Köptips till en smartphone-sugen amatör

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mats79, 6 aug 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Mats79

Mats79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

Jag ska köpa en smartphone och skulle gärna vilja ha lite tips. Jag är en fullständig nybörjare och dessutom ointresserad av teknik. Vad jag vill göra med telefonen är det vanliga: ringa, sms, ta enklare kort (inte särdeles noga med kvalitén), lyssna på spotify och surfa på enklare vis, d.v.s. göra vardagsärenden såsom att maila, betala räkningar etc . 2-3 tabbar samtidigt är tillräckligt. Jag är inte inne i app-världen, men jag kan inte tänka mig att fler än 10-15 stycken kan bli aktuellt. Inga spel i någon form.

Två saker kan ställa till det. Dels behöver jag filma en del. Låt säga en time, och vid något tillfälle kan jag vilja se ett längre filmklipp. Om jag köper en mobil med ett minneskort på 32 GB, räcker det för en times film? (jag för sedan over filmen på datorn och rensar sedan kortet) Filmklipp från nätet är ju en abbonemangsfråga, men jag tanker mig 20GB.

Vad säger ni, behöver jag köpa en telefon för 6000 kr eller räcker det med en budgetvariant? Jag har kikat på en Sony Xperia 4G, vilket verkar räcka för mina behov, men någon här kanske vet bättre?

Jag blir en smula förvirrad av det hela då alla verkar springa runt med mycket dyrare mobiler trots att de knappt gör mer än att lyssna på spotify och kola Facebook.

Vh

Mats

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad gäller lagringsutrymmet så räcker ett 32gb kort långt.
    För länge sedan fick jag lära mig att det går ca 1h/10 Gb hd film.
    Så ca 3 timmar i full HD på ett 32Gb kort

Fast det beror lite på. Format osv spelar ju roll såklart, och vilken hur många fps den spelas in i.

Men ungefär.

Vad gäller ditt behov av telefon så tycker jag du är helt rätt ute. Att lägga ut 6000 kronor behövs verkligen inte.
    Du gör helt rätt som handlar efter de behov du har, och inte de behov som tillverkarna säger att du ska ha.

Man kan få en duglig telefon som klarar det du beskriver för 995 kr.
    Sony E4 g kostar 995 hos Telia.

Sen finns det säkert många fler alternativ, mitt var bara ett av många du snart kommer att få.

Nu vet jag inte under vilka förhållanden du kommer att använda din telefon, men, jag slår gärna ett slag för ip klassning, så att luren åtminstone tål lite väta och damm utan att packa ihop helt.

Sony M4 Aqua finns som fyndvara på Netonnet just nu för 2190. Klart prisvärd lur.

Ja, och hej och välkommen till detta ovanligt trevliga forum fullt med kunniga människor som gärna hjälper till med det mesta!

Last edited: 6 aug 2015
    kalleboston, Mats79, bernard och 1 annan gillar detta.
  3. randomkontot

randomkontot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Tänk på att en allt för billig telefon (t.ex. prisklassen ~1000:-) eventuellt inte klarar av att spela in film i den kvalitet du vill ha utan att det hackar. Ska du spela in något bara för att ha på telefonen så duger det nog men om du tänkte dig filma i 1080p så behöver du dels en telefon som är snabb nog att ta upp filmen och du behöver ett minneskort som är snabbt nog för att kunna skriva ner den i realtid. Då tror jag inte att resultatet blir bra på en telefon för 1000:-. Det är ju dock inte nödvändigt att filma i full HD-upplösning om du bara vill ha en film på när hunden leker på telefonen för att kunna visa släkten.

Mats79 gillar detta.
  4. Mats79

Mottagna gillanden:
    3
    M4 Aqua kanske är ett bra alternativ då. Inte det simplaste, men det kanske duger att filma med ändå så man ser vad som händer? Siktar inte på shark-week på Discovery direkt. Den har bara 8gb i minne, men gällande filmningen kan jag ju spara det på minneskortet jag tänkt köpa till. Räcker 8gb för 10-15 appar, spotify och säg 50 bilder eller lags det också på minnekortet?

Aqua har ju 2 gb i, ja vad heter det, vilket är dubbelt så mycket som de allra billigaste varianterna. För enkel surf med ett par tabbar samtidigt som jag kör spotify eller en podcast kanske det räcker för att det inte ska hacka?

5. randomkontot

randomkontot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    M4 Aqua verkar vara en bra telefon. Jag funderar själv på att köpa en, om det inte vore för att de kommer släppa uppdateringen till den i mitten av månaden, då med risken att den kommer kosta närmre 3000:-. Däremot borde M4 bli billigare i samband med det, kanske runt 2000:- jämnt.

6. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Den har ju 2gb ramminne, och mer än det är svårt att hitta på en billigare lur, men det räcker långt.
    Tillräckligt för att ha några tabbar uppe och köra några appar utan att de stängs ner och appdrawern behöver tugga om så fort man "går hem ".
    Som du är inne på i ditt första inlägg, kolla vad du behöver och kommer använda luren till. Så fort man börjar jaga specs så blir det svårt.
    Men som randomkontot nämner så kan det bli lite si och så med kvalitén på de allra billigaste.
    Fast med en M4 Aqua och ett snabbt minneskort så är du nog nöjd.

Mats79 gillar detta.
  7. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    6000kr behöver du absolut inte lägga. En samsung s4 täcker dina behov mer än väl. Vet dock inte om den fortfarande säljs nytt. Annars köp begagnat och ett nytt batteri till.
    Sony z1 funkar säkert också bra.

Om du är ointresserad av teknik vill du säkert inte köpa från Kina? Finns en del fina telefoner där för 1500-2000kr!

Mats79 gillar detta.
  8. Mats79

Mottagna gillanden:
    3
    Nu är det köpt! Det blev en M4 Aqua och jag ska köpa till ett minneskort, så utrymmet räcker för den filmning jag vill göra. Jag tror det ska räcka till för mig.

Tack för all hjälp!

Carre_80, Rospigg och kalleboston gillar detta.
  9. brack

brack Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Lenovo P2

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Lenovo P2
    Good choice. Surely Sony would work for your needs the best.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.