså man kan ju bortse från det geografiska. När säger Nokia att mobilen ni sålt mig är startad första gången. Är det innan jag köpt mobilen, alltså innan jag har mobilen i min hand, så är något bevisligen fel. Denna simpla fråga måste de kunna hjälpa mig med att få ett svar på. Är det så att den mobilen är startad 26 september då är även det beviset mot mig så att säga. Men innan jag vet det, så kan det ju lika gärna vara tvärtom...
     
    Last edited by a moderator: 25 nov 2017
  18. gourmanden

    gourmanden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Ang ditt slutgiltliga svar så ser de ut som de är en 12 åring som gav dig svaret och inte en professionell aktör.
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  19. zunk

    zunk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kommer en liten kort uppföljning från mig då, om någon är nyfiken ;)

    Efter att ha tjatat på Nokia om att släppa på infon kring "när och vart startades telefonen som Webhallen anser sig ha sålt mig upp", så gjorde de äntligen det! Fanskapet har aldrig startat upp. Så där försvann min smoking gun...

    Jag tror inte att jag kommer komma så långt i det här. Det blir mitt ord mot deras, och det vinner jag aldrig. Så jag ger upp.

    Har ni sett statistiken hos ARN förresten? Kategorin Elektronik, 2016. Inkomna anmälningar: 2143 Avgjorda anmälningar: 949 Anmälningar avgjorda i anmälarens favör: 36.

    Det känns som att det finns ett journalistiskt scoop att hämta där.

    Fick även till slut iväg telefonen med DHL. Som någon nämnde här ovan, DHL är ett mycket förvirrat företag. Men snabba när de väl funkar!

    Nu får jag fundera på vad, om något, jag ska göra. Tills dess kan ni väl hålla ögon och öron öppna om det är så att någon annan stackare rapporterar om samma IMEI-förväxlingsfenomen kring en Nokia telefon.

    Tack för att ni lyssnat. :)
     
    Englund81 gillar detta.
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vad i hela friden. Följer med extremt intresse. Hoppas det löser sig och stå på dig Ts!

    Minns för övrigt hur jag fick två extra HTC plomberingar som ej var använda i min kartong när jag köpte min första One. Men ett litet nyare ärende är min chromecast ultra köpt hos media markt. Gav paketet i födelsedagspresent till sambon och det låg inte ens en chromecast i paketet.
    Köpt på media markt och innan jag köpte den så låg den i en sådan plastlåda som öppnas i kassan, en plombering på kartongen med (som dock inte satt perfekt).