Problem: Köpte z3 av telenor Fick DOA

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av kanzaki, 6 nov 2014.

  1. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hade beställt en z3 per telefon hos Telenor på en Fredag. på onsdagen därpå fick jag telefonen och jag hämtade ut den. Jag märkte genast att det var en död pixel, volym upp och skämlås knappen glappade. Och att högtalarana var i obalans, speciellt vid musik lät botten högtalaren väldigt lågt och nästan all ljud kom ifrån övre högtalaren.

    jag hade ingen möjlighet o komma in med telefonen då jag jobbade kväll. Men eftersom man köpt telefonen genom telefon och fått den beställt så var det 14 dagars ångerrätt.

    Jag fick iaf med den en vecka senare på min lediga dag till en telenorbutik.

    Jag hade tidigare under den dagen ringt till sony support och förklarat mina problem och de sa att det är en DOA och rekomenderade mig att testa mjukvaru återställning/uppdatering med deras mjukvara igenom datorn först. Vilket jag gjorde. Men det var så inte fallet för högtalarna var fortfarande i knas. Men eftersom knapparna glappade etc sa de på sony att det var en DOA.

    Jag gick till butiken och de konstaterade också att det verkar vara en DOA och att det är hårdvarufel. För jag kunde där testa med en annan z3 och knapparna kunde kännas att man klickade på dem, till skillnad från min som kändes som en seg fjärkontroll man spillt 20 liter sirap och Coca cola på.

    De ville först att jag skulle skicka in telefonen till Telenor.. För de visste inte riktigt hur de skulle hantera ärendet då det var så att telenorbutiker och deras support shop är två olika lager och kan inte hantera varandras ärenden i direkt beredskap. Men de tog över ansvaret och ville hjälpa, eftersom jag sa det är riktigt jobbigt o hålla på så här och jag har ett jobb o sköta och arbetstiderna krockar.

    Det tog hand om min telefon, gav mig en månads kompensation på månadsbeloppet av telefonen och abonnemanget. En vecka senare uppdateras service länken att de tagit emot telefonen på reperationscenter.

    Vilket jag kan förstå.. att de vill konstatera en besiktning att det är en DOA.



    Dock en sak jag inte kan förstå.. och irriterar mig på är att detta är inom 14 dagars ångerrät och så borde även DOA tiden vara. För jag hade ju kunnat ba nä jag ångrar mitt köp och häva detta. Och sen göra en ny beställning och fått en ny, snabbare än att sitta o få den inskickad för besiktning.

    och en annan sak jag sitter väldigt oroad över är om de sitter o öppnar upp telefonen och kruxar i den för att lappa ihop den o skicka tillbaka den..

    Vilket gör mig väääldigt förbannad i tanken eftersom jag har köpt en topp mobil som kostar väldigt mycket, helt ny och då ska jag ha en helt ny telefon. Jag vill liksom inte betala 5500kr för en REPARERAD telefon.. Det låter ju totalt efterblivet. Och om detta håller på och är emot min erfarenhet och ger mig dålig erfarenhet av deras service samt om jag inte får en NY tack vare DOA. Så kommer jag bli fly förbannad och jag kommer nog försöka allt jag kan för att kontakta metro och konsumentverket.

    Det är liksom inte mitt ansvar som köper en telefon att den ska fungera. Det är säljarnas. Jag hade fått den då jag fick den. inte ska jag vänta ytterligare på en HELT ny inköp av något för att de ska vädra sina pungkulor i någon ekonomisk sfär.

    tack o hej ;p Kommer uppdatera tråden med senare erfarenheter.

    F.ö är det en otroligt snygg o skön mobil.
     
    Last edited: 6 nov 2014
    bernard gillar detta.
  2. KozzY

    KozzY Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei p10 Plus
    Telefon 3:
    Huawei P9
    Platta 2:
    Nexus 7
    Kan bara säga att mitt köp av Z3 genom Telenor var under all kritik, försenad leverans av både telefon och dessa hörlurar man skulle få. Deras support är helt kass, ingen vet något, adressen dom vill att man använder sig av vid kontakt, [email protected] är bara ett svart hål, har mailat dom och man får aldrig något svar. Ingen kompensation för förseningar. Jag kommer från Tele2 och måste säga att dom är så sjukt mycket bättre än Telenor, ångar att jag inte tog min Z3 där.

    Ett tips vid kontakt är, Facebook, dom svarar ganska fort där har jag sett, samt twitter, lägg in ett "Ni är sämst @TelenorSverige" :) Bra med dessa kanaler är att folk ser hur dom sköter ärendet så dom är angelägna att det skall se bra ut.
     
  3. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja det är helt sjukt hur upplevelserna kan variera. Jag blev oroad över att jag lämnade in den här i telenorbutiken i närheten, och ser att service verkstaden de skickar till ligger i samma stad, jag kan gå dit på 15 minuter. En vecka har gått och det är inte förens nu de har fått in det.. SÅ jag kollade upp lite sånt här på nätet och vissa verkar ha hållt på upp till ett halvår och fått tillbaka sin DOA efter DOA.. utan ersättning.

    Hmm jag tar ju helre kontakt med dem på telefon. JAg har faktiskt testat o ringa o fråga dom om det ska gå till såhär. Och han i telefonen sa bara "det kan jag inte svara på".. så jag tror nog det beror väldigt mycket på vem man råkar komma i kontakt med.

    Jag kommer som sagt uppdatera här om hur det har gått. Om jag inte får en ny telefon kommer jag försöka vidta återgärder. För det är INTE okej när man köper en helt ny telefon, få bli av med den direkt för att få tillbaka en ihoplappad telefon för över 5000kr.
     
    KozzY gillar detta.
  4. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Du skulle ångrat köpet sen bara tagit ett nytt abonnemang.

    skickat ifrån Xperia Z3
     
  5. PePPiZCH

    PePPiZCH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Beställde min Z3 från Telenor den 23:e september via telefon, spelade in ett avtal etc. Ringde dagen därpå o frågade om man fick med ett nytt nano SIM-kort (det kunde personen i fråga inte se men skickade ut ett SIM separat ist). Märkligt tänkte jag, men ok.

    Fick ingen bekräftelse av telefonordern eller liknande på flera dagar, så jag ringde den 29:e för att se hur det gick med leveransen (telefonen släpptes 30:e). Då visade det sig att de inte hade några som helst spår av min beställning, så jag fick göra en helt ny order istället, en vecka efter den första. Som tur var var detta sista dagen av förbeställningarna så jag fick med Sony-hörlurarna på köpet utan tjafs. Hade säkert blivit krångel om jag lagt den nya ordern den 30:e och ändå ville ha hörlurarna som skulle kommit med i min ursprungliga order...

    Det jag hade flyt med var att det sedan bara tog två respektive tre dagar för telefon, och sen hörlurar, att komma. Telenors kundservice var som vanligt under all kritik, dock.

    Telefonen har dessutom fungerat helt felfritt gör mig i över en månad nu. Lider med alla som haft problem eller DOA-leveranser, etc.
     
  6. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hmm konstigt det dära... När jag ringde i efterhand om beställningen o frågade om nanosim så kollade han upp det och sa nanosim hade skickats också.

    Tycker jag också :/ kom på det i efterhand.


    Edit: Kör en edit här så det inte blir bump. De har fortfarande inte kollat på min telefon... Men det är måndag imorgon iaf. hoppas det händer något.
     
    Last edited: 9 nov 2014
  7. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Uppdatering: Står att verkstaden har bytat ut knapparna.. och bara gjort en mjukvaru uppdatering och ljudkontroll..

    Jag kontaktade Telenor då på deras facebook sida och.. Jag fick inte direkta svar men något pampande...

    "JA det är tråkigt när en telefon går isönder efter man har fått den"

    Bara va?!? Jag skrev tillbaka att hon inte läser det jag har skrivit och tackade för den hemska erfarenheten hon gav mig som support.

    Jag ska vidare ringa till telenor nu och kräva en större ersättning för detta eftersom jag köpte en ny telefon. Inte en reparerad telefon.

    Undrar hur detta kommer gå. I annat fall vad ska jag göra? Kontakta ARN? FÖr jag vill itne betala 5000kr+ för en reparerad telefon :S

    edit: Ringde till reklamations avdelningen och förklarade min situation. Han på telefonen var schysst och förklarade att det är serviceverkstaden som är berättigad att ta hand om sådana ärenden om DOA etc. Och jag förklarade att det inte känns okej att betala så stort belopp för en telefon och få en reparerad version av den. Jag fick ytterligare kompensation för detta och jag tycker det var måttligt för att behålla mitt förtroende för Telenor. Dessutom så är den ju inom garanti perioden också fortfarande och jag hoppas serviceverstaden inte lämnar nåra märken på den att jag behöver lämna in den igen så är jag nöjd.
     
    Last edited: 10 nov 2014
    bernard gillar detta.
  8. KozzY

    KozzY Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei p10 Plus
    Telefon 3:
    Huawei P9
    Platta 2:
    Nexus 7
    Jag blev kontaktad av Telenor idag efter mina mail, kompensation blev.... 100 kr. Fick mig och skratta, tack Telenor, jag kan gå på bio... Själv, men inte 3d.
     
  9. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad var ditt problem? Vad kontaktade du dem för?


    Jag fick min telefon idag. Har fortf ett pixelfel. Kör något "pixelfix" program nu i en kvart, ska se om det fungerar. Iofs är den döda pixeln i ett hörn, längst ut i kanten så det kan man förbi se. Men det får jag se om jag tänker förbi se eller ej.

    Enligt konsumenträttslagen så har jag rätt o returnera varan eller byta ut mot en ny om problemet anses vara avsevärt för mig.
     
  10. KozzY

    KozzY Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    88
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei p10 Plus
    Telefon 3:
    Huawei P9
    Platta 2:
    Nexus 7
    Problemet var att jag förbokade telefonen 1v innan släpp, 1v efter så ringde jag och kollade om den var på väg, vilket den var, tog 1v till innan den kom, sen fick jag fel sim första gången så jag fick skära till mitt gamla, nytt fick beställas igen. Man skulle få med hörlurar, dock så var dessa försenade 2v, en månad efter ringde jag och kollade och dom var självklart på väg, kom 1v efter jag hade ringt. Kort och gott, massa strul med beställningarna, telefonen funkar klockrent dock.

    Jag tycker du borde backa köpet nu när dom get dig en trasig lur 2 gånger. Ta Tele2 istället eller vänta ett tag och beställ igen från Felenor men ge dig inte om dom säger att dom skall laga skiten igen.
     
  11. Pips1

    Pips1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    För 4år sedan arbetade jag i en Expertbutik, hade vi en Doa fick kunden en ny och vi skickade Doa till Sony för kreditering alt utbyte. Det känns sjuktmärkligt att en DOA nu ska skickas till Service för rep. Någon har ju gjort en tankevurpa.
     
  12. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja.. jag gick tillbaka till butiken eftersom man märkte i chassit att man har varit o öppnat i den. Man kunde känna ett hack i ena sidan med fingret och kameran satt snett. Och när man hade kameran uppe så hade den kraftiga FPS drops och kunde lagga och hacka när man kollade runt.

    Så jag gick tillbaka.. men de sa aoo de kan ju inte göra något där på plats... verkar som de är väldigt rädda för o ta egna beslut direkt i butiken. De menade att jag skulle skicka in den igen på reparation.. så jag ööhmm.. jag blev sur o sa att jag vill inte ha en reparerad telefon 2 gånger! som ett helt nyköp!

    Men sen gick jag hem o ringde till telenor reklamation och förklarade min situation. Hon på telefonen kollade upp mitt ärende o såg att jag ringt förut o klagat på detta att jag fått skicka in den. Hon sa att hon förstår mig och att det måste kännas jobbigt att man får börja på det här viset när man köper något nytt.. Så jag fick lov o returnera min telefon och häva köpet. Så jag skickade det till telenors retur.

    Så jag ska vänta nu lite o sen går jag o tecknar något nytt igen.

    Tills då jag fick kontakt med hon på telenor reklamation var jag rätt sur och besviken på hur man tog hand om mitt ärende. Det spelar ju liksom inte roll om hur många gånger de reparerar telefonen jag köpte, jag köpte något nytt o då ska den fungera.

    Men tack vare att jag fick reklamera den och häva köpet och teckningen av abonnemanget så fick telenor upp mitt förtroende igen och jag kommer fortsätta vara kund hos dem.
     
  13. kanzaki

    kanzaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Så nu har de avregistrerat köpet och hävt alltihopa. Jag gick sedan dagen efter för o hämta ut en ny z3 i butik. Blev bemött väldigt väl och är väldigt nöjd. Denna gången fick jag en telefon vars kameran sitter rätt, laggar ej, högtalarna mer balanserade, inga döda pixlar, inga glappande knappar och märker även nu att batteritiden är bättre. Den DOA jag fick tog ner på 92% från 100% bara vid fem minuters surfande, denna jag har nu har jag surfat, använt facebook o sms o även lite spel o är på 96% nu :)

    I knew i was right! Så det kan vara ett väldigt gott tips för andra här också o stå på sig. Företagen försöker följa sina lagar och kör säkert på någon ide om att vara så kostnadseffektiva som möjligt medans man själv som konsument också har lagar. Följer man de lagar som finns för en själv så ska det inte vara några större problem oavsett vad någon än säger! :)
     
  14. FrogdogSweden

    FrogdogSweden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Info:
    Launcher: Nova Prime
    Telefon 2:
    Google Nexus 5 32GB
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Nexus
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Info:
    Launcher: Nova Prime
    Platta 2:
    Google Nexus 7 2013 32GB wifi
    Övrigt:
    Riko Magic 802 mk4
    Chromecast
    LG Gwatch
    Pebble Steel
    Vill också slänga in att Telenors support är inkompetent och rörig. Leveranstiden på min Z3:a var löjligt lång liksom alla andra lurar från dom vad jag har förstått. Ändå envisas dom med sitt 2-3 dagars leveranstid på sin sida. Jag tipsade om att dom kanske skulle ta bort beräknad leveranstid helt och hållet istället.... Nöjd med 2 3 4G servicen och priserna dock, därför jag är kund fortfarande...