Köptips till en smartphone-sugen amatör

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mats79, 6 aug 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Mats79

Mats79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

Jag ska köpa en smartphone och skulle gärna vilja ha lite tips. Jag är en fullständig nybörjare och dessutom ointresserad av teknik. Vad jag vill göra med telefonen är det vanliga: ringa, sms, ta enklare kort (inte särdeles noga med kvalitén), lyssna på spotify och surfa på enklare vis, d.v.s. göra vardagsärenden såsom att maila, betala räkningar etc . 2-3 tabbar samtidigt är tillräckligt. Jag är inte inne i app-världen, men jag kan inte tänka mig att fler än 10-15 stycken kan bli aktuellt. Inga spel i någon form.

Två saker kan ställa till det. Dels behöver jag filma en del. Låt säga en time, och vid något tillfälle kan jag vilja se ett längre filmklipp. Om jag köper en mobil med ett minneskort på 32 GB, räcker det för en times film? (jag för sedan over filmen på datorn och rensar sedan kortet) Filmklipp från nätet är ju en abbonemangsfråga, men jag tanker mig 20GB.

Vad säger ni, behöver jag köpa en telefon för 6000 kr eller räcker det med en budgetvariant? Jag har kikat på en Sony Xperia 4G, vilket verkar räcka för mina behov, men någon här kanske vet bättre?

Jag blir en smula förvirrad av det hela då alla verkar springa runt med mycket dyrare mobiler trots att de knappt gör mer än att lyssna på spotify och kola Facebook.

Vh

Mats

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad gäller lagringsutrymmet så räcker ett 32gb kort långt.
    För länge sedan fick jag lära mig att det går ca 1h/10 Gb hd film.
    Så ca 3 timmar i full HD på ett 32Gb kort

Fast det beror lite på. Format osv spelar ju roll såklart, och vilken hur många fps den spelas in i.