Köpte en ny tv och det var verkligen WOW

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 5 jun 2021.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    TL: DR
    Vilken otrolig skillnad på en 10 år gammal Samsung 46 tum och en Sony XR-55A80J, ett OS som är hur smidigt som helst och både bild och ljud är mycket bättre än jag hoppats på, WOW!

    Den långa...
    Jag har en Samsung TV som är dryga 10 gammal 46 tum och som aldrig har strulat och den tuffar och går fortfarande, för lite mer än en vecka sedan bestämde jag för att åka förbi Hifi Klubben och be om råd samt lyssna på en Sonos Roam för att möjligen kunna använda på uteplatsen och kanske i min bastu, som vanligt får man jäkligt bra hjälp av personalen och det "känns" som att dom bryr sig om att lyssna och hjälpa kunden.

    Så en Sonos Roam blev det, när vi ändå talade och det var lugnt i butiken kom jag med lite följdfrågor, Om jag upplever min Denon receiver (också köpt hos dom för 5-6 år sedan) som lite stor för min behov i dag och jag ifrågasätter OM jag kommer plocka fram min musik cd, eller mina DVD och Blueray? jag spelar bara PC spel och har skänkt bort min Xbox One och har bara Google Stadia, så vad kan ersätta detta? fick tipset om Sonos Amp, och efter mycket frågor blev det en sådan också som jag kan ansluta min Bowers & Wilkins till samt alla andra Google högtalare för lite spridning av ljudet.

    Och så är vi då framme i det jag inte alls skulle titta på....TV...
    På väggen i visningsrummet sitter en Sony XH9505 från 2020 till ett jäkligt trevligt pris 11k för en 55 tum som är storleken jag söker på och följer, så nu ser jag skillnaden på min tv hemma och denna och den är stor.
    Men jag tittar runt i rummet och det är där misstaget begås, på väggen bredvid sitter en Sony XR-55A80J från 2021 OLED och när jag först ser skillnaden i den skarpa bilden så bara herre jisses!
    Till saken hör att försäljaren har hela tiden riktat min uppmärksamhet på den äldre Sony men jag får ju tillfälle att se samma film/bilder visas på alla samtidigt så man ser en skillnad enklare än när man läser en text tex här på forumet där det finns massor av tv trådar och frågor och svar.
    Eftersom jag talat så mycket om integrering av smarta funktioner så har jag så klart fått Sonys maskiner visade för mig och att den har Assistenten inbyggd är en stor grej.
    Så jag frågar hur "rapp" i hanteringen är en tv som denna jämfört med som jag gör normalt idag en Chromcast som funkar jättebra och han säger att det funkar kanon.
    Och jag tänker tillbaka på min 10 år Samsung som i dennes gamla OP som är så segt att till och med Xbox är snabbare att starta Netflix och liknande appar, vilket fick till följd att jag gick över först till Apple TV som funkade kanon sedan till Chromecast för den hade flera smarta funktioner.

    Slutligen
    Jisses vilken skillnad det är med den nya tv, startar toksnabbt och direkt i "skrivbordsmiljö" eller vad det kallas, då jag inte har någon tv inkopplad via Antenuttaget eller via Internet leverantör så kör jag bara appar och det är för närvarande helt ok, saknar inte linjär tv i nuläget.

    Så är det värt för mig med en sådan i mina mått tokdyr tv? nja jag hade nog varit helt nöjd med den billigare men jag hade pengar så jag unnade mig den i nya lgh.
    Någon kanse undrar varför så liten tv? 55 tum är ju minitv i dagens mått? jag hade en 46 tum och sitter c.a 2 meter från den nu i en fåtölj, flyttar jag till soffan är det max 3,4 meter så det känns fullt tillräckligt.

    test av samma tv 65 tum
    TEST: Sony Bravia XR A80J (XR-65A80J) – Tuff OLED-TV

    YT genomgång:

    View: https://youtu.be/zU_JCXqb6LM
     
    EricG och R3b0rn gillar detta.
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    OLED e absolut i en klass för sig :)
    Har själv en LG CX och kommer nog inte byta ut den på ett antal år.
     
    KTM och EricG gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Du har säkert helt rätt, för mig är det "bara" en jävligt bra bild, vad det exakt beror på :o

    Och just smart tv funktionen med appar som är snabba är en stor grej, min Apple TV blev i ett nafs ointressant som jag ser det.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Någon som testat Netflix från Standard HD abb som jag har och upp till (109 kr/mån) till Premium (159 kr/mån) och inte är super någon hardcore bildgubbe? det skiljer mycket i pengar, är skillnaden värd det? även om det är en subjektiv fråga?

    Hur är det med Disney+ som jag har under 1 år? det verkar ju som det är ett abb med samma upplösning om man har inställningen Automatisk?
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Netflix: Det är främst deras egna serier och filmer som kommer i 4k, de må se bra ut, men personligen tycker jag det är ett lite för litet utbud för att motivera den extra kostnaden.

    Disney har bara en nivå på sitt abonnemang, hela vägen upp til 4k på rubbet - bara att köra.
     
    Sumpan62, Kristy och Salvion gillar detta.
  6. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @keyser@keyser
    Aha då lärde jag mig det, perfekt tack för hjälpen! :)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Grattis till nya TV:n :) A90/A80J är förmodligen bland det bästa som står till buds just nu för särskilt film.

    Android TV var i regel sjukt långsamt ett tag, men sedan ~2020-modellerna kom ut har det blivit betydligt bättre. Mest för att de verkar ha ökat till 3GB RAM och bytt SoC till en mycket modernare med 4x1,8GHz Cortex A73 (innan var det Cortex A53, som är väldigt långsamma).
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @bernard@bernard Tack, kul att höra! :)
    Jaha då var det inte så länge sedan det blev lite sprutt i maskinerna, hade väll tur med timingen.
     
    bernard gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har en bra tv med tycker alltid det är källan som är problemet så är oftast brusig bild oavsett...jag sitter väldigt nära TVn bör tilläggas runt 1.3 Meter.